Ultramodern autók, változó vásárlási szokások

Németország az utóbbi napokban nem fejlett ipara kapcsán került a lapok címoldalára.

Heckenast László
2015. 09. 18. 7:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halogénlámpákkal megvilágított, csillogó-villogó Mercedes hirdeti az idei autószalont a város főpályaudvarán. Ám néhány méterrel arrébb közel-keleti utazók egy csoportja ül. Mindössze néhány hátizsákjuk van, és csodálkozó tekintetükből látszik: nem ismerősek ezen a vidéken. Könnyen lehet, ők is azzal a több tízezer emberrel együtt érkeztek, akik az elmúlt napokban – Magyarországon és Ausztrián átutazva – elérték a megálmodott céljukat, Németországot. Idén a szerdai Die Welt címlapján sem az autószalonról jelent meg kép – pedig a BMW sajtótájékoztatóján elájuló Harald Krüger vezérigazgatóról készült fotók bejárták a világsajtót –, hanem épp a magyar–szerb határon felállított kerítésről.A legutóbbi globális gazdasági válság különösen kegyetlen volt az autóiparral, de a jelek szerint újra talpra tudott állni a szektor – Németországban különösen. Igaz, a korábban robbanásszerűen bővülő kínai autópiac megtorpanása még jelenthet gondokat, mert ahogy Friedrich Eichiner, a BMW pénzügyi igazgatója fogalmazott, a kínai piac normalizálódására mindenki számított, csak arra nem, hogy ilyen gyorsan bekövetkezik.Az autóipar előtt álló másik kihívás a használati és vásárlási szokások megváltozásából ered. Míg a mai 18-20 évesek szüleiben a jogosítvány megszerzésétől fogva ott volt a vágy, hogy saját autójuk legyen, a mostani generáció számára a „jogsi” megszerzése sem olyan létfontosságú, inkább bérelnek egyet. Így nem meglepő, hogy Frankfurtban a legtöbb sajtótájékoztatón előkerült az autóhasználó klubok és a „car sharing” egyéb formáinak kérdése. Hiszen több európai nagyvárosban is vannak már az interneten keresztül foglalható bérautók, amelyeket a város bármely pontján ott is lehet hagyni. Az autógyáraknak tehát előbb-utóbb szembesülniük kell azzal, hogy termékeik a vásárlók többsége számára a hűtőszekrényhez vagy a mosógéphez hasonló használati tárgyakká minősülnek át.Manapság a sebességről egyre inkább a fogyasztásra és az emiszszióra tevődik át a hangsúly. Bár a laboratóriumi tesztekben mért gyári fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatokat is nehéz a valós életben rekonstruálni, mégis számos országban ezek alapján határozzák meg az autók után fizetendő különböző adók mértékét. De a piac mellett az Európai Unió is nyomást gyakorol a gyárakra: 2021-re a gyártók teljes flottájának átlag szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a 95 g/km-t.Ezt kétféle módon próbálják elérni a fejlesztők. Egyrészt olcsóbb modelljeikben a motorok méretének csökkentésével: ma már igazi ritkaságnak számít az új Ford Mustang GT ötliteres V8-as szívómotorja, és még a hathengereseket is a felturbózott négyhengeresek váltják fel: már a BMW X5 is készül ilyen motorral. Sőt, a háromhengeresek sem keltenek már olyan feltűnést, mint annak idején a nyugatra tévedt Wartburgok.A másik, de egyelőre jóval drágább megoldást hibrid hajtásláncok és a teljesen elektromos autók képviselik. Ez utóbbiak számára a hatósugár jelent kihívást, a hosszabb távon használható típusok, mint például a Tesla autói pedig még mindig százezer eurós nagyságrendbe kerülnek. Úgy tűnik, hogy az igazán használható megoldást a belső égésű és elektromotorokat kombináló, a hálózatról is tölthető hibridek jelentik. Ezek egy – általában többórás – töltéssel 30-40 kilométert is képesek megtenni, ami a legtöbb munkába járónak megfelel, de ha lemerül az akkumulátor, a robbanómotorral tovább lehet autózni – sőt, közben még az akkumulátort is újra lehet tölteni.Míg egy évtizede ez a technológia még különlegességszámba ment, a Frankfurtban most kiállító autógyárak többsége már mind ajánl ilyen modellváltozatot. Sőt, már ki lehetett próbálni hibrid kerékpárokat is, ahol belső égésű motor helyett a tulajdonos égetheti el a kalóriákat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.