Jelenleg mindössze egyetlen aktív űrszonda kering a Vénusz körül, az öregedő Venus Express, az ESA színeiben. A 2006-ban pályára állt űrszonda nyolc év és több mint háromezer keringés után lassan élete végéhez közelít. A már többször meghosszabbított küldetés zárásaként, az utolsó üzemanyag-tartalékok segítségével, egy merész kísérletet hajtottak végre vele.
Az űrszonda igen elnyúlt pályán kering a bolygó körül: normál esetben 66 ezer és 250 km közti távolságban 24 óra alatt megtéve egy kört. A vénuszközeli pontja 250 km-en már elég mélyen van ahhoz, hogy a légkör teteje fékezze a mozgását, ezért rendszeresen vissza kell emelni megfelelő magasságba. Május közepén az üzemeltetői megszakították a rutin tudományos feladatokat, és hagyták az űrszondát egyre lejjebb süllyedni a felső légkörbe. A vénuszközeli ponton végül kicsivel 130 km alá jutott a Venus Express, és eközben a keringési ideje is egy órával lecsökkent. Ilyen „aerobaking” manővert más űrszondák már végrehajtottak a Marsnál, a Vénusznál viszont ez volt az első példa rá.
Az űrszonda igen elnyúlt pályán kering a bolygó körül: normál esetben 66 000 és 250 km közti távolságban 24 óra alatt megtéve egy kört. A vénuszközeli pontja 250 km-en már elég mélyen van ahhoz, hogy a légkör teteje fékezze a mozgását, ezért rendszeresen vissza kell emelni megfelelő magasságba. Május közepén az üzemeltetői megszakították a rutin tudományos feladatokat, és hagyták az űrszondát egyre lejjebb süllyedni a felsőlégkörbe. A vénuszközeli ponton végül kicsivel 130 km alá jutott a Venus Express, és eközben a keringési ideje is egy órával lecsökkent. Ilyen „aerobaking” manővert más űrszondák már végrehajtottak a Marsnál, a Vénusznál viszont ez volt az első példa rá.
„Az űrszonda nagyon robusztusnak bizonyult, és úgy tűnik, semmilyen területen nem szenvedett jelentős károkat, de még ezután fogjuk részletesen kiértékelni az állapotát”- nyilatkozott Jörg Fisher, a Venus Express műveletekért felelős mérnöke. A kampány végeztével az űrszondát magasabb, 460 és 63 ezer km közti pályára állították, ahonnan néhány hónapon át még biztosan folytatni tudja a munkáját. De mivel alig maradt már üzemanyaga, így ez volt az utolsó nagyobb pályamódosítása. A légkör továbbra is fékezi a mozgását, és lassan újra egyre mélyebbre süllyed majd a vénuszközeli pont magassága. A számítások szerint december táján lép majd be a légkörbe és semmisül meg, befejezve küldetését.