Esküvőkkel, diákbulikkal próbálnak emelni a debreceni stadion gyér kihasználtságán

A Nagyerdei Stadion lelátójának a negyede sem telik meg általában.

Radványi Benedek
2017. 11. 03. 9:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érdekesen csengett az FTC-elnök Kubatov Gábor kiszólása, amikor múlt szerdán bejelentették az egyezséget az évek óta távol lévő Fradi-táborral. Így fogalmazott: „Ez rossz hír a liberális újságíróknak, mert idáig mindig azon nyikorogtak, hogy nincsenek telt házas meccsek a magyar pályákon. Hát most lesz! Csókoltatom őket százszor!”

Bár megszólítva nem érezzük magunkat, s az új egység első meccsén, a november 4-i Ferencváros–Debrecen találkozón tényleg megtelik a Groupama Aréna, érdemes néhány pillantást vetni egy másik, az FTC által bérelt pályához hasonlóan 2014-ben átadott, szintén bő húszezer néző befogadására alkalmas létesítményre, amely történetesen pont a szombati ellenfél otthona.

Nagyerdei Stadion a legszerencsésebb pillanatban épült fel, hiszen nem telt el egy hónap az avatóünnepség után, s máris bajnoki címet ünnepelhettek benne a Loki játékosai, húszezer néző előtt. Ráadásul ugyanennyien voltak a lelátókon a dánok elleni barátságos válogatott meccsen is, szintén 2014 májusában. Még a két hazai BL-selejtezőn is voltak 11-11 ezren (54 százalékos kihasználtság a 20 340 széken), de ezek már a szivárványos régmúlthoz tartozó adatok. 

A 12,5 milliárd forintból épített stadion a közelmúlt mérkőzésein sivár képet mutat, utoljára 2015 júniusában volt válogatott meccs Debrecenben (hatezren mentek ki a Litvánia elleni 4-0-ra), a legutóbbi bajnokin pedig 2802-en vállalkoztak arra, hogy megnézzék a paksiak vendégjátékát. Az őszi hét hazai meccs átlagban 21,75 százalékos kihasználtságot mutat a lelátón, ráadásul ezt az adatot felfelé húzza a 13. forduló játéknapja, amikor nemcsak a DVSC–Haladás, hanem a Diósgyőr–Honvéd találkozót is megrendezték egymás után a Nagyerdeiben.

A 4421-es átlagnézőszám hazai szinten egyébként nem számít gyengének, a B-közép drukkereit 1000 forintos jegyárral csábítják, ám a Fradi elleni rangadón is csak a negyede volt foglalt a székeknek, s a kongó lelátó nemcsak a hangulatnak tesz rosszat, a sűrű meccsrejárástól is eltántorít. Pedig Herczeg András vezetőedző a helyi fiatalok gyakoribb szerepeltetésétől pont a nagyobb szurkolói jelenlétet reméli, amin segíthetne az is, hogy csapata jelenleg a tabella harmadik helyén áll.

A kihasználtsághoz persze nem csak a focimeccsek járulhatnak hozzá. Ám míg a Groupamában volt például Robbie Williams-koncert, itt a virágkarnevált záró gálaműsor és a tanévindító yoUDay show a legnagyobb szám. Az épületben konferenciaközpont, zenei klub, söröző, egészségügyi centrum és fitneszcsarnok működik, a szabadtéri rendezvényterületen pedig telente jégpályát húznak fel. Évente közel száz nem sporteseményt bonyolítanak le, a stadion mellett van minden évben a Campus Fesztivál, tartanak például esküvőket és gasztronómiai eseményeket is, csakhogy kérdés, ezekhez miért kellett egy UEFA 4-es kategóriába sorolt stadiont építeni?

2015-ben 70 millió forintos veszteséggel zárt a létesítmény. Hogy továbbra is deficites-e, nem derült ki pontosan, Páll Lászlótól, a Debreceni Nagyerdei Stadion-üzemeltető Kft. ügyvezető igazgatójától annyit tudtunk meg, hogy évi 250 millió forint rezsivel működnek, amihez plázamodell alapján társulnak a bevételek az állandó és alkalmai bérleti díjakból.

Kiderült még, hogy három év elteltével is érkezhet névadó szponzor, „folyamatosak a tárgyalások”. Lehet, hogy gyorsításként hatna, ha az érdeklődők elolvasnák, mit mondott 2014-ben az avatóünnepségen Orbán Viktor miniszterelnök: „A magyar szellem, a tervezők, a mérnökök, a munkások ilyen alkotásokkal teszik ismét naggyá Magyarországot.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.