Enyedi Ildikónál ma nem létezik, hogy úgy mondjam, lenézőarrogánsabb, hivatásosrettegőbb, kiskörútiliberóbb és álságosidegenszívűbb ember Magyarországon. Az idei Berlinalén Arany Medvével jutalmazott magyar rendezőnek e jelzőkért semmi mást nem kellett tennie, mint elfogadnia a Magyar Nemzeti Filmalap támogatását, leforgatnia a Testről és lélekről című alkotását, majd a Deutschlandradionak elmondania a véleményét a magyar közállapotokról és a magyar kormányról, miszerint „ami most a hazánkban történik, szégyen”.
Erre válaszul jelentkezett be Deutsch Tamás fideszes európai parlamenti képviselő, a közösségi média megzabolázhatatlan hullámainak nyalka huszára szokásos stílusában a Twitteren: „Kedves Ildikó, most a hazánkban az történik, hogy tizenkét év után (tizennyolc lesz az – a szerző) végre filmet csinálhattál. Ne szégyelld, és ne félj tőle.” Ezzel Deutsch be is indította a kormánypárti trollgőzmozdonyt, s innentől kezdve nem csupán Enyedi, de a filmje is ütközőbakká változott, aminek teljes sebességgel neki lehet ereszteni az egész vonatot, rajta a végtelenségig – és még azon túl is – lojális kormánymédiával és az összes, a számítógépen legalább egyetlen gombot megnyomni képes békemenetelővel.
Deutsch Twitter-bejegyzése ékes példája annak, amit az ilyen kérdésekben a Fidesz képvisel: ha tőlünk, vagyis éppen a kormánytól kapod a pénzt, akkor úgy táncolsz, ahogyan mi fütyülünk, vagy maradj csöndben. Ennek a táncoltatásnak az intézményesülése azonban teljesen téves felfogáson alapul, miszerint a kormány tulajdonát képezi az a pénz, amit az állampolgároktól – a halmazba természetesen beleértve Enyedi Ildikót is – szedtek be adó formájában. Emellett nyalka huszárunk megjegyzése egy nagyon fontos jelentéstani információt is hordoz: a „csinálhattál” ugyanis a cselekvés lehetőségén túl eléggé úgy hangzik, mintha itt valaki megengedett, netalán eltűrt volna valamit. Utóbbi pedig nagyon is ismerősen cseng, hiszen feleleveníti a rendszerváltás előtti tragikus triptichon „tűrt” kategóriáját. És ez ijesztő.