A szárnyak nélküli, embert nem szállító űreszköz aerodinamikai kialakításának köszönhetően a légkörbe való visszatérése után úgy repül majd, mint a hagyományos repülőgépek. Az IXV nevet viselő űreszköz (a betűszó a közbülső kísérleti jármű jelentésű Intermediate Experimental Vehicle angol kifejezés rövidítése) öt méter hosszú, és mintegy két tonnát nyom.
A berendezést egy hete szerelték fel egy Vega európai rakéta csúcsára. A tervek szerint szerdán 14 órakor indítják a Francia Guyanán lévő Kourou űrrepülőtérről. „A Föld körüli pályáról való visszatérés az egyik legnehezebb tudományág az űrkutatásban” – mondta az AFP francia hírügynökségnek Giorgio Tumino, aki az IXV programot irányítja az Európai Űrügynökségnél (ESA). Ha túl nagy a visszatérés szöge, megvan a veszélye annak, hogy az űrhajó kigyullad. Ha viszont túl kicsi, elképzelhető, hogy nem éri el a megadott pontot a Földre való visszatérítéshez – magyarázta az ESA szakembere.
A kísérleti repülőgép küldetése mindössze száz percig tart. Az IXV az indítás után 18 perccel válik le az indítórakétáról, a Földtől 320 kilométeres magasságban. Négyszázötven kilométeres magasságba emelkedik, majd megkezdi a süllyedést.
Százhúsz kilométer magasan az űreszköz igen nagy – óránként 27 ezer kilométeres – sebességgel visszatér a légkörbe. A súrlódás lelassítja, aerodinamikai kiképzésének köszönhetően tovább halad, majd rövidesen kinyílnak az ejtőernyő,i és minden lakott övezettől távol, egy meghatározott pontnál a Csendes-óceánba zuhan, ahová hajót küldenek a kiemelésére. „Európa kiemelkedő teljesítményt nyújt műholdak Föld körüli pályára állításában. Rakétaindításban is megvan a megfelelő szaktudásunk, amit például az ATV teherűrhajóval be is bizonyítottuk. A világűrből való visszatérés tekintetében viszont lemaradtunk az amerikaiak, az oroszok, sőt a kínaiak mögött is” – ismerte el Giorgio Tumino.
Az amerikaiak harminc évig üzemeltették az űrsiklókat, 2011-ben állították le végleg a programot.
Jelenleg kizárólag az oroszok képesek visszaszállítani a Földre űrhajósokat a Szojuz leszállókabin segítségével. A SpaceX amerikai cég Dragon nevű űrhajóját teherszállításra tervezték. Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA pedig sikerrel indította novemberben Orion nevű kísérleti járművét, amelynek leszállókabinja gond nélkül visszatért a Földre. Az új űrrakéta visz majd a tervek szerint űrhajósokat a Marsra is.
Az 1980-as években Franciaország, majd Európa kifejlesztette a szépreményű Hermes programot, amellyel űrhajósokat szállítottak volna, de 1993-ban a program abbamaradt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!