Kinőtték a parkolóhelyeket a városi terepjárók

A divatos kocsik méretei nem kedveznek a parkolóhelyek kialakításának, melyeket Németországban a negyven évvel ezelőtti kocsikra méreteztek.

tt
2012. 09. 16. 18:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemléletes példa az autók hízására az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. A közkedvelt kompakt modell 1974 novemberében piacra dobott első változata nagyjából Trabant-méretű volt, a 2008 óta gyártott hatos széria kereken 17 centiméterrel szélesebb, mint az őse. A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb, és 5,6 centiméterrel hosszabb, mint az elődje.

A zwickaui közlekedéstechnikai intézet friss statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.

A régi WV bogárra méretezték

Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV-ok) és minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük – 1,3 millióval többet, mint 2006-ban. Egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére tudja beparkolni az autót. A helyek mérete ugyanis „őskori reliktum”, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy hely szélességét.

Nem akarnak módosítani

A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája mindeddig elzárkózik az ósdi előírás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak – írta a Der Spiegel. A német parkolók és parkolóházak üzemeltetőinek szövetsége helyesli a zwickaui elképzelést. Mi több, néhány parkolóházban – az ügyfelek kívánságára – már ki is szélesítették a férőhelyeket.

Ez azonban nem mindenütt járható út – főként mélygarázsokban. Ott ugyanis a támpillérek között legtöbbször három férőhely van. Ha ezek szélességét növelni akarná az üzemeltető, akkor a három helyből csupán kettő maradna, vagyis a teljes mélygarázs kapacitása a kétharmadára zsugorodna, ami szükségszerűen maga után vonná a parkolási díj 30 százalékos emelését. Ezt pedig aligha akarja bárki is – vélekedett Henning Tants, az egyik hamburgi mélygarázs illetékese. Szerinte akinek problémát okoz a beparkolás, illetve a ki- és beszállás a szorosan egymás mellett álló autókból, az legjobban teszi, ha kisebb autót vásárol magának.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.