– Európa idén átélte a svájci frank árfolyamának elengedését, a görög válságot, az amerikai monetáris lazítás vége körüli bizonytalankodást, a kínai részvénypiaci pánikot és a migrációs hullám okozta politikai feszültségeket. E problémák egy része ma is nyitott, ebbe a közegbe robbant be a VW-bomba. A lehetséges kimenetek így más feszültségekkel együtt értelmezhetők – vélekedik Pálinkás Ervin.
Szerinte amilyen jól indult az év Európában, olyan borult lett az ég felettünk 2015. szeptember közepére. A svájci frank elengedése és a görög adósságválság, illetve az amerikai monetáris politika szigorításának réme nyár közepéig nem voltak képesek megtörni azt a lendületet, amit Európa az alacsony olajárakból, a belső kereslet erősödéséből és a gyengülő euróból merített. Ez a helyzet nyár végén alapjaiban megváltozott, amikor augusztus 20-a környékén előbb beütött a kínai részvénypiaci pánik, majd szeptember elején kirobbant a Volkswagen dízelbotránya. Azóta sok minden más megvilágításba került, és a piacok kénytelenek voltak átírni az európai gazdaság fejlődésének lehetséges forgatókönyveit. Ezek a forgatókönyvek két alapvető törésvonal mentén készülnek:
– Ami a VW-t illeti a két lehetséges forgatókönyv historikus mintázatokkal Nokia- avagy Toyota-sztoriként írható le – vázol párhuzamokat a Pioneer igazgatója. Szerinte „nokiás” sztoriként értelmezve a történetet azt mondhatjuk, hogy egy globális és piacvezető nagyvállalat bukása hosszan tartó, paradigmaváltást is magában foglaló változásokkal jár együtt, az érintett cég befektetési célponttá válik, árfolyama soha nem tér vissza az eredeti magasságokba, és e változások átrendezik egy kisebb-nagyobb gazdasági régió egész munkaerőpiacát. Ha viszont „Toyota-sztoriként” értelmezzük a történteket, akkor a válság az amerikai és az Amerikán kívüli kereskedelmi érdekek összecsapása, amely egy globális nagyvállalatot sikeres alkalmazkodásra kényszerít, hogy azután ismét a világ élvonalába tornássza magát. – Ez a folyamat éppen csak meglegyinti a makrogazdasági folyamatokat, és nincs tartós negatív hatása az érintett régiók munkaerőpiacán – teszi hozzá.