Ötezer

Pénzt kérni valamiért, ami addig ingyenes volt, hálátlan feladat.

2014. 12. 11. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M0-s és a bevezető utak használatának fizetőssé tétele, ráadásul úgy, hogy az intézkedés életbelépése előtt bő két héttel jelentik be, azt az érzést kelti a szemlélőben, hogy újabb, a kormányzat által sebbel-lobbal összeeszkábált, kellően elő nem készített, át nem gondolt lépés van születőben. Az utóbbi hónapokban láthattunk ilyet. Talán a reklámadóval kezdődött: az egyik érintett kereskedelmi tévé azóta sok politikusnak szerzett kellemetlen perceket, rákérdezve vagyonbevallása homályos pontjaira. Mindannyian emlékszünk az internetadóként elhíresült távközlési szabályozás hasonlóan ripsz-ropsz közzétételére, majd tömegtüntetések után visszavonására. Ám azóta is alig telt el hét, hogy ne született volna újabb kitűnő ötlet, hol a kétnyelvű gimnáziumok ellehetetlenítéséről, hol a bevásárlóközpontok hét végi zárva tartásáról.

Az említett intézkedések egy része állami többletbevételeket hoz, és ez a törekvés érthető. A kormányzat most készíti elő a jövő évi költségvetést, amelynek fő számai, sarokpontjai már rögzítve vannak. Ha a bevételi oldalon lyukak keletkeznek, be kell tömni őket. Az M0-s díjasításával a kormányzat húszmilliárdnyi pluszpénzre számít. A 16 400 milliárd forintos főösszeghez képest kicsi szám, szabad szemmel alig látható. Akkor miért olyan fontos bevezetni így, rohammunkával, közben nem kis ellenszenváradatot, az érintett fővárosi kerületek és a környékbeli települések lakóinak heves tiltakozását váltva ki?

Gondoljuk át, kiket sújt az elkerülő pálya és a bevezető szakaszok fizetőssé tétele. Azokat, akik egyébként is fizetnek a sztrádáért, nem érinti. Vagyis a távolabbról a fővárosba autózókat, illetve onnan vidékre indulókat. Azoknak kell kifizetniük évente ötezer forintot a semmire, akik a főváros közvetlen közelében laknak, és onnan ingáznak be, vagy fordítva: a városban laknak, és a közelben dolgoznak. Nekik eddig nem volt szükségük semmilyen matricára, sem megyeire, sem tíznaposra. Nem véletlenül szólalt meg elsőként Budaörs: az ott lakók túlnyomó többsége Budapesten dolgozik, tanul, az ottani autók többségére meg kell majd venni a matricát. De nem kerülhetik meg ezt azok sem, akik a városszéli bevásárlóközpontokba járnak rendszeresen beszerezni.

A városszéli kerületek és az agglomerációs települések lakói azonban nem csak a fizetendő ötezer forintos teher – havonta csak 400, mondja a Miniszterelnöki Hivatal – miatt bosszankodhatnak. Bizonyára sok autós kifizeti ezt a pénzt, és továbbra is a járt úton halad. De akad majd bőven olyan is, aki inkább az ingyenes fő- és mellékutakat veszi igénybe. Ez pedig azt jelenti, hogy a bevezető sztrádaszakaszokkal párhuzamos utakon megnő majd a forgalom. És ezzel megnő mindaz, ami kellemetlen: a zaj, a légszennyezés, a balesetek száma. Nem véletlen, hogy Bús Balázs, Óbuda fideszes polgármestere volt az első, aki elfogadhatatlannak nevezte a díjasítást. Majd a fideszes polgármesterekből álló Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) közölte, megdöbbenéssel értesültek az M0-s fizetőssé tételéről.

A kormányszóvivő szerint jelentős könnyebbséget hoz az autósoknak az M0-s díjasítása és a megyei érvényességű matricák rendszerének bevezetése. Talán ilyenek is lesznek. Mások átszoknak autóról vonatra. A többség azonban azt mondja: miért fizetnék a semmiért?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.