Új űrrepülőt tesztelnek szerdán Európában

A kísérlet a Földre visszatérni képes eszközök kifejlesztésének kulcsfontosságú szakasza.

tt
2015. 02. 10. 20:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szárnyak nélküli, embert nem szállító űreszköz aerodinamikai kialakításának köszönhetően a légkörbe való visszatérése után úgy repül majd, mint a hagyományos repülőgépek. Az IXV nevet viselő űreszköz (a betűszó a közbülső kísérleti jármű jelentésű Intermediate Experimental Vehicle angol kifejezés rövidítése) öt méter hosszú, és mintegy két tonnát nyom.

A berendezést egy hete szerelték fel egy Vega európai rakéta csúcsára. A tervek szerint szerdán 14 órakor indítják a Francia Guyanán lévő Kourou űrrepülőtérről. „A Föld körüli pályáról való visszatérés az egyik legnehezebb tudományág az űrkutatásban” – mondta az AFP francia hírügynökségnek Giorgio Tumino, aki az IXV programot irányítja az Európai Űrügynökségnél (ESA). Ha túl nagy a visszatérés szöge, megvan a veszélye annak, hogy az űrhajó kigyullad. Ha viszont túl kicsi, elképzelhető, hogy nem éri el a megadott pontot a Földre való visszatérítéshez – magyarázta az ESA szakembere.

 

A kísérleti repülőgép küldetése mindössze száz percig tart. Az IXV az indítás után 18 perccel válik le az indítórakétáról, a Földtől 320 kilométeres magasságban. Négyszázötven kilométeres magasságba emelkedik, majd megkezdi a süllyedést.

Százhúsz kilométer magasan az űreszköz igen nagy – óránként 27 ezer kilométeres – sebességgel visszatér a légkörbe. A súrlódás lelassítja, aerodinamikai kiképzésének köszönhetően tovább halad, majd rövidesen kinyílnak az ejtőernyő,i és minden lakott övezettől távol, egy meghatározott pontnál a Csendes-óceánba zuhan, ahová hajót küldenek a kiemelésére. „Európa kiemelkedő teljesítményt nyújt műholdak Föld körüli pályára állításában. Rakétaindításban is megvan a megfelelő szaktudásunk, amit például az ATV teherűrhajóval be is bizonyítottuk. A világűrből való visszatérés tekintetében viszont lemaradtunk az amerikaiak, az oroszok, sőt a kínaiak mögött is” – ismerte el Giorgio Tumino.

Az amerikaiak harminc évig üzemeltették az űrsiklókat, 2011-ben állították le végleg a programot.
Jelenleg kizárólag az oroszok képesek visszaszállítani a Földre űrhajósokat a Szojuz leszállókabin segítségével. A SpaceX amerikai cég Dragon nevű űrhajóját teherszállításra tervezték. Az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA pedig sikerrel indította novemberben Orion nevű kísérleti járművét, amelynek leszállókabinja gond nélkül visszatért a Földre. Az új űrrakéta visz majd a tervek szerint űrhajósokat a Marsra is.
Az 1980-as években Franciaország, majd Európa kifejlesztette a szépreményű Hermes programot, amellyel űrhajósokat szállítottak volna, de 1993-ban a program abbamaradt.

A jóval szerényebb IXV program első megvalósíthatósági tanulmányait 2006-ban végezték el, a berendezést 2009 óta fejlesztik. Európa köztes megoldást választott az egyszerű, de a leszálláskor jól irányítható kapszulák és a szárnyas járművek között, az utóbbiak sokkal jobban irányíthatóak, de bonyolultabbak és költségesebbek is – hangsúlyozta Giorgio Fumino.

A negyven európai céget magában foglaló Thakes Alenia Space konszern irányításával kifejlesztett IXV-t több mint 300 érzékelővel látták el, hogy nagy adatmennyiséget fogadhasson be. Hőpajzsa Tumino szerint újításnak számít. A légkörbe visszatérve a mozgási energia hőenergiává alakul át, és a hőmérséklet az 1700 Celsius-fokot is eléri. Az űreszköznek ki kell bírnia ezt a hőmérsékletet is.  2003-ban a Columbia amerikai űrrepülőgép a hőpajzsának sérülése miatt a légkörbe visszatérve felrobbant, hét asztronauta életét vesztette.
Ha az IXV küldetése sikerrel jár, Európa fontos határt lép át három területen: „az újra felhasználható indítóeszközök, az űrben vett minták visszaszállítása és az űrhajósoknak a Földre történő visszatérése terén” – mutatott rá Giorgio Tumino.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.