Autószerelő ismerősöm véleménye szerint nagyjából egy évnek kell eltelnie a vásárlás után, hogy kiderüljön, jó vétel volt-e a használt autó. Tehát bármennyire alaposak vagyunk, és átnézetjük szervizben, szerelőnél a gépjárművet, egy 5-10-15 éves gépjárműnél mindig benne van a pakliban, hogy átíratás után előjön egy csomó hiba, ami adott esetben súlyos százezrekkel terheli meg a pénztárcánkat. Ettől függetlenül mindent tegyünk meg annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsük a rizikót, íme néhány fontos dolog, amit érdemes megfogadni!
A legfontosabb dolog, hogy ne dőljünk be a „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen” hirdetéseknek. Sajnos sok csaló vadászik az interneten, akik feltesznek egy vonzó autóhirdetést, a járgány persze jóval piaci ár alatt van, de még pont nem gyanús, viszont egyelőre külföldön van, ezért arra kérnek minket, hogy utaljuk át az összeg 20-30 százalékát, ők pedig behozzák nekünk a kocsit, és minden szuper lesz! Ennek aztán az a vége, hogy miután átutaltuk a lóvét, a négykerekű sosem érkezik meg, a rendőrség pedig a legtöbb esetben tehetetlen. Tehát a legfontosabb szabály, hogy csak olyan autóért fizessünk, amit személyesen láttunk, megvannak a papírjai, tisztázott az előélete, és adásvételkor megkapjuk az összes szükséges okmányt, valamint a kulcsokat.
Minden ember olyan autót akar venni, amit egy óvatos, nyugdíjas bácsi vagy néni használt újkora óta, folyamatosan szervizelte, sosem érte egy karcolás sem, és évente mindössze háromezer kilométert futott. Na egy ilyen kocsira nagyjából annyi esélyünk van, mint arra, hogy a magyar futballválogatott tétmérkőzésen legyőzze Spanyolországot vagy Brazíliát. Hazánkban az éves átlag futásteljesítmény 15 ezer km körül alakul, de ha dízelben gondolkodunk, ennek a többszörösére kell számítanunk. Ezek után tulajdonképpen vicces, hogy a vásárlók zöme 10-12 éves autó esetén is olyan autót keres, ami alig 100 ezret futott, noha a reális elvárás 160-220 ezer kilométert jelent.
Természetes, hogy erre az igényre reagált a kínálati oldal, azaz a kereskedők, és néhány magáneladó a kívánatos értéktartományba tekeri vissza az órát. Ezért ne a számadatból induljunk ki elsősorban, hanem a pedálok, a váltó, a kormány, valamint az ülés állapotából. Ha hiányzik a gumiréteg a kuplungról, a kormány pedig tükörfényesre van kopva, akkor garantáltan nem 110 ezer kilométert futott a verda, hanem inkább 300-at. Egyébként meg nem kell megijedni a relatíve nagy futásteljesítménytől, ha az autó gondosan karban volt tartva, akkor jó vétel lehet, tehát maradjunk a realitások talaján!