Szemléletes példa az autók hízására az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. A közkedvelt kompakt modell 1974 novemberében piacra dobott első változata nagyjából Trabant-méretű volt, a 2008 óta gyártott hatos széria kereken 17 centiméterrel szélesebb, mint az őse. A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb, és 5,6 centiméterrel hosszabb, mint az elődje.
A zwickaui közlekedéstechnikai intézet friss statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.
A régi WV bogárra méretezték
Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV-ok) és minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük – 1,3 millióval többet, mint 2006-ban. Egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére tudja beparkolni az autót. A helyek mérete ugyanis „őskori reliktum”, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy hely szélességét.
Nem akarnak módosítani
A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája mindeddig elzárkózik az ósdi előírás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak – írta a Der Spiegel. A német parkolók és parkolóházak üzemeltetőinek szövetsége helyesli a zwickaui elképzelést. Mi több, néhány parkolóházban – az ügyfelek kívánságára – már ki is szélesítették a férőhelyeket.
Ez azonban nem mindenütt járható út – főként mélygarázsokban. Ott ugyanis a támpillérek között legtöbbször három férőhely van. Ha ezek szélességét növelni akarná az üzemeltető, akkor a három helyből csupán kettő maradna, vagyis a teljes mélygarázs kapacitása a kétharmadára zsugorodna, ami szükségszerűen maga után vonná a parkolási díj 30 százalékos emelését. Ezt pedig aligha akarja bárki is – vélekedett Henning Tants, az egyik hamburgi mélygarázs illetékese. Szerinte akinek problémát okoz a beparkolás, illetve a ki- és beszállás a szorosan egymás mellett álló autókból, az legjobban teszi, ha kisebb autót vásárol magának.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!