Elindult Japánból a Solar Impulse 2

Egy hónapnyi kényszerpihenő után folytatja útját.

MTI
2015. 06. 29. 5:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőgép – a 62 éves Andre Borschberggel a pilótafülkében – Nagojából startolt, ahova június elsején érkezett a kínai Nankingból 40 órás repülés után. A rossz időjárás akadályozta meg abban, hogy világkörüli útjának hetedik szakaszát a tervek szerint teljesítve Kínából közvetlenül a mintegy 8000 kilométerre fekvő Hawaiira repüljön.

A gép a nagojai kényszerleszálláskor megsérült. Előbb a keletkezett hiba kijavítása késleltette indulását, majd az időjárás kárhoztatta hosszabb vesztegelésre.

Várhatóan öt nap és öt éjjel tart útja Hawaiira, amennyiben nem lesz borús időjárás, ami akadályozná a repülőgép napelemeinek teljes mértékű feltöltését.

Tizenöt órányi repülés, több mint 1000 kilométer megtétele után a pilóta Twitter-üzenetben jelentette, hogy elérte azt a pontot, ahonnan „már nincs visszatérés”, nem lehetséges a visszafordulás Japánba. Innentől már nincs lehetőség kényszerleszállásra sem, vészhelyzetben Borschberg kénytelen lesz ejtőernyővel és felfújható mentőcsónakkal a tengerbe ugrani, a repülőt pedig veszni hagyni.

Hawaii-ig Borschberg egyhuzamban 120 órát tölt a pilótafülkében, amelyben jógával próbálja megőrizni erőnlétét, és alkalmanként csak 20-20 perc alvást enged meg magának. Ez a világ körüli út legveszélyesebb és a legnehezebb szakasza. Ha célba ér, a légi közlekedés történetének leghosszabb, megszakítás nélküli szólórepülését hajtja végre, és az eddigi leghosszabb utat teszi meg egy kizárólag napenergiával működő légi járművel.

„Egy kissé magányosnak érzem magam itt fenn, de izgatottan tekintek a repülés fennmaradó része elé, amely immár felfedezőút lesz. Eljött az igazság órája” – írta üzenetében a svájci pilóta, akinek útját váltótársa, az 57 éves Bertrand Piccard a szárazföldről kíséri figyelemmel.

A Solar Impulse 2 idén március 9-én kelt útra Abu-Dzabiból 35 ezer kilométeres világ körüli útjára.

A hosszú japán kényszerszünet miatt a napelemes repülőgép versenyt fut az idővel, mivel augusztus 5. után a nappalok rövidülése miatt már nem repülhet óceán fölött, márpedig a Csendes-óceánon kívül még előtte áll az átkelés az Atlanti-óceán fölött is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.