„X.Y., 7 éves, és rákban szenved. Ha együttérzel vele, akkor lájk, ha segíteni akarsz neki a gyógyulásban akkor oszd meg ezt a bejegyzést” – olvasható egy évek óta keringő fotó alatt a Facebookon. Nem ez az első – és nem is az utolsó – ilyen kép, amelyet tömegek osztanak meg együttérzésből. A képen látható kislány valóban küzdött a rákkal, és átesett kemoterápián is, viszont azóta felgyógyult, és tinédzserként éli napjait, a család pedig – a kislányt is beleértve – soha nem regisztrált a Facebookra, és soha senkitől nem kért ilyen jellegű segítséget.
Mi baj lehet egy ártalmatlan megosztásból, milyen veszteség érhet azáltal, ha valaki így fejezi ki együttérzését – kérdezik sokan. A válasz egyszerű: magunknak árthatunk vele a legtöbbet.
Már néhány ezer forinttól vásárolhatók a követők az indonéz internetes üzletágból.
A közösségi oldal androidos applikációjának frissítése érzékeny dolgokra kényszeríti a felhasználókat.
Ha nem figyelünk oda, a Facebook videós hirdetései rövid idő alatt sok pénzünktől szabadíthatnak meg.
A lájk és a megosztás még soha senkit nem gyógyított meg a betegségből, viszont az együttérzésből fakadó megosztáshullám a jelenkor szociológiai tünetegyüttesének része. A közösségi oldalakra visszaszorult társasági élet szereplői emocionálisan jól mozgathatók, az internet világában kevésbé járatosak, így könnyen manipulálhatók. A Google képkereső mélyéről kihalászott fotóval, és néhány szívbemarkoló képaláírással sok követőt lehet egy oldal alá behúzni. A felületes internetező néhány hét után többnyire nem is emlékszik már arra, milyen oldalhoz csatlakozott vagy hogyan reklámozza őket tartalmai megosztásával, legyen az egy kemoterápiás kezelés alatt álló kisgyermek képe vagy egy cuki pandás fotó.
„Egy átlagos felhasználó nem is sejti, hogy adathalász bűnözők által működtetett oldalhoz csapódott” – mondta el a CNN Technek Tim Senft, az adathalász és etikátlan posztok vadászatára szakosodott Facecrooks.com portál vezetője. „A józan ész azt diktálja hogy ez az egész kamu, de mi van akkor, ha valóban igaz?” – gondolkodik egy oldal láttán az átlagfelhasználó, majd jóhiszeműen követni kezdi.