Nyilatkozatstop

Mi lesz az alacsony forgalom mellett tengődő sok-sok ezer kis vidéki üzlettel, és még több alkalmazottjukkal?

Erdősi Csaba
2017. 10. 03. 22:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakorlott hírfogyasztó legyen a talpán, aki a szakszervezetek és a Tesco tárgyalásairól eddig megjelent írások, nyilatkozatok alapján képes eldönteni, hogyan állnak a felek egymással valójában. A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete rendre bombasztikus nyilatkozatokkal kápráztatta el a sajtót, így kész tényként tálalva olvashattunk például további sztrájkokról, sőt a brit hátterű lánc kivonulásáról is. Az áruház ezeket a híreket rendre cáfolni igyekezett, de a dolgozókat képviselő másik érdekvédelmi szervezet, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete is inkább hűteni próbálta a kedélyeket. A felek most abban állapodtak meg, hogy nem fognak nyilatkozni a tárgyalások éppen aktuális állásáról. Ezt állítólag a Tesco kérte, de tulajdonképpen lényegtelen, ki volt a kezdeményező, ha a „kommunikációs szmog” elültével végre tisztábban láthatunk. Meg különben is: túl sok szó esett már a konkrét helyzetről, és túl kevés arról, milyen állapotban van ma idehaza a kiskereskedelem egésze.

Üzletei számát tekintve ma egyértelműen a Coop a legnagyobb lánc Magyarországon. Aprófalvakban egyéb bolttal szinte nem is találkozunk. Paradoxon, de ha ezeknek a boltoknak a forgalmát tekintjük, kiderül, hogy a legnagyobb egyben a legkisebb lánc is. A Trade magazin gyűjtése szerint a megelőző üzleti évben 5012 Coop bolt működött az országban, s ezek 582 milliárd forintos árbevételt értek el összesen. Ezzel a Coop a 787 milliárdos bevételt produkáló Tesco mögött az előkelő második helyet érte el a listán. Igen ám, csakhogy a Tesco 206 üzlettel szerezte meg a dobogó legmagasabb fokát, azaz boltonként 3,8 milliárd forintnyi bevételt volt képes termelni. Ehhez képest a Coop üzletenként 116 millió forintos árbevételt tudhat magáénak. Döbbenetes különbség.

Ha sorba vesszük a hazánkban működő kiskereskedelmi láncokat, az egy boltra eső bevételi rangsort a multicégek vezetik. Az első magyar tulajdonú társaság, a CBA csupán a hetedik a sorban. Utána jön a Reál, majd sereghajtóként a Coop. Mondhatnánk erre, hogy ez megmagyarázza a kormányzat stratégiáját, amellyel jól láthatóan igyekszik sarokba szorítani a multikat a hazai tulajdonú üzletek preferálásával, de – túl azon, hogy ennek a stratégiának a visszásságai jól láthatók – a jelek nem azt mutatják, hogy sikerült a kisboltok helyzetét megerősíteni. És ez nem véletlen. Azok problémái ugyanazok, mint amelyekkel általában a magyar kisvállalkozások küzdenek. Nem találnak fizetőképes keresletre, képtelenek hozzáerősödni a túladóztatáshoz, elszipkázzák előlük a fejlesztési forrásokat, folytonos munkaerőhiánnyal küzdenek, s így belesüllyednek a vidéki Magyarország általános reménytelenségébe.

Az elmúlt időszakban megjelentek olyan vélemények, hogy a Tescóra nehezedő szakszervezeti nyomás – legalább az egyik oldal felől – egybevág a kormányzat kereskedelempolitikai törekvéseivel. Felelőtlenség lenne ezt határozottan kijelenteni. Egyelőre nem tudhatjuk, miként alakulnak a tárgyalások, könnyen lehet, hogy végül sikerül megállapodni a fizetésemelésről és a létszámbővítésről is. Ha egyik mértéke sem lesz irreálisan magas, a Tesco nem kerül lehetetlen helyzetbe. Onnantól ugyanakkor már egy másik játszma kezdődik. Mi lesz az alacsony forgalom mellett tengődő sok-sok ezer kis vidéki üzlettel, és még több alkalmazottjukkal? Nem valószínű, hogy az ő fizetésük rendben lenne. De ahhoz, hogy emelkedni tudjon, fordulatnak kell bekövetkeznie – az egész magyar gazdaságban. Ennek megindításában a szakemberek szerint a kormánynak bőven lenne feladata, mégsem hallani arról, hogy milyen konkrét ösztönző lépésekre készül a kabinet, főleg, hogy ezeket milyen átfogó stratégiába illesztve képzelnék el. Pedig a szakszervezetekkel és a Tescóval ellentétben egyetlen döntéshozó sem hirdetett kommunikációs stopot – legalábbis nem tudunk ilyesmiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.