Azt se felejtsük el, hogy ezek a gyerekek még egy másik rendszer szerint tanultak. 2013-ban vezettük be az új alaptantervet, kerettanterveket, de felmenő rendszerben. A 9.-esek 2014 szeptemberében kezdték a középiskolát, mivel tavasszal volt a felmérés, a Nemzeti alaptanterv szerint háromnegyed évet tanultak. Az új tantervnek nagyjából semmilyen hatása nem lehetett az eredményeikre, háromnegyed év alatt nem lehet sem elrontani, sem megjavítani a megelőző nyolc év munkáját
– magyarázta Palkovics László oktatásügyi államtitkár a Magyar Narancsnak a múlt héten bemutatott, keserves PISA-eredmények kapcsán.
Az államtitkár ezzel arra utalt, hogy a mért diákok egy része még a szocialista kormányok alatt kezdett iskolába járni, vagyis a Magyar Bálint SZDSZ-es politikus által létrehozott rendszerben tanult. Radó Péter oktatásügyi szakértő kijelentésére, hogy a magyar diákok negyede funkcionális analfabéta, Palkovics úgy kérdezett vissza: Ha ennyire pontosan látja, hogy ki a funkcionálisan analfabéta, akkor miért nem hívta fel például Magyar Bálint figyelmét, hogy az oktatási rendszere funkcionális analfabetizmushoz vezet?
Radó ugyanis korábban a szocialista kormány alatt tanácsadója volt az akkori oktatásügyi miniszternek.
Arra, hogy 2009-ben – vagyis az előző kormány alatt – a PISA-eredményekben javult például a szövegértés, az államtitkár azt közölte, hogy azok a diákok még Pokorni Zoltán (Fidesz) minisztersége alatt kezdtek.
A lesújtó eredményű oktatási felmérésnél Palkovics is használta az a kormányzati érvelést, miszerint a teszt sem olyan jó. Ellenpéldaként ő is felhozta a TIMMS-féle teszteket.