Csődbe mehet Európa harmadik legnagyobb fapados légitársasága

Újabb nagy lépéssel került közelebb a csődhöz a Norwegian Air, miután kiderült, hogy nem reménykedhet se újabb állami tőkeinjekcióban, se hitelezői megértésében. Összeomlása viszont kapóra jött a Wizz Airnek, amely azonnal rá is repült a fapados rivális által szabadon hagyott piacra – írja a vg.hu.

Forrás: vg.hu2020. 11. 11. 16:16
Forrás: pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre úgy tűnik, menthetetlen Európa harmadik legnagyobb fapados légitársasága, a Norwegian Air mögül ugyanis kihátrált a norvég kormány. Oslótól nem számíthat további anyagi segítségre az átgondolatlan és túl gyors növekedési stratégiájába belebukott vállalat.

Az ünnepeket még megéri a Norwegian, 2021 első negyedévében azonban végképp kifut a pénzből – hacsak nem történik valamilyen csoda, és a járvány miatti utazási korlátozások nem rontják tovább a túlélési esélyeit.

Emlékezetes, hogy a Norwegian a szakértői figyelmeztetések ellenére a transzatlanti járatokra is kiterjesztette fapados üzleti modelljét, és amikor belátta a tévedését, már rég késő volt – végzetesen eladósodott.

Fotó: pexels

Nem segítette a kilábalását az sem, hogy a leggazdaságosabban üzemeltethető húsz Boeing 737 MAX típusú gépét tavaly március óta nélkülözni kényszerül a modellre a két légi katasztrófa miatt elrendelt, globális repülési tilalom miatt. Az sem vigasz, hogy emiatt a Boeingtól kártérítést kapnak majd valamikor.

A kedden kiadott gyorsjelentés szerint a Norwegiannek szeptember végén már csak 378 millió dollárja maradt, a nyáron a tartalékaik harmadát felélték.

Erna Solberg kormánya hétfőn elutasította a légitársaság vezetésének kérését, hogy újabb pénzinjekcióval segítse ki a céget, ezúttal 440-550 millió dollárra tartottak volna igényt.

Az elutasítást azzal indokolta a kabinet, hogy a tavasszal egyszer már adtak támogatást a munkahelyek megőrzéséhez, és túl nagy rizikót vállalnának egy újabb csomaggal. Ez persze nem azt jelenti, hogy a munka nélkül maradottakat magukra hagyják. Tízezer alkalmazott van fizetett kényszerszabadságon, hozzájuk hamarosan még ezerhatszázan csatlakoznak. A megmaradt tizenkét járat, valamint a vállalat üzemeltetéséhez már hatszáz ember is elegendő.

A Norwegian már csak belföldön repül, ráadásul ott is meg kell vívnia harcát az agresszíven terjeszkedő Wizz Airrel, amely a frissen létrehozott oslói bázisáról Bergenbe, Tromsobe és Trondheimbe indít belföldi járatokat. Megjelenése nem keltett osztatlan örömet. Solberg például a maga részéről bojkottálja a munkavállalói jogok gyakorlásának sok teret nem engedő Wizz Airt, a kormányfő a skandináv államok közös tulajdonában lévő SAS járataival bonyolítja le a belföldi útjait.

A teljes cikk IDE kattintva érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.