Repkednek a milliárdok

Ezermilliárd forint. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szerint egy 2007-ben a Kincstári Vagyoni Igazgatóság és a Budapest Airport Zrt. között létrejött szerződés titkos záradéka alapján ekkora összeg terhelheti a magyar államot amiatt, hogy felszámolják a Malévot.

2012. 02. 08. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügylet a ferihegyi repülőtér üzemeltetésére köttetett. A magyar légitársaságnak csupán annyi köze van hozzá, hogy ebben a kontraktusban rögzítették azt, hogy a Malév csődje esetén az állam kártalanítja a Budapest Airport tulajdonosát, mivel cége bevételeinek negyven százalékát a Malév biztosította.

Nem csoda, hogy Gyurcsány Ferenc nem nagyon akart emlékezni erre a titkos záradékra, hiszen kormányának elég különös üzletet sikerült nyélbe ütnie. Ha figyelembe vesszük, hogy 464 milliárdos privatizációs bevételért – a Malév csődje esetére – bevállaltak 464 milliárdot úgynevezett senior adósság címén, ezenfelül 60 milliárdot a részvények ellenértékeként, sőt még 390 milliárdot a 75 évre szóló vagyonkezelési jogért és még 15 milliárdot az ingóságokért, tényleg nem mennénk ki Gyurcsányék helyett a napra.

A szerződés alapján, ha a Budapest Airport tulajdonosa úgy dönt, hogy a Malév csődje miatt már nem annyira jó buli a repülőtér működtetése, a vételáron felül csinos, több mint 500 milliárdos stafírunggal vonulhat ki a ferihegyi üzletből. Kikényszerítheti, hogy csaknem 1000 milliárd forint megfizetése után a magyar állam legyen ismét az üzemeltető cég tulajdonosa. Ha van kedve hozzá, ha nincs.

A Budapest Airport 2005-ös privatizációja előtt tanácsadóként közreműködött a Wallis Zrt. is, sőt, maga Bajnai Gordon, a cég volt vezérigazgatója pár hónapra beült a Budapest Airport igazgatóságának elnöki székébe is, még mielőtt cimborája, Gyurcsány miniszteri poszttal megkínálta volna. Az ominózus 2007-es szerződést az a Zelles Sándor írta alá a magyar állam nevében, akit korábban ugyancsak a Wallis menedzsmentjéből ismertünk meg.
Vegyük figyelembe azt is, hogy Gyurcsány Ferenc kormánya 2006-ban, miután megnyerte a választást, ismét elővette a Malév privatizációjának ügyét, és átjátszotta a magyar légitársaságot annak a kétes hírű orosz vevő által gründolt hazai strómancégnek, amelynek már 2005-ben szerette volna eladni, ám a tranzakció hírére kirobbant botrány miatt akkor meghátráltak. Vagyis amikor Gyurcsányék megkötötték a Malévra a minden szempontból kockázatos szerződést az orosz üzletemberrel, pontosan tudták, miféle kötelezettségének kell eleget tennie a privatizált magyar légitársaságnak, ha nem akarják, hogy a Budapest Airport tulajdonosa lehívja a titkos záradékba foglalt busás garanciát. Csak a drámai hatás kedvéért jegyezzük meg, hogy a Malév visszaállamosítását már Bajnai intézte. Így legalább nem egy tisztán orosz tulajdonban lévő cég csődje miatt kell tejelnie a magyar államnak, ha érvényesíteni akarják a záradékban foglaltakat.

Budai Gyula már tavaly ősszel feljelentést tett a Budapest Airport privatizációja ügyében. A nyomozás jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt folyik, mint ahogy a Malév privatizációját is vizsgálják a bűnüldöző hatóságok.

A Liszt Ferenc repülőtéren ma egyetlen repülőgép sincs, amely a nemzeti légitársaságunk felségjele alatt felszállhatna, miközben ketyeg a bomba a titkos záradékban foglalt ezermilliárdos állami kötelezettségvállalás alatt.

Lassan két éve folyik a vizsgálódás, az elszámoltatás, de a fő bűnösök ma is zavartalanul élik világukat. Sőt, ma már olyan bátrak, hogy ők kérik Orbán Viktor kormányán számon, hogy miért nem mentette meg a Malévot a csődtől. Ha a Budapest Airport részéről is benyújtják a számlát, még nagyobb lesz az egymásra mutogatás.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.