Egy habdarab miatt az űrsikló elveszett

Felelőtlen döntések sorozata vezetett a Columbia űrsikló tizenöt évvel ezelőtt történt katasztrófájához.

Csécsi László
2018. 01. 28. 13:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritka az a katasztrófa, amelyik egyetlen okra vezethető vissza. A Columbia űrsikló 15 éve történt tragédiájához szintén rossz döntések sorozatára, a kockázatok alábecsülésére volt szükség.

Az első hibás döntést még a tragédia előtt évtizedekkel hozták meg az űrsiklókat tervező mérnökök: úgy helyezték el a repülőgépet az üzemanyagtartályon, hogy az annak burkolatáról lehulló kemény szigetelőhab-darabok kárt tehettek benne. Ez utólag okoskodásnak tűnhet, de nem az. Úgy is rögzíthették volna, hogy az elkerülhetetlenül leszakadó részek ne vagy jóval kevésbé veszélyeztessék. A döntéshozók azonban nem tulajdonítottak jelentőséget a leváló szivacsdaraboknak. Később még jóvátehették volna a hibájukat, de elkéstek. Állítólag készültek rá, hogy kezdenek valamit a tartály burkolatával, mert többször előfordult, hogy a felszállás közben leszakadó törmelékek eltalálták az űrsiklót, de a határidők szűkössége miatt folyton késleltették az áttervezést.

Az indítás utáni napon derült ki, hogy nem ment minden tökéletesen. A videofelvételeken látni lehetett, ahogy a külső üzemanyagtartályról levált egy burkolatdarab és telibe találta a bal szárnyat. Bár korábban is előfordult hasonló eset, a mérnökök aggódtak, és többször is kérték a NASA vezetését, hogy ellenőrizze, nem esett-e baja a hővédő pajzsnak. A kéréseik azonban visszhangtalanok maradtak. A vezetők közömbösségének egyik oka az lehetett, hogy mivel a probléma többször is jelentkezett, fennállt a veszélye, hogy haladéktalanul újra kell tervezni a burkolatot. Márpedig erre az űrsikló küldetések szigorú menetrendje és a felhalmozott csúszások miatt nem volt lehetőség.

Meg egyébként is. Mit tehettek volna az űrhajósok, ha esetleg észreveszik a sérülést? A Nemzetközi Űrállomás túl messze volt, oda nem menekülhettek. Az egyetlen esélyük az lett volna, ha minimálisra csökkentik az energiafelhasználásukat, és megvárják, amíg a NASA egy másik űrsiklót küld a megmentésükre. Egy ilyen mentőakció azonban biztosan a feje tetejére állította volna a NASA programját.

Az űrügynökség vezetői végül úgy döntöttek, hogy bízva a hővédő pajzs szilárdságában és a vakszerencsében lehozzák az űrsiklót. Az űrhajósok február elsején, magyar idő szerint délután negyed háromkor kezdték meg a visszatérést. A szárnyba áramló, felforrósodott levegő miatt azonban az űrsikló irányíthatatlanná vált, és 15 órakor több mint hatvan kilométer magasan darabjaira hullott. Néhány másodperccel a végzetes pillanat előtt a NASA még tartotta a rádiókapcsolatot az űrhajósokkal. A parancsnok utolsó, Földhöz intézett szavai ezek voltak: „Értettem, ó, de ”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.