Útdíj: Tarlós összefog a kerületekkel

Egyéves próbaidőszakot javasol az útdíj bevezetésénél a fideszes kerületi polgármesterek többsége és Tarlós István.

MNO
2014. 12. 15. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István az útdíj tervezett bevezetése miatt a kerületi polgármesterekkel folytatott egyeztetés után azt mondta: azt kérik a kormánytól, hogy ha bevezetik az útdíjat, akkor legyen egy egyéves próbaidőszak, ezalatt mérjék a forgalmat az utakon, vizsgálják az útdíj hatásait. Ezután pedig összegezzék a tapasztalatokat, és ha kell, akkor változtassanak – fűzte hozzá.

Tarlós István azt mondta: a tizenhét fideszes kerületi polgármester többségével alakították ki az álláspontot.

Természetesnek tartja, hogy a lakosság többsége nem örül annak, hogy valamiért fizetni kell, amiért korábban nem kellett – fogalmazott. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a kormánynak az útdíjjal kapcsolatos „vitánál” két fontosabb feladata is van – tette hozzá. Az egyik az, hogy 2016-ban „kötelező kényszerből” be kell vezetni a dugódíjat, és ennek nemcsak tárgyi feltételei, hanem „forgalomtechnikai következményei is vannak”, amelyeket előzetesen át kell gondolni, és a kormány most részben ezt tette. A másik pedig az, hogy a BKV-t hosszú éveken keresztül „végtelenül eladósították”, a közösségi közlekedés működésének stabil és ütemes finanszírozása huszonöt éve nincs megoldva. A kormány ehhez most a legkülönbözőbb módon keres forrásokat – fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István szavai szerint a kormányt meg kell dicsérni azért, mert ma úgy döntött, hogy a Pest megyei matricát bevezeti. Ennek az ára éves szinten ötezer forint lesz. A szaktárca állásfoglalását ismertetve elmondta, újdonság az eddigiekhez képest, hogy a Pest megyei matrica az M0-s körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszára is érvényes lesz. Budapest belterületén pedig a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem főútnak minősülnek, ahol a díjfizetési kötelezettség fel sem merül.

Tarlós István közölte azt is, hogy a Megyeri híd sem lesz fizetős, hiszen azt „már korábban kivették a csomagból”.

Kijelentette: határozott véleményük, hogy a közlekedési területről származó többletforrások a főváros közösségi közlekedésnek finanszírozására fordítandók. Ezt kérik a kormánytól, továbbá azt, hogy a várost elkerülő gyűrű funkcionális értelme ne csökkenjen, valamint helyezzék előtérbe a 10-es és a 11-es út között az M0-s megépítését – tette hozzá.

Szól arról is, hogy a főváros mérlegeli a többzónás rendszert a dugódíj bevezetésénél. Át kell gondolnia a dugódíj koncepcióját, mert az eredetileg azzal számolt, hogy az M0-s minden szakasza díjmentes lesz. Emlékeztetett arra, hogy a dugódíj kikerülhetetlen, hiszen azt az 4-es metró uniós támogatásáért cserébe feltételként vállalta a 2010 előtti városvezetés. Az pedig természetes, hogy a kormány is igyekszik előre gondolkodni – jegyezte meg Tarlós István.

A 3-as metró infrastruktúrájának felújításáról a főpolgármester elmondta: azt az európai uniós támogatási keretek körében nem látja, de határozott ígérete van a kormánytól, hogy az infrastruktúra felújítását is ebben a ciklusban elkezdhetik. Kijelentette: nincs balesetveszély a 3-as metró vonalán.

Növekedni fog az autópályák forgalma a megyei matricarendszer miatt – nyilatkozta Talabér Márta Várpalota fideszes polgármestere az M1 Híradójának hétfőn, miután a témáról más városvezetőkkel együtt tájékoztatást kapott a szakminisztériumban.

A polgármester szerint a forgalom növekedése azért is valószínű, hiszen az új rendszerben azok is megveszik majd a megyei matricát, akik eddig nem tudták, mert túl sok volt nekik az évi 43 ezer forint.

„Aki vidékről próbál feljönni Budapestre, az a töredékét fogja a jövőben fizetni annak, mint amit eddig fizetett” – hangsúlyozta Talabér Márta, miután – másik 18 település vezetőjével együtt – tájékoztatást kapott Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkárától az útdíjrendszer kedvező változásairól.

A fővárosi ellenzék továbbra is elutasítja az útdíj bevezetését – derült ki a főpolgármester és kerületi polgármesterek hétfői egyeztetése után.

 

Karácsony Gergely (Párbeszéd Magyarországért) szerint az útdíj bevezetéséről szóló elképzelés egyszerű pénzbehajtás, és nem illeszkedik semmilyen közlekedésszervezési koncepcióba. A zuglói polgármester az egyeztetés után újságíróknak azt mondta: a találkozó célja valószínűleg az volt, hogy lecsitítsák a fideszes polgármestereket. Egyik budapesti kerületnek sem érdeke, hogy az M0-ás fizetős legyen – jelentette ki.

 

Gajda Péter (MSZP) XIX. kerületi polgármester azt mondta, hogy minden fővárosit húsbavágóan érint az útdíj bevezetésének ügye. Az egyeztetésen javasolta, hogy a Fővárosi Közgyűlés foglalkozzon az üggyel, Kispesten pedig határozati javaslattal készülnek, hogy felkérjék a kormányzatot a javaslat visszavonására – ismertette.

 

Agglomerációs települések vezetői csütörtökön tárgyalni fognak arról, mit tehetnének azért, hogy megakadályozzák a kormánynak az útdíjrendszer megváltoztatására vonatkozó terveit – tájékoztatott Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere. Kijelentette: a jelenlévő fővárosi és agglomerációs polgármesterek pártállástól függetlenül, egyöntetűen elutasították a szakaszok fizetőssé tételét. Többek részéről valóban elhangzott, hogy elfogadhatónak tartják az autópályák használatának arányossá tételét, ugyanakkor ebből egyáltalán nem következik az, hogy ne maradhatna továbbra is ingyenes az M0-s körgyűrű és a bevezető autópálya-szakaszok – tette hozzá a budaörsi polgármester.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.