A kutatók 19 tanulmányt, rajtuk keresztül több mint 266 ezer résztvevő adatait elemezték, eredményeiket a JAMA Dermatology bőrgyógyászati szaklapban tették közzé.
A sugárterhelés a magassággal együtt fokozódik, mivel csökken a légkör természetes védelme. Rendszeresen mérik, mekkora kozmikus sugárzásnak van kitéve a repülési személyzet, noha „az UV sugárzás nem számít foglalkozásuk kockázati tényezőjének” – írták a Kaliforniai Egyetem kutatói.
A rosszindulatú melanóma okai között legfontosabb az UV-sugárzás, de szerepet játszik az örökölt hajlam is. A melanóma különösen agresszív és könnyen terjed tovább.
A Martina Sanlorenzo vezette kutatócsoport a pilótáknál 2,22-szeres, a személyzetnél 2,09-szeres melanómakockázatot állapított meg. A repülők személyzetének bőrrák okozta halálozási kockázata 42 százalékkal magasabb az átlagnál – olvasható a tanulmányban.
A különböző repülőgépeknél eltérő sugárzási értékeket mértek. A polikarbonát majdnem teljesen megállítja az UV-sugárzást, a biztonsági üveg ellenben átengedi a melanóma kockázatát fokozó UV sugarak 54 százalékát.
Nagy repülési magasságban ehhez az is hozzáadódik, hogy a felhők és a hófödte hegycsúcsok az UV sugarak 85 százalékát visszaverik, ez tovább növeli a gépek személyzetének sugárterhelését – írta Sanlorenzo.