A pokol úgy nézne ki, hogy kis névjegykártyánkon ott szerepelne valós szakmánk és személyiségünk, mi pedig nem tudnánk kimagyarázni magunkat – olvassuk Albert Camus egyik legfontosabb művében, A bukásban. Valahogy így gondolhatta mindezt az olasz mozi zsenije, Paolo Genovese is, aki a két évvel ezelőtti Teljesen idegenekkel egy csapásra hódította meg a világot. Beleértve Magyarországot is: a tavaly bemutatott filmet azóta is játsszák a fővárosi művészmozik, mindeddig pedig körülbelül hetvenezer nézője volt nálunk. A nem magyar európai filmek közül tavaly a legnézettebb a Teljesen idegenek volt, miközben plázamozik nem is vetítették.
A történet egyszerű, társadalmi vitákat könnyen gerjeszt: néhány barát egy vacsora alkalmával kiteszi okostelefonját az asztalra, az üzeneteket pedig közösen olvassák fel. A végeredmény, amit a cím is jelez, borítékolhatóan kiszámíthatatlan. A filmet azóta számos ország megvette, sorra készülnek a remake-ek, és még magyar változat is lesz Goda Krisztina rendezésében. Az új filmjével Magyarországra érkező Genovesét egyebek mellett ezekről a feldolgozásokról kérdeztük.
– A görög és spanyol változat már el is készült, de utóbbi megtekintése után eldöntöttem, hogy többet nem nézem meg egyiket sem – válaszolta lapunknak hétfői sajtótájékoztatóján a rendező. Örül azért, hogy ezek elkészülnek, és a kreatív folyamatokba sem szól bele, viszont az nem tetszik neki, ha a filmjét radikálisan megváltoztatják. A spanyol szerinte ilyen volt: míg a Teljesen idegenek vígjátékból drámává fordul, a remake megmaradt a komédia szintjén. – Furcsa érzés is volt, hogy egyes részeket, amiken heteket-hónapokat gondolkoztam, teljesen felforgattak – tette hozzá. A magyar verzió címe egyébként BÚÉK lesz, míg a francia Le jeu-t (A játék) Fred Cavayé rendezi. Az Egyesült Államokban pedig Brad Pitt és Leonardo DiCaprio is fantáziát látna a remake-ben.
A filmben főként a magánéleti titkokra fókuszált, az olyan rázósabb témák, mint a rasszizmus vagy politika, kimaradtak. – Az összes felmerülő ötletből választanom kellett, mert nem akartam, hogy a film egy gegsorozatba forduljon – magyarázta kérdésünkre. Akkor döntötte el, hogy a mobiltelefont választja, amikor felismerte, milyen sok aspektusból változtatja meg életünket. Genovese szerint valóban a titkainkat zártuk ide, de a filmmel azt is akarta üzenni, hogy nem érdemes belelátnunk a másik telefonjába.