Az M0-s és a bevezető utak használatának fizetőssé tétele, ráadásul úgy, hogy az intézkedés életbelépése előtt bő két héttel jelentik be, azt az érzést kelti a szemlélőben, hogy újabb, a kormányzat által sebbel-lobbal összeeszkábált, kellően elő nem készített, át nem gondolt lépés van születőben. Az utóbbi hónapokban láthattunk ilyet. Talán a reklámadóval kezdődött: az egyik érintett kereskedelmi tévé azóta sok politikusnak szerzett kellemetlen perceket, rákérdezve vagyonbevallása homályos pontjaira. Mindannyian emlékszünk az internetadóként elhíresült távközlési szabályozás hasonlóan ripsz-ropsz közzétételére, majd tömegtüntetések után visszavonására. Ám azóta is alig telt el hét, hogy ne született volna újabb kitűnő ötlet, hol a kétnyelvű gimnáziumok ellehetetlenítéséről, hol a bevásárlóközpontok hét végi zárva tartásáról.
Az említett intézkedések egy része állami többletbevételeket hoz, és ez a törekvés érthető. A kormányzat most készíti elő a jövő évi költségvetést, amelynek fő számai, sarokpontjai már rögzítve vannak. Ha a bevételi oldalon lyukak keletkeznek, be kell tömni őket. Az M0-s díjasításával a kormányzat húszmilliárdnyi pluszpénzre számít. A 16 400 milliárd forintos főösszeghez képest kicsi szám, szabad szemmel alig látható. Akkor miért olyan fontos bevezetni így, rohammunkával, közben nem kis ellenszenváradatot, az érintett fővárosi kerületek és a környékbeli települések lakóinak heves tiltakozását váltva ki?
Gondoljuk át, kiket sújt az elkerülő pálya és a bevezető szakaszok fizetőssé tétele. Azokat, akik egyébként is fizetnek a sztrádáért, nem érinti. Vagyis a távolabbról a fővárosba autózókat, illetve onnan vidékre indulókat. Azoknak kell kifizetniük évente ötezer forintot a semmire, akik a főváros közvetlen közelében laknak, és onnan ingáznak be, vagy fordítva: a városban laknak, és a közelben dolgoznak. Nekik eddig nem volt szükségük semmilyen matricára, sem megyeire, sem tíznaposra. Nem véletlenül szólalt meg elsőként Budaörs: az ott lakók túlnyomó többsége Budapesten dolgozik, tanul, az ottani autók többségére meg kell majd venni a matricát. De nem kerülhetik meg ezt azok sem, akik a városszéli bevásárlóközpontokba járnak rendszeresen beszerezni.
A városszéli kerületek és az agglomerációs települések lakói azonban nem csak a fizetendő ötezer forintos teher – havonta csak 400, mondja a Miniszterelnöki Hivatal – miatt bosszankodhatnak. Bizonyára sok autós kifizeti ezt a pénzt, és továbbra is a járt úton halad. De akad majd bőven olyan is, aki inkább az ingyenes fő- és mellékutakat veszi igénybe. Ez pedig azt jelenti, hogy a bevezető sztrádaszakaszokkal párhuzamos utakon megnő majd a forgalom. És ezzel megnő mindaz, ami kellemetlen: a zaj, a légszennyezés, a balesetek száma. Nem véletlen, hogy Bús Balázs, Óbuda fideszes polgármestere volt az első, aki elfogadhatatlannak nevezte a díjasítást. Majd a fideszes polgármesterekből álló Budapesti Önkormányzatok Szövetsége (BÖSZ) közölte, megdöbbenéssel értesültek az M0-s fizetőssé tételéről.
A kormányszóvivő szerint jelentős könnyebbséget hoz az autósoknak az M0-s díjasítása és a megyei érvényességű matricák rendszerének bevezetése. Talán ilyenek is lesznek. Mások átszoknak autóról vonatra. A többség azonban azt mondja: miért fizetnék a semmiért?