A közlekedéspolitika teljes kudarca

A Fővárosi Közgyűlések jegyzőkönyvei alapján a Cselekvők Polgári Kör kigyűjtötte a fővárosi Fidesz–MDF– MKDSZ fraciónak az elmúlt négy évben tett azon javaslatait, amelyeket a balliberális többség elutasított. Ezek a javaslatok, amelyek a város életének javítására születtek, most ismét előtérbe kerültek. Az önkormányzati választásig tartó sorozatunk második részében a fővárosi közlekedés helyzetével foglalkozunk. Az ellenzék szerint ugyanis a fővárosi önkormányzat közlekedéspolitikájának teljes kudarcát jelenti, hogy évek alatt sem sikerült megalakítani a Budapesti Közlekedési Szövetséget.

Gidró Kriszta
2002. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest közlekedési helyeztét már a város irányításában részt vevő szocialisták is katasztrofálisnak nevezik. Az autók számának ugrásszerű megnövekedése és a tömegközlekedési férőhelyek számának csökkentése, a járatok ritkítása miatt ugyanis a tömegközlekedés és az egyéni közlekedés aránya a kilencvenes évek eleji 80–20 százalékos arányról 55–45 százalékra változott. Emiatt alakulnak ki az óriási dugók a városban, s a torlódásokat a buszok, trolibuszok sem kerülhetik el. Gyakori azonban az is, hogy a villamosok is dugóba kerülnek, mert a kereszteződésekben álló autóktól nem tudnak továbbhaladni.
Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke úgy véli: a főváros közlekedéspolitikáját két dolog jellemzi a legjobban. Az egyik, hogy hosszú évek alatt sem sikerült létrehozni a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), a másik pedig, hogy Demszky Gábor csak a választások évében tartotta fontosnak az európai autómentes napon való részvételt. A közlekedési szövetséggel kapcsolatban Szálka emlékeztetett: a főpolgármester minden alkalommal újabb és újabb feltételeket támasztott a BKSZ létrehozásához. Legutóbb például négy követeléssel állt elő. Szálka szerint ezek jogos kérések voltak, hiszen például a BKV számára valóban engedélyezni kellene, hogy a többi közlekedési társasághoz hasonlóan visszaigényelhesse az üzemanyag jövedéki adóját. A főpolgármester azonban rosszkor állt elő a követelésekkel, amikor azokat az állam már nem teljesíthette a frissen elfogadott költségvetési törvény miatt.
A járatok ritkításáról Szálka Miklós azt közölte: 1994–95-ben a főváros mintegy húsz százalékkal csökkentette a buszok, villamosok férőhelyeinek számát. Mindezt úgy, hogy a főváros nem részesítette előnyben a tömegközlekedést a forgalom szervezése közben. Szálka elmondta: a buszsávok kialakításával vagy a jelzőlámpák megfelelő beállításával jelentősen vonzóbbá tehető a tömegközlekedés. Így ugyanis a buszok nem a kocsik között araszolnának az úton.
A városatya felhívta a figyelmet arra is: bár a főváros korábban eldöntötte, hogy a sugárirányú utak helyett inkább a körirányúakat fejleszti, mégsem ez történik. Példaként említette, hogy a Nagy Lajos király útja helyett a 6-os számú főutat szélesítette kétszer két sávra. – Ha a Nagy Lajos király útját bővítette volna az önkormányzat, a Hungária körúton lényegesen kisebb lehetne a forgalom, a 6-os út bővítése viszont a város belsejébe tereli az autósokat – hangsúlyozta Szálka Miklós. Szerinte egyébként az utak felújítására sem költ eleget az önkormányzat, s nem megfelelő ütemű az utak akadálymentesítése sem. A Fidesz-frakció már többször javasolta, hogy gyorsítsák fel ezt a programot. Ennek ellenére a főváros csak az egyébként is felújítás alatt álló útszakaszokat akadálymentesíti. A városatya azt is helyteleníti, hogy a főváros három évre leállította a kerékpárutak építését is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.