Hamarosan a Marson

Nemsokára megérkezik a Marshoz egy indiai és egy amerikai űrszonda.

Frey Sándor
2014. 09. 15. 1:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami az indiai Mars Orbiter Mission (MOM) helyzetét illeti, az irányítók már készülnek a szeptember 24-én esedékes kritikus manőverre. Ezzel fékezik majd le az űrszondát, hogy a Mars körül elnyúlt, 377 km és 80 ezer km között változó magasságú pályára kerüljön. A 440 N tolóerő kifejtésére képes fő hajtómű működtetésének időzítésére szolgáló parancsok ma kerülnek fel az űreszköz fedélzeti számítógépére – írta meg az Űrvilág.

Mivel a közel 300 napja a világűrben repülő, az utazás közben nem használt hajtómű szerepe alapvető az űrszonda sikeréhez, az indiai szakemberek semmit sem bíznak a véletlenre. A sorsdöntő manőver előtt két nappal, szeptember 22-én mindössze 4 másodpercre be fogják kapcsolni a hajtóművet, hogy ellenőrizzék működőképességét. Ha minden rendben lesz vele, akkor 24-én sokkal tovább, 24 percen át kell üzemelnie. Arra az esetre, ha véletlenül valami nem volna rendben India legelső bolygóközi űreszközének fő hajtóművével, készülnek egy vészforgatókönyvvel is. Ekkor a manőverezésre szánt nyolc, kisebb teljesítményű (22 N tolóerejű) hajtóművel kísérlik meg a fékezést. Ebben az esetben a szonda a tervezettől eltérő pályán ugyan, de mégis a Mars körül maradna. A hírek szerint a MOM öt fedélzeti tudományos műszere jó állapotban van. Szeptember 11-én a szonda már csak 3,5 millió km-re járt a célpontjától, miután több mint 640 millió km utat tett meg tavaly novemberi indulása óta.

A NASA ugyancsak tavaly év végén indított, a Mars légkörének tanulmányozására szánt MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) űrszondája szintén közeledik a vörös bolygóhoz. Az amerikai űreszköznek is rendben vannak a fedélzeti műszerei. A Mars körüli pályára állásához szükséges, 33 percen át tartó fékező manőver szeptember 21-én (magyar idő szerint már 22-én hajnalban) esedékes. Előzőleg hat manőverező hajtómű segítségével beállítják a MAVEN pontos térbeli helyzetét, majd a hat nagyobb teljesítményű hajtómű lép működésbe, kettesével, egymástól átvéve a feladatot. Később hat jelentősebb pályamódosítást terveznek a végleges, négy és fél órás periódusú pálya kialakításához. Ezen a MAVEN bolygóközelben 150 km-re közelíti meg a Marsot, a legnagyobb távolságban pedig kb. 6300 km-re jut a felszíntől.

További hírek a témában az Űrvilág oldalán olvashatóak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.