A fogyasztóvédelmi hatóság június elején jelentette be okostelefon-alkalmazásának letöltési lehetőségét, melyről ebben a blogcikkünkben olvashat. Ez az alkalmazás elsősorban a hazai kereskedelmi viszonyokra vonatkozóan ad támpontot a panaszügyek intézéséhez, igazít el a vásárlót megillető jogok rendszerében.
Íme azonban a legfrissebb, múlt szerdán életre keltett mobilalkalmazás, mely hasznos segítségére lehet az Európán belüli, valamint Norvégiába, Izlandra tervezett utazások során.
Vásárolt valamit külföldön, ami nem sokkal később meghibásodott? Problémája adódott az otthonról foglalt külföldi autóbérlés vagy szálláshely kapcsán? Késik a hazafelé tartó repülőjárata? Amennyiben a szabadsága nem úgy alakul, ahogy eltervezte, fontos tudnia, hogy miképp gyakorolhatja jogait. Sőt mi több, ki is tudja fejezni magát.
A nyári szabadságolásokhoz és nyaralásokhoz kapcsolódóan az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (EFK Hálózat, ECC-Net) – amelynek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország is tagja – egy egyedülálló mobilalkalmazást készített, melynek neve ECC-Net: Travel App.
Az alkalmazás egy olyan nélkülözhetetlen útitárs az Európai Unióban, valamint Norvégiában és Izlandon, amely segíti a fogyasztókat a szabadságuk alatt külföldön előforduló kellemetlen helyzetek megoldásában, és lehetőséget teremt arra, hogy fogyasztói jogaikat a célország nyelvén fejezhessék ki és érvényesíthessék.
Az alkalmazás jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén, továbbá norvég és izlandi nyelven. Az alkalmazás angol vagy német nyelven indul, azt követően pedig a felhasználó számára a lakóhely megadása és a nyelv kiválasztása után érhető el magyar nyelven.
Az alkalmazás ingyenes, továbbá offline módon, azaz internetkapcsolat nélkül is használható a roamingdíjak elkerülése érdekében. Olyan mobileszközökre telepíthető, amelyek iOS, Android, Microsoft Windows operációs rendszerrel működnek. Az alkalmazás a következő oldalakról tölthető le: Android, Apple, Windows Phone.
Az alkalmazás bemutatására 2014. július 2-án az Európai Parlamentben került sor egy sajtótájékoztató keretében Strasbourgban, amelyen a fogyasztói politikáért felelős európai biztos, Neven Mimica is részt vett. A biztos szerint „a sikeres belső piac attól is függ, hogy az állampolgárok ismerik-e fogyasztói jogaikat. Üdvözöljük ezt a kezdeményezést, amely folytatja az európai fogyasztók tudatosságának növelését, és megkönnyíti az Európában utazó fogyasztók számára a jogaik gyakorlását.”
A program elkészítésében az EFK Hálózat mind a 30 tagja részt vett. Minden EU-tagországban, valamint Norvégiában és Izlandon tevékenykedik Európai Fogyasztói Központ, amelyek ingyenes segítséget nyújtanak a fogyasztóknak határon átnyúló panaszaik rendezéséhez, valamint tájékoztatást és tanácsot adnak fogyasztóvédelmi kérdésekben a fogyasztóknak. A központok az Európai Unió társfinanszírozásával működnek.