Egyik magyar a másikon

A jövő mégiscsak azé lesz egyszer, aki tud alkalmazkodni, kooperálni és újat tanulni.

R. Kiss Kornélia
2017. 11. 23. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most aztán se föl, se le, se té, se tova. Néha mind a négyen egyszerre kiabáltak, de így se tudták a helyzetet megoldani. És úgy maradtak, ahogy voltak, egyik magyar a másikon – Örkény István egyik zseniális egypercese, Az utolsó meggymag végződik így. A négy megmaradt magyarról szól, akikből egy nagyothallott, kettő meg rendőri felügyelet alatt állt, és azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy valamilyen emléket hagynak maguk után (ha már segíteni nem tudtak magukon). Ehhez kellett volna az utolsó, összeaszott meggy magja, amit a fa tetejéről kellett volna lehozni. De mire egymás vállára álltak, a legfelső elfejtette, minek mászott fel. A legalsó hiába ordítozott, mert pont a legfelső volt a nagyothalló. Örkény magyarságképe ma is fájdalmasan aktuális. Pedig a magyarok valószínűleg nem rosszabb képességűek, mint bárki más. A Pécsi Tudományegyetem docense, Szijártó Zsolt mondta a Magyar Nemzetnek, hogy a berlini magyarokkal kapcsolatos kutatása ebből a szempontból mennyire meglepő volt: azt tapasztalta, hogy „az együttműködés kultúrája”, ami a magyar közegből hiányzik, könnyen, magától értetődő módon kialakul azoknál a magyaroknál, akik Berlinben élnek. Nyilván rájöttek, hogy aki nem működik együtt, azt ott pillanatokon belül ejtik. És gyorsan rögzült a tapasztalat, hogy megéri ilyenfajta szociális képességre szert tenni. Ettől működnek a dolgok. Pedig az ország, ahol nevelkedtek, nem erről szól.

Ezt igazolja a maga módján a legújabb PISA-teszt is. Azon már meg sem lepődik senki, hogy a magyar diákok rosszul szerepelnek. Idén viszont már a szociális kompetenciát is mérték a teszt során, és a magyar gyerekeknek nem ment a csapatmunka, az együttműködő problémamegoldás. Valószínűleg maga a helyzet sem komfortos, hogy van egy cél, amit együtt el kell érnünk. Ez sokszor felnőttkorban is így marad. Nem csak a gyakorlat, a motiváció sincs meg hozzá. Nem volna igazságos, ha csak az iskolarendszerre kennénk a felelősséget, mert a gyerekek is a társadalomban nőnek fel. Olyan társadalomban, ahol azt látják, hogy sokan távlati cél nélkül keresik a hasznukat; ahol nem működnek a civil közösségek, működik viszont a megélhetési politizálás és a sok egyéb megélhetési életforma. Ahol nem munkahelyekre pályáztatnak, hanem székeket osztogatnak; ahol még a közmunkához jutáshoz is érdemes jóban lenni a polgármesterrel; és a teljesítmény csak elvétve számít. Vajon mennyit találkoznak az életük során együttműködő problémamegoldással? Az iskola sem tudja a gyereket kivenni ebből a világból, de azért érdekes kérdés, hogy a jelenlegi oktatási rendszer, amelyben olyan kevés szerepe van a csapatmunkának; amelyben a gyerekek az idő nagy részében a hátát látják azoknak, akikkel majd együtt kell továbbvinniük ezt az országot, mennyire tartható. Főleg, hogy a megszerzett lexikális tudás egyre kevesebbet számít, a képességek meg egyre többet. A jövő mégiscsak azé lesz egyszer, aki tud alkalmazkodni, kooperálni és újat tanulni. Ennek magától értetődőnek kellene lennie, de nem az. Az oktatás lenne azon kevés területek egyike, ahol a politika közvetlenül beavatkozhat ezekbe a folyamatokba. Hogy az eredmény nem csak a gazdasági fejlettség kérdése, jól mutatja az észtek kimagasló eredménye a PISA-felmérésen.

A másik eszköz végül is a propaganda, mert amit sokat sulykolunk, az előbb-utóbb igenis megragad a fejekben. Kicserélni nem lehet a társadalmat, de befolyásolni igen. Ez látható a migránsellenes propaganda eredményéből: migránsok sehol az országban, de a szó már tettekké vált, viszállyá, rombolássá, fortélyos félelemmé, kézzelfogható valósággá. Nem csak a gondolkodás, a magatartás is változik. Eljátszhatunk azzal a gondolattal is, hogy mi lenne vajon, ha a szavaknak ezt a mágikus erejét okosabb dolgokra fordítanák, hiszen alapvető hiányosságok vannak a fejekben. De azért még így is vigasztaló, hogy mi, magyarok láthatóan képesek vagyunk elsajátítani bármit, amit tanítanak nekünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.