Tükröt tart elénk a kutyánk

Jobb ember lehet, aki a kutyájával közösen tanulja az együttélés szabályait.

Hajdú Péter
2016. 12. 07. 7:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mutasd meg kutyádat, s megmondom ki vagy! Kis túlzással ezt állította Kara Márton és Magyar Kornélia Dogfulness-oktató, amikor a II. Kerületi Kutyaiskola új kezdeményezéséről kérdeztük őket. A pszichológusi végzettséggel rendelkező, illetve éppen e szakmát tanuló kutyatréner páros arra vállalkozik, hogy az iskolába járó kutyák és gazdáik kapcsolatából kiindulva segítenek megoldani a mindennapi élet problémáit. A kezdeményezés újdonságát az adja, hogy az eb és az ember iskolai viselkedését elemezve külön foglalkozásokon segítik a kutyák gazdáit.

– Ötletünk lényege, hogy az iskolánkban alkalmazott Tükör-módszerre építve az emberi pszichére fektetjük a hangsúlyt. Ha ugyanis a gazda jobban megismeri önmagát, tudatosabb gazda válhat belőle, akinek a kutyája is boldogabb – fejtette ki Magyar Kornélia.

– Jellemző probléma, hogy a gazda nehezen tudja érvényesíteni akaratát a kutyával szemben. Nekünk ez azt jelzi, hogy a mindennapi életében is gondja lehet az önérdek-érvényesítő kommunikációval. Ha sikerül a kutya nélküli foglalkozásokon erre felhívni a figyelmét, s megmutatni, hogyan tud magabiztosabban viselkedni, akkor első lépésben a kutyával szemben, később pedig a hétköznapi életben is maga mögött hagyhatja ezt a problémát – ezt már Kara Márton tette hozzá.

Az elgondolás azon a Tükör-módszeren alapul, amelyet tíz évvel ezelőtt Korom Gábor és csapata talált ki a Népszigeti Kutyaiskolában. A hagyományos kutyaiskoláktól eltérően itt nem a nagy munkabírású és erős idegrendszerrel rendelkező kutyákat idomítják, hanem a városi hobbikutyák és gazdáik közötti összhangot igyekeznek megtalálni. Karádi Róbert, a kutyaiskola vezetője szerint – miután a kutyáknak alapvetően azonosak az adottságaik – szinte minden eb és gazdája között kialakítható olyan összhang, amely biztosítja, hogy nem kell bosszankodni a kutya rosszalkodása miatt. Így nem kell attól tartani, hogy szétrágja az ágylábat vagy fölösleges ugatással idegesíti éjszaka a szomszédokat, esetleg a lakásban végzi el a dolgát. Bátran vihetjük nyaralni őket, s a tömegközlekedési eszközökön is gond nélkül követnek bennünket. 

– Mindez persze nem megy egyik napról a másikra – tette hozzá az iskolavezető. – Hét hónapos korig kutyaoviba járnak az ebek és a gazdáik. Már itt találkoznak olyan furcsaságokkal, amivel a hagyományos iskolákban nem. Például hogy a foglalkozások nagy részében a kutyák póráz nélkül, egymással játszanak, miközben a trénerek felhívják a gazdák figyelmét a kutyák viselkedésének azon sajátosságaira, amelyekre építve meg lehet tanítani őket bizonyos feladatok elvégzésére.

– Mi nem megszereljük a kutyát, mint egy autót, hanem tanácsot, módszert adunk a gazdák kezébe, amivel részben itt nálunk, részben otthon, egyedül meg tudják teremteni az összhangot a kutyáikkal – vette át a szót Nagy Tamás helyettes iskolavezető. – Mire az óvoda végére elérik a kölykök a hét hónapos kort, az esetek döntő többségében már igen jó kapcsolat alakul ki a gazda és a kutya között. Ezután következik az alapfokú tanfolyam, ahol mi nem azt tanítjuk meg, hogy üljön, feküdjön a kutya, hanem a gazdát képezzük. Olyan módszert adunk a kezébe, amelynek használatával a kutya még élvezi is, hogy megteheti azt, amire a gazda kéri. A tanfolyam végén van ugyan egy vizsga, de nem ez a lényeg, hanem a kutya és gazdája között kialakult kapcsolat. Több mint kilencven százalékuk számára ekkor már nem gond laza pórázon vezetni a kutyát, mert a kutya folyamatosan keresi a szemkontaktust, ül, fekszik, helyben marad. Nagyon fontos része a tanításnak az úgynevezett klikker. Ez a csattanó hangot kiadó kis eszköz gyakorlatilag egyfajta, a kutya által nagyon könnyen érthető nyelv. Amint kattint vele a gazda, jutalomfalat következik, mert valamit jól csinált a kutya. A klikkerrel jelzem neki, hogy tetszett, amit éppen csinált. Ez a pavlovi reflex speciális alkalmazása: pozitív megerősítés. Ezzel a módszerrel viszonylag bonyolult feladatokat is gyorsan meg lehet tanítani.

– Az igazán élvezetes munka ezután, a középfokú tanfolyamon következik, ahol hatféle módszert mutatunk a gazdának, amelyek ismeretében valóban bármire meg tudja tanítani kutyáját. Akár arra is, hogy hozza a kanapéhoz a tévé mellől a távirányítót. Nagyon fontos, hogy a gazda pontosan tudja, mit akar, képes legyen önállóan kitalálni, miként tudja rávenni a kutyát, hogy megtegye, amit kér tőle. A középfokú tanfolyam, azaz a tizennegyedik hét végére tökéletesen összehangolt életmód alakul ki a gazda és kutyája között. Ezt a jó kapcsolatot aztán a közös élet legkülönbözőbb területein lehet fölhasználni. Akinek ahhoz van kedve vagy tehetsége, az sportként gyakorolhatja az ösztönenergiákat hatékonyan levezető ösztönkontroll-tréninget, a kutya ügyességét és eszét igénylő agilityt, vagy megtanulhatja, hogyan kerestethet meg embereket a kedvencével.

– Elmondhatjuk, hogy kevés kivételtől eltekintve nincs kezelhetetlen kutya, legfeljebb a gazda nem találja meg a hozzá vezető utat. Pedig ez lényeges, mert a kutya számára könnyebbség, ha van egy vezető, aki dönt helyette, s a kutya boldogan alkalmazkodik a következetesen alkalmazott szabályokhoz. Ha pedig olyan életet tudunk biztosítani neki, amelyben kiélheti ösztöneit, akkor mindkét fél boldog lehet, és tökéletes lehet az összhang közöttük. Ehhez szeretnénk mi, trénerek segítséget nyújtani – foglalta össze a lényeget Karádi Róbert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.