Balog Zoltán, az emberi erőforrások – hogy ez még mindig milyen csúnyán hangzik! – minisztere a minap nagy bejelentést tett: 81,2 milliárd forintos állami forrásból közel négyszáz település félezer intézménye újul meg a következő három évben – ezek közül 292 település ráadásul hátrányos helyzetű járásokban található. Ez egy nagyon jó dolog. Ahogy az is nagyon jó dolog, hogy a pedagógusok fizetése valóban emelkedik: nem sokat, nem annyira, amennyire optimális lenne, de ez is valami. Idén pedig már a kilencedikesek is ingyen kapják a tankönyvek jelentős részét. A tavalyi tüntetések után idénre elcsitult az oktatás körüli vihar: közös, minden szereplő által megnyugtatónak tartott megoldás a felvetődő gondokra ugyan nem született, de valamennyit változott az a monolitikus, központosított rendszer, amit az Orbán-kormányok oktatásügy címszó alatt megálmodtak, majd átültettek a gyakorlatba. A fenti pozitívumok azonban eltörpülni látszanak egy sokkal nagyobb ívű kérdés mellett: merre tart a magyar oktatás úgy általában?
Amit ugyanis az elmúlt években láttunk, az egyrészről a több ponton rosszul kitalált rendszer működési gondjainak korrekciója volt; tűzoltás. Mindennap hallhatja az ember iskolába járó gyerekek szüleitől, hogy a tantermeket a szülők festik, és vécépapírt is gyakran ők visznek az iskolába. És miközben ezekkel a mérhetetlenül felháborító, forráshiányból és szervezési inkompetenciából fakadó gondokkal küzdünk, a fenti kérdés elsikkadni látszik.
Pedig a gondok nem csak a tanárok alacsony fizetéséből fakadó kudarcélményén, a szakma megbecsültségének – és vonzóságának – általános csökkenésén, a pergő vakolaton vagy hiányzó eszközökön látszanak. Tavaly év végén kijöttek a PISA-eredmények, amelyek nem lettek valami fényesek. A felmérésben részt vevő országok közül mind a három vizsgált területen, tehát a természettudományok, a matematika és a szövegértés terén is a hátsó fertályban kullogunk, az elmúlt éveket tekintve romló tendenciát mutatva. A kormányzati reakciók azonban csak még jobban rámutatnak a problémára.