Útdíj: Tarlós összefog a kerületekkel

Egyéves próbaidőszakot javasol az útdíj bevezetésénél a fideszes kerületi polgármesterek többsége és Tarlós István.

MNO
2014. 12. 15. 18:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István az útdíj tervezett bevezetése miatt a kerületi polgármesterekkel folytatott egyeztetés után azt mondta: azt kérik a kormánytól, hogy ha bevezetik az útdíjat, akkor legyen egy egyéves próbaidőszak, ezalatt mérjék a forgalmat az utakon, vizsgálják az útdíj hatásait. Ezután pedig összegezzék a tapasztalatokat, és ha kell, akkor változtassanak – fűzte hozzá.

Tarlós István azt mondta: a tizenhét fideszes kerületi polgármester többségével alakították ki az álláspontot.

Természetesnek tartja, hogy a lakosság többsége nem örül annak, hogy valamiért fizetni kell, amiért korábban nem kellett – fogalmazott. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy a kormánynak az útdíjjal kapcsolatos „vitánál” két fontosabb feladata is van – tette hozzá. Az egyik az, hogy 2016-ban „kötelező kényszerből” be kell vezetni a dugódíjat, és ennek nemcsak tárgyi feltételei, hanem „forgalomtechnikai következményei is vannak”, amelyeket előzetesen át kell gondolni, és a kormány most részben ezt tette. A másik pedig az, hogy a BKV-t hosszú éveken keresztül „végtelenül eladósították”, a közösségi közlekedés működésének stabil és ütemes finanszírozása huszonöt éve nincs megoldva. A kormány ehhez most a legkülönbözőbb módon keres forrásokat – fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István szavai szerint a kormányt meg kell dicsérni azért, mert ma úgy döntött, hogy a Pest megyei matricát bevezeti. Ennek az ára éves szinten ötezer forint lesz. A szaktárca állásfoglalását ismertetve elmondta, újdonság az eddigiekhez képest, hogy a Pest megyei matrica az M0-s körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszára is érvényes lesz. Budapest belterületén pedig a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem főútnak minősülnek, ahol a díjfizetési kötelezettség fel sem merül.

Tarlós István közölte azt is, hogy a Megyeri híd sem lesz fizetős, hiszen azt „már korábban kivették a csomagból”.

Kijelentette: határozott véleményük, hogy a közlekedési területről származó többletforrások a főváros közösségi közlekedésnek finanszírozására fordítandók. Ezt kérik a kormánytól, továbbá azt, hogy a várost elkerülő gyűrű funkcionális értelme ne csökkenjen, valamint helyezzék előtérbe a 10-es és a 11-es út között az M0-s megépítését – tette hozzá.

Szól arról is, hogy a főváros mérlegeli a többzónás rendszert a dugódíj bevezetésénél. Át kell gondolnia a dugódíj koncepcióját, mert az eredetileg azzal számolt, hogy az M0-s minden szakasza díjmentes lesz. Emlékeztetett arra, hogy a dugódíj kikerülhetetlen, hiszen azt az 4-es metró uniós támogatásáért cserébe feltételként vállalta a 2010 előtti városvezetés. Az pedig természetes, hogy a kormány is igyekszik előre gondolkodni – jegyezte meg Tarlós István.

A 3-as metró infrastruktúrájának felújításáról a főpolgármester elmondta: azt az európai uniós támogatási keretek körében nem látja, de határozott ígérete van a kormánytól, hogy az infrastruktúra felújítását is ebben a ciklusban elkezdhetik. Kijelentette: nincs balesetveszély a 3-as metró vonalán.

Növekedni fog az autópályák forgalma a megyei matricarendszer miatt – nyilatkozta Talabér Márta Várpalota fideszes polgármestere az M1 Híradójának hétfőn, miután a témáról más városvezetőkkel együtt tájékoztatást kapott a szakminisztériumban.

A polgármester szerint a forgalom növekedése azért is valószínű, hiszen az új rendszerben azok is megveszik majd a megyei matricát, akik eddig nem tudták, mert túl sok volt nekik az évi 43 ezer forint.

„Aki vidékről próbál feljönni Budapestre, az a töredékét fogja a jövőben fizetni annak, mint amit eddig fizetett” – hangsúlyozta Talabér Márta, miután – másik 18 település vezetőjével együtt – tájékoztatást kapott Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkárától az útdíjrendszer kedvező változásairól.

A fővárosi ellenzék továbbra is elutasítja az útdíj bevezetését – derült ki a főpolgármester és kerületi polgármesterek hétfői egyeztetése után.

 

Karácsony Gergely (Párbeszéd Magyarországért) szerint az útdíj bevezetéséről szóló elképzelés egyszerű pénzbehajtás, és nem illeszkedik semmilyen közlekedésszervezési koncepcióba. A zuglói polgármester az egyeztetés után újságíróknak azt mondta: a találkozó célja valószínűleg az volt, hogy lecsitítsák a fideszes polgármestereket. Egyik budapesti kerületnek sem érdeke, hogy az M0-ás fizetős legyen – jelentette ki.

 

Gajda Péter (MSZP) XIX. kerületi polgármester azt mondta, hogy minden fővárosit húsbavágóan érint az útdíj bevezetésének ügye. Az egyeztetésen javasolta, hogy a Fővárosi Közgyűlés foglalkozzon az üggyel, Kispesten pedig határozati javaslattal készülnek, hogy felkérjék a kormányzatot a javaslat visszavonására – ismertette.

 

Agglomerációs települések vezetői csütörtökön tárgyalni fognak arról, mit tehetnének azért, hogy megakadályozzák a kormánynak az útdíjrendszer megváltoztatására vonatkozó terveit – tájékoztatott Wittinghoff Tamás Budaörs polgármestere. Kijelentette: a jelenlévő fővárosi és agglomerációs polgármesterek pártállástól függetlenül, egyöntetűen elutasították a szakaszok fizetőssé tételét. Többek részéről valóban elhangzott, hogy elfogadhatónak tartják az autópályák használatának arányossá tételét, ugyanakkor ebből egyáltalán nem következik az, hogy ne maradhatna továbbra is ingyenes az M0-s körgyűrű és a bevezető autópálya-szakaszok – tette hozzá a budaörsi polgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.