Szóval ez az ember is azon méltatlankodott, hogy Demszky nem kapott meghívót, azt azonban nem tudta megindokolni, mit keresne valójában a metró átadásán. Mindenesetre a volt főpolgármesternek körülbelül olyan jogon járna a meghívó, mint mondjuk Ceausescunak a román parlament ülésére: volt egy ilyen nevű politikus és elég sokba került. Demszkynek ugyanis annyi köze van a metróhoz, hogy megépítése indokolhatatlanul sok pénzt emésztett föl. Olyannyira sokat, hogy a főváros élete számtalan tekintetben megbénult, s szükséges fejlesztések sora emiatt maradt el. Hogy ez miért alakulhatott így, annak sok oka van.
Kezdjük onnan, hogy államadóssága egy részéből Oroszország felajánlotta, hogy megfúrja a metróalagutat és fölszereli Siemens-technikával, ami nem került volna nekünk egy fillérünkbe sem. A Horn-kormány és a Demszky-féle főváros érdekei azonban nem vágtak egybe Magyarország érdekeivel, az MSZP–SZDSZ-kormány – miközben az orosz–magyar kapcsolatok is a mélypontra süllyedtek – lesöpörte az ötletet az asztalról. Az államadósság hasznosítása így nem a magyar társadalom javára szolgált, hanem a szocialista gazdasági holdudvart gyarapította.
Az érdekeit az ésszerűnél is hatékonyabban érvényesíteni képes SZDSZ-t egyáltalán nem zavarták az MSZP korrupciós botrányai, Demszky nem tett erőfeszítést arra, hogy a metróalagút a tartozás fejében épüljön meg. Lapunknak korábban mindezt az orosz fél kiszámíthatatlanságával indokolta, amely kifogáson azonban Oroszország akkori budapesti nagykövete, Ivan Aboimov hosszasan hahotázott. Ő ugyanis már ekkor gondolhatta, hogy Demszkyék döntése mögött személyes érdekek is meghúzódhatnak, valamint azt is tudhatta, hogy az SZDSZ pontosan micsoda. De nem lehetett számára idegen Demszky zsigeri Oroszország-ellenessége sem, hiszen a volt főpolgármesternek már akkor olyan erős amerikai kapcsolatai voltak, amelyek miatt a saját pártjában is rettegtek tőle.
E helyütt egyébként dicséret illeti meg az ATV-t. Végre, valahára meg mert kérdezni egy volt SZDSZ-es politikust Tarlós István észérveiről, arról, hogy az orosz ajánlat helyett Demszkyék miért EIB-hitelek és uniós pénzek mellett döntöttek. S bár Szabadai Viktor nem egy Pető Iván, le sem tagadhatná az SZDSZ-t. Ezt válaszolta: „Tarlós István nagyon okosokat tud már mondani, de az látható, hogy minden egyes projekt, amivel ünnepelteti magát, nem az ő hivatali idejében kezdődtek el, hanem az ő hivatali idejében fejeződnek be.”
Az orosz államadósságból történő metróépítés elvetése a legsúlyosabb hiba volt, hiszen semmilyen terhet nem jelentett volna a növekvő adósságtól nyögő magyar társadalomra. Ám nem ez volt az egyetlen ostobaság, amit a Demszky vezette főváros elkövetett. A számunkra hátrányos szerződések sorának megkötése, a kivitelezés hibái, valamint annak drámai módon történt drágulása mind azt mutatja, hogy amit el lehetett szúrni, azt Demszkyék elszúrták. Mindezért viszont a magyar társadalomtól nem meghívó jár neki.