Árrobbanás helyett

Negyven éve volt utoljára ennyire alacsony az infláció, a szegények láthatatlan adója.

Magyar Nemzet
2013. 09. 11. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mindössze 1,3 százalékos éves drágulást mutató statisztikai adatokban már jól látszik a rezsicsökkentés: hét-kilenc százalékkal esett a háztartási energia, a víz, a csatorna és a szemétszállítási díj. Az alacsony infláció kiszámíthatóságot, a reálkeresetek öt-hat százalékos emelkedését, a vállalkozások számára jobb tervezhetőséget jelent. Emellett mozgásteret adott az árstabilitás felett őrködő jegybanknak a kamatszint mérséklésére, és a tegnap bejelentett 2000 milliárd forint keretösszegű új gazdasági élénkítőcsomag meghirdetésére. Az alapkamat olcsóbbá tette a banki hiteleket és az államadósság finanszírozását, míg a nullaszázalékos kamatú növekedési hitelprogram végre versenyt hozott a kereskedelmi bankok piacán.

Bár a baloldalinak mondott pártok nemrég még árrobbanással riogatták a jó népet, úgy látszik, nem sikerült nagyobb pénzromlást szuggerálni a statisztikákba. Ez azért nem olyan nagy baj. A rezsicsökkentést először hevesen ellenző „demokratikus pártok” mára eljutottak az 50 százalékos mérséklés kampányígéretéig, bár az még mindig nem világos, hogy kik is akadályozták őket ebben a szép törekvésükben a kormányzati éveik alatt. Helyette kaptunk tőlük egy tucat áram- és gázáremelést, holott Lendvai Ildikó volt elnök asszonyra nagyon jól figyeltünk, amikor elismételte, hogy „nem lesz gázáremelés”. Az alacsony inflációt hozó rezsicsökkentéssel kapcsolatban először hónapokig hallhattunk arról a hihetetlen társadalmi igazságtalanságról, amit ez az intézkedés gerjeszt a lakosság körében. Megtudhattuk, hogy pofátlanul jól járnak az uszodatulajdonosok (mint például az MSZP másik volt elnöke, Gyurcsány Ferenc), akik most olcsóbban úszkálhatnak, pezsgőfürdőzhetnek, miközben a nép nyomorog. Következett a diktatúráról szóló molinókampány a Tisztelt Ház üléstermében, amely bölcsen rámutatott, hogy utoljára a Kádár-rendszer vetemedett arra, hogy a hatóság beleszóljon a rezsiárakba, és lám, mire jutottak. Mindenesetre mindig érdekes, amikor egy kommunista utódpárt kommunistázik, és ilyen élmények mostanában naponta érik az embert.

A rezsicsökkentésre adott másik „baloldali” válasz a külföldi szolgáltató nagyvállalatok sajnáltatása volt: nem lesz elég beruházás, létbizonytalanságba kerülnek a szegény multik. Mivel ez sem ért semmit, gondolom, összeült a balliberális koalíció kommunikációs stábja, és gondoltak egy nagyot: ha nem sikerült eddig megakadályozni, akkor álljunk az élére. Így lehetett a rezsicsökkentésből szocialista kampánycél, és most, hogy a következő mérséklés csak 11,1 százalék lesz, azt követelik, hogy legyen több. Ha így haladunk, a választásokig eljuthatunk akár az ingyenes rezsi ígéretéig is, pont úgy, mint a BKV-jegyek esetében a főpolgármester-választás előtt.

Az alacsony infláció ugyanakkor nem feledteti azokat az éveket, amikor nagyszerűen el lehetett inflálni bármilyen béremelést (Medgyessy-kormány) vagy a költségvetési hiányt (Gyurcsány– Bajnai-kormányok).

Mert mi is történt, amikor tudatosan alultervezték az inflációt? Papíron óriási többletbevételre tett szert a kabinet, amiből – a „trükkök százaival” együtt – egy költségvetésnek kinéző álmérleget lehetett hazudni a választóknak. Évekig éltek ezzel a módszerrel, nem véletlen, hogy az unióban mindig éppen nálunk volt a legmagasabb az infláció, de még így sem sikerült egyetlen felzárkózási (konvergencia-) programot sem teljesíteni. Sőt, a Simor András vezette jegybank jó magasan tarthatta az alapkamatot, amin remekül kerestek a bankok, mert nyugodtan hivatkozhattak a magas inflációra. Majd egyszer ennek a kárát is kiszámolja valaki.

(Szabó Anna)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.