Csak semmi pánik!
A néhány ezres tüntetősereg azonban bizonyára logisztikai problémákkal küzdhetett, mert néha ugyanazokat a furgonokat lehetett egymás után több helyszínen is látni – talán mégsem lelkesedtek annyian az útlezárásokért, mint gondolták. (Összesen talán 1300 furgon vett részt az akcióban.)
A diktatúrát és banánköztársaságot kiáltók kissé kínosan vehették tudomásul, hogy még mindig szólás- és gyülekezési szabadság honol ebben az országban, a megmozdulást reklámozó sajtócikkek pedig az állam mindenre kiterjedő médiacenzúrájáról szóló siránkozásokat hiteltelenítették.
Ettől függetlenül a felvetett ügyekkel foglalkozni kell, még akkor is, ha néhány pont nem egészen érthető. A dohánykereskedelem átalakítása 1200 főt érint, a jövő évi béremelések mértékéről és a minimálbérről pedig most is folynak a háromoldalú tanácskozások, nincs még egyezség. A korkedvezményes nyugdíj kérdésének felvetése pedig kissé anakronisztikus, lévén ezt a kört már egyszer lefutották az azóta már a politikai süllyesztőben eltűnt, Árok Kornél vezette csapatok. Erre az ügyre már 2011. december végén pont került, azóta nincs korkedvezményes nyugdíj, vagyis tegnap elvileg egy három évvel ezelőtti döntés miatt tiltakoztak... A sérelmezett pontok között szerepelt továbbá a munka törvénykönyvének módosítása, amely szintén lerágott csont: tavalyi történet, ráadásul az átalakítást hosszú viták után valamennyi munkáltatói és munkavállalói képviseleti szervezet annak idején aláírta.
A tegnapi tüntetésekkel kapcsolatban azonban mégis akad ok a felháborodásra. Egyrészt értjük, hogy a költségvetési egyensúlyt tartani kell, mert nem kerülhetünk vissza a túlzottdeficit-eljárás alá, és nem nyújtózkodhatunk tovább, mint a takarónk ér. Másrészt a demonstrációk jogos indoka volt az útdíj fizetésének kiterjesztése, amely nemcsak óriási károkat okoz az agglomerációnak, hanem értelmetlen és igazságtalan. Körgyűrűket nem azért szoktak építeni, hogy azokat elkerülve, mellékutakon hajtsanak a városokba a kamionok, hanem épp fordítva. Ettől függetlenül a Tisztelt Ház elfogadhatja ezt a törvényt (amely ellen az érintett települések kormánypárti polgármesterei is tiltakoztak), de úgy, hogy egy tollvonással mentesítenék is saját magukat az új adónem fizetése alól. Egészen pontosan az új autópálya-matricát az üzemanyagkártyájuk terhére vásárolhatnák meg a parlamenti képviselők.
Ennyit a társadalmi szolidaritásról és a választók felé érzett empátiáról.
A jövő évi költségvetés 16 300 milliárd forintos bevétellel tervezett, ehhez képest a körgyűrűk és a budapesti bevezető szakaszok útjainak megadóztatásából húszmilliárd forint várható. Érdemes ekkora tétel miatt új frontot nyitni a társadalommal szemben? Az időközben visszavont internetadó és a sajtót büntető reklámadó esete mutatja, hogy nem érdemes.