Munka már akad

Sok közgazdász vallja, hogy a magyar termelékenység ma is „kibírna” egy komolyabb ugrást a fizetésekben.

Erdősi Csaba
2015. 07. 29. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még az ország uniós csatlakozása előtt, 2003 telén a jövőre nézve meglehetősen kecsegtető megállapításokat tett a magyar gazdaság állapotáról az Európai Bizottság. Ezek közül a legfontosabbnak az tűnt, hogy a csatlakozásra váró országok között nálunk a legmagasabb a termelékenység bizonyos területeken. Ilyen volt például a ma is húzóágazatnak tekintett ipar, amelynek termelékenysége csaknem elérte az uniós átlag 48 százalékát, vásárlóerő-alapon számolva pedig 71,3 százalékot tett ki. Ez jó alapnak tűnt a gyors gazdasági felzárkózásra, főként hogy a termelékenységhez képest irreálisan alacsonyak voltak a munkabérek. Maradva az iparnál, egy magyar melósnak, noha csaknem a felét termelte meg annak, amennyit uniós kollégája, 2003-ban be kellett érnie negyedannyi fizetéssel, s ez még vásárlóerő-alapon számítva sem kúszott sokkal negyven százalék fölé. Vagyis a magyar termelékenység már tizenkét évvel ezelőtt is elbírt volna egy nagyjából ötvenszázalékos béremelést, ami persze nem következett be – a közkeletű magyarázat szerint versenyképességi okokból.

Amikor Orbán Viktor meghirdette a munkaalapú társadalom kiépítésének a programját, sokfelől kapott támadást. Pedig a szándék, hogy az állam különféle ösztönzőkkel rávegye az inaktívak tömegét, hogy segély helyett munkajövedelemből próbáljon megélni, logikus és érthető. Hiszen ez a minimum, innen lehet továbblépni. A tegnap megjelent foglalkoztatási statisztikák azt mutatják, aki igazán akar, ma már nagy valószínűséggel talál magának munkát Magyarországon. Hogy milyet, az más kérdés, sok külső körülményen és egyebeken múlik – végzettség, szakmai tapasztalat, lakóhely, egészségi állapot és a többi –, de ettől még tény: a mérések kezdete, vagyis 1992 óta nem dolgoztak annyian, több mint négymillió-kétszázezren Magyarországon, mint most. Ebben természetesen benne van a sokat kárhoztatott közmunka hatása is, de nem csak az. Czomba Sándor, a szaktárca munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkárának közlése szerint a közfoglalkoztatás nagyjából 45 ezerrel járult hozzá a foglalkoztatottság éves szinten 126 ezret meghaladó bővüléséhez idén. Vagyis piaci alapon is sok új munkahely jött létre, ami biztató fejlemény.

Bizakodásra szükségünk is van, hiszen a mennyiségi ugrás után most nem kisebb feladat vár a kormányra, mint hogy elősegítse a minőségi javulást. Mert rendben van, munka már akad, de az mégsem állapot, hogy valaki dolgozik, de nem él meg. Abszurd, hogy Magyarországon a minimálbér alacsonyabb a létminimumnál, de a felsőbb jövedelmi tizedekben is csillagászati távolságokra vagyunk az európai bérektől. Olyan messze, hogy nálunk a jövedelmeket tekintve a felső öt százalékba tartozók alig keresnek többet, mint az unió átlagában a legalsó öt százalékba sorolt munkavállalók, a többiek bére meg szinte alig látszik a grafikonokon – nem véletlenül próbál annyi honfitársunk külföldön boldogulni.

Sok közgazdász vallja, hogy a magyar termelékenység ma is „kibírna” egy komolyabb ugrást a fizetésekben, s ettől az ország versenyképessége sem sérülne számottevően, a hazai bérek felzárkózása ugyanakkor valószínűleg hosszú folyamat lesz. A siker kulcsa alighanem az oktatás. Hiszen a helyzet már most is az, hogy a magasabban képzett munkavállalók magasabb hozzáadott értékű munkával több pénzt keresnek, mint az alacsonyabb végzettségű kollégáik, innentől kezdve a cél logikusan csak az lehet, hogy minél sokrétűbb, a munkaerőpiacon mind több forintra váltható tudás megszerzéséhez segítsük hozzá a fiatalokat. Ellenkező esetben maradunk ott, ahol vagyunk, s ahol voltunk 2003-ban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.