Hűségidő – A határozott idejű szerződésekről

Hűségidő előtt szeretné felmondani az előfizetését? Erre figyeljen!

2014. 07. 14. 8:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektronikus hírközlési szolgáltatások területén szinte mindenki találkozott már a hűségidő fogalmával, amely a gyakorlatban egyet jelent a határozott időtartamra kötött szerződéssel. A szolgáltatók erre tekintettel alakítják ki a termékeikre vonatkozó akcióikat, az igénybe vehető árengedményeket, a pluszszolgáltatások körét. A vállalkozások tehát díjazzák azt, hogy egy fogyasztó egy vagy két évig az előfizetőjük marad.

A hűségszerződésből azonban nem csupán előnyök származnak: a határozott időtartamú szerződésekre vonatkozó különleges szabályok miatt az előfizetés határozott idő lejárta előtti megszüntetése során a fogyasztók nem várt nehézségekbe ütközhetnek. A hűségszerződésekkel, különös tekintettel a felmondásukkal kapcsolatban az elmúlt időszakban több panasz érkezett a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez, erre tekintettel az alábbiakra hívják fel a figyelmet.

A panaszosok határozott időre szóló előfizetői szerződést kötöttek, telefon-, internet- vagy televíziószolgáltatás igénybe vételére. Vállalták, hogy a szolgáltatásra meghatározott ideig előfizetnek, cserébe a szolgáltatók különféle kedvezményeket nyújtanak részükre. A fogyasztók számára kedvező helyzet áll elő, hiszen például ingyenesen kaphatnak készüléket, akciós percdíjakon beszélhetnek, gyorsabb internetkapcsolattal rendelkezhetnek, vagy éppen olyan csatornákon nézhetik kedvenc filmjeiket, amelyek korábban nem szerepeltek az általuk választott csomagban.

A fogyasztók tehát új előfizetői szerződésükkel a zsebükben elégedetten távoztak a szolgáltató ügyfélszolgálatáról. Problémájuk adódott azonban akkor, amikor valamilyen oknál fogva – például költözés, más szolgáltató kedvezőbb ajánlata vagy a szolgáltató egyoldalú szerződésmódosítása miatt – az egy- vagy kétéves hűségidő lejárta előtt fel szerették volna mondani előfizetői szerződésüket. Ekkor szembesültek azzal, hogy a hűségszerződés megszüntetése akár súlyos összegekbe is kerülhet.

A vonatkozó jogszabály értelmében határozott időtartamú előfizetői szerződés legfeljebb 24 hónapra köthető meg azzal, hogy a szolgáltató köteles felajánlani a határozatlan, valamint a 12 hónapig tartó előfizetői szerződés megkötésének a lehetőségét. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az előfizető nem a határozatlan időtartamú szerződést választja, úgy legfeljebb két évre köteles vállalni azt, hogy a szerződést rendes felmondással nem szünteti meg. A hűségidő legfontosabb ismérve tehát, hogy az előfizetés megszüntetésére eltérő szabályok vonatkoznak, mint egy határozatlan időre szóló szerződés esetében.

Amennyiben az előfizető a határozott időtartam lejárta előtt felmondja a szerződést, a szolgáltató – általában kötbér formájában – követelheti az igénybe vett kedvezményeket, amelyeket a hűségidőre tekintettel nyújtott az előfizető számára. A szerződés felmondási ideje legfeljebb 8 nap lehet, a szolgáltató az igénybe vett kedvezményeket a felmondási idő lejártáig jogosult felszámítani. Főszabályként tehát elmondható, hogy a hűségszerződés csak „szankciósan” szüntethető meg.

A hűségszerződés felmondásának másik esetében az előfizetés felmondását a szolgáltató jogsértése indokolhatja. Amennyiben például a szolgáltató a fogyasztó által bejelentett hibát nem tudja harminc napon belül kijavítani, vagy az előfizető által kedvelt csatorna jogszerűtlenül kikerül a csomagból, az előfizető – csatornamódosítás esetén az erről szóló értesítéstől számított 15 napon belül – kötbérfizetési kötelezettség nélkül felmondhatja a hűségszerződést. A szolgáltató ugyanis a csatornák összetételében változtatást kizárólag úgy eszközölhet, hogy a módosítás az általános megkötéseken túl az alábbi két feltétel közül még pluszban valamelyiknek megfelel:

Nem mondhatja fel szankció nélkül az előfizető a szerződést akkor, ha a módosítás a hűségidőre tekintettel járó kedvezményeket nem érinti, például a módosítás a percdíjakat érinti, de az előfizető a készüléket kapta a hűség fejében ingyen. Amennyiben a módosítás a kedvezményeket érinti – például a szolgáltató áremelést hajt végre az előfizető által „akciós áron” igénybe vett percdíjak vagy a csomagok tekintetében –, az előfizető felmondása miatt a szolgáltató nem követelheti a szerződés felmondását követő időszakra eső kedvezmény összegét. Ebben az esetben a szerződés felmondási ideje legfeljebb 8 nap lehet, a szolgáltató az igénybe vett kedvezményeket a felmondási idő lejártáig jogosult felszámítani.

Az előfizetői szerződés megszűnésével kapcsolatos vitás kérdések rendezése minden esetben bírósági útra tartozik. Amennyiben tehát az előfizető és a szolgáltató között probléma merül fel a felmondással, valamint az esetleges kötbérfizetési kötelezettséggel összefüggésben, az előfizető igénye érvényesítésére a vállalkozás székhelye szerint illetékes bíróságon kezdeményezhet peres eljárást. Ezenfelül pedig a lakóhelye szerint illetékes békéltető testület eljárását kezdeményezheti, melynek keretében az ügy bíróságon kívüli, ingyenes és gyors megoldását eszközölheti.

További hasznos információk: nfh.hu.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.