Nemsokára hajózhatóvá válik a Duna Győrnél is

Jó ütemben halad a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációja.

Forrás: MTI2020. 08. 11. 17:36
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó ütemben halad a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációja, a 28,5 milliárd forintos beruházás műszaki készültsége meghaladja a hatvan százalékot – mondta a Torda-szigetnél épülő torkolati műtárgy egyik acél elzáró táblájának beemelése előtt tartott sajtótájékoztatón a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás miniszteri biztosa.

Kara Ákos fideszes országgyűlési képviselő azt hangsúlyozta, hogy a munkálatok a koronavírus-járvány ideje alatt is zajlottak, így a beruházás határidőre el fog készülni.

A fejlesztés hatására a Mosoni-Dunán a kis és közepes vízszintek megemelkednek, így megvalósul a terület rehabilitációja, hajózhatóvá válik a folyó Győrnél is, amely kedvez a turizmusnak, emellett javul az árvízvédelmi biztonság – tette hozzá.

Felidézte, hogy a fejlesztést az a 2012-ben elindított népi kezdeményezés alapozta meg, amelyet mintegy 80 ezren írtak alá a szigetközi Öreg Duna-meder és győri Mosoni-Duna-szakasz vízgazdálkodási megoldásának megvitatására.

Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója arról beszélt, hogy a szélsőségesen alacsony vagy magas vízállást kezelni kell a Dunán, hiszen ahol alacsony a vízszint, ott területek száradnak ki, ahol magas, ott pedig mindig áradás van.

A műtárgy a természetvédelem, a közlekedés és a jólét metszetében van – fogalmazott, hozzátéve, hogy a térség nagyot fog előrelépni a fejlesztéssel, Győrben megjelenhet a dunai vízi közlekedés.

A próbaüzemet követően a műtárgy 2022-ben fog üzemelni – mondta.

Németh Tamás, a kivitelező Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője ismertette, hogy harminc hónappal ezelőtt kezdték el a kivitelezést, 23 hektáron készítették elő a területet, 5,5 kilométer hosszan ideiglenes utakat építettek és eddig mintegy negyvenezer köbméter betont dolgoztak be a műtárgyba. A véneki oldalon elkészült az árvízvédelmi töltés, most az elzárószerkezeteket építik be a műtárgyba.

A beruházás után ezen a műtárgyon keresztül fog a Mosoni-Duna vize folyni, így tudják szabályozni a vízszintet – mondta, hozzátéve, hogy lesz egy hajózózsilip, amely 12 méter széles és 90 méter hosszú lesz. A további két zsilip fog a vízszintszabályozásért felelni, ezek szintén 12 méter szélesek lesznek.

Kitért arra is, hogy a műtárgy része lesz egy híd is, amelynek első gerendáit várhatóan ezen a hétvégén emelik be. A hídon kerékpárút lesz, a töltés pedig aszfaltburkolatot kap. Építenek egy irányító épületet is, amelynek az alapozása már megtörtént.

Dézsi Csaba András (Fidesz–KDNP), Győr polgármestere azt emelte ki, hogy a műtárgy a megyeszékhely szempontjából kiemelt jelentőségű, mert üzembe helyezése után a városban az árvízvédelem erősebb lesz, emellett egész évben csaknem egységes vízszintet tud biztosítani, amely lehetővé teszi, hogy a Mosoni-Duna hajózható legyen.

A beruházást az Európai Unió kohéziós alapjából és hazai költségvetési forrásból finanszírozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.