A maglev néven is ismert – még kísérleti szakaszban tartó – szupergyorsvonat nemrégiben felállított saját rekordját adta át a múltnak, ez 590 kilométer/óra volt. A kiemelkedően magas sebességgel nem egészen 11 másodpercig száguldott a vonat. A vasúttársaság 2027-től tervezi üzembe helyezni a Tokió és Nagoja közti mágnesvonatot, amelynek várható átlagsebessége is nagyon magas, 500 kilométer/óra lesz. A maglev-szerelvények a mágneses rendszernek köszönhetően nem érintkeznek a vasúti sínnel, hanem fölötte lebegnek, így csak a levegővel való súrlódás korlátozza a sebességüket.
A villanymotoroknál a mágneses kölcsönhatás forgatja az állórészben (sztrátor) a forgórészt, a rotort. Azonban ha a hengeres villanymotort a palást mentén felvágjuk és kiterítjük, két hosszú elemet kapunk, és a tekercseibe vezetett áram mágneses hatására egymás felett elmozdul.
Korábbi cikkünkben utána néztünk a leggyorsabb „vonatoknak”, különös figyelmet fordítva a Hyperloopra, mely akár a hangsebességet is képes lesz túllépni.