Az ügylet a ferihegyi repülőtér üzemeltetésére köttetett. A magyar légitársaságnak csupán annyi köze van hozzá, hogy ebben a kontraktusban rögzítették azt, hogy a Malév csődje esetén az állam kártalanítja a Budapest Airport tulajdonosát, mivel cége bevételeinek negyven százalékát a Malév biztosította.
Nem csoda, hogy Gyurcsány Ferenc nem nagyon akart emlékezni erre a titkos záradékra, hiszen kormányának elég különös üzletet sikerült nyélbe ütnie. Ha figyelembe vesszük, hogy 464 milliárdos privatizációs bevételért – a Malév csődje esetére – bevállaltak 464 milliárdot úgynevezett senior adósság címén, ezenfelül 60 milliárdot a részvények ellenértékeként, sőt még 390 milliárdot a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért és még 15 milliárdot az ingóságokért, tényleg nem mennénk ki Gyurcsányék helyett a napra.
A szerződés alapján, ha a Budapest Airport tulajdonosa úgy dönt, hogy a Malév csődje miatt már nem annyira jó buli a repülőtér működtetése, a vételáron felül csinos, több mint 500 milliárdos stafírunggal vonulhat ki a ferihegyi üzletből. Kikényszerítheti, hogy csaknem 1000 milliárd forint megfizetése után a magyar állam legyen ismét az üzemeltető cég tulajdonosa. Ha van kedve hozzá, ha nincs.
A Budapest Airport 2005-ös privatizációja előtt tanácsadóként közreműködött a Wallis Zrt. is, sőt, maga Bajnai Gordon, a cég volt vezérigazgatója pár hónapra beült a Budapest Airport igazgatóságának elnöki székébe is, még mielőtt cimborája, Gyurcsány miniszteri poszttal megkínálta volna. Az ominózus 2007-es szerződést az a Zelles Sándor írta alá a magyar állam nevében, akit korábban ugyancsak a Wallis menedzsmentjéből ismertünk meg.
Vegyük figyelembe azt is, hogy Gyurcsány Ferenc kormánya 2006-ban, miután megnyerte a választást, ismét elővette a Malév privatizációjának ügyét, és átjátszotta a magyar légitársaságot annak a kétes hírű orosz vevő által gründolt hazai strómancégnek, amelynek már 2005-ben szerette volna eladni, ám a tranzakció hírére kirobbant botrány miatt akkor meghátráltak. Vagyis amikor Gyurcsányék megkötötték a Malévra a minden szempontból kockázatos szerződést az orosz üzletemberrel, pontosan tudták, miféle kötelezettségének kell eleget tennie a privatizált magyar légitársaságnak, ha nem akarják, hogy a Budapest Airport tulajdonosa lehívja a titkos záradékba foglalt busás garanciát. Csak a drámai hatás kedvéért jegyezzük meg, hogy a Malév visszaállamosítását már Bajnai intézte. Így legalább nem egy tisztán orosz tulajdonban lévő cég csődje miatt kell tejelnie a magyar államnak, ha érvényesíteni akarják a záradékban foglaltakat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!