Mi rejtőzik „értékeink„ mögött?

Molnár Tamás prof.
2002. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen úgy rombolták le a huszadik század megpróbáltatásai a polgári társadalmat és annak alkatát, mint ahogy a polgári-ipari XIX. század végzett az előző korszak arisztokratikus-szakrális világnézetével. Manapság Nyugaton is csak „tömegtársadalomról” beszélhetünk, annak ellenére, hogy itt-ott felveti fejét a konzervatívnak tűnő polgári jelleg. A tömegjelleget megadja az óriási termelési és fogyasztási apparátus, a hasonlóan méretezett reklámszervezés, de az intézmények gyors felbomlása is, ami homogénné laposítja a társadalmi teret; az intézményeket lobbikká alakítja át, vagyis ad hoc sikercsoportokká, melyeknek kötelező irama megtiltja az értékek és határvonalak megőrzését.
Mindez előrehaladott „fejlődésnek” van nyilvánítva a nyugati országokban, de az ár eléri a közép- és kelet-európai népeket is, ahol a szovjet okkupáció gyorsabb és alaposabb munkát végzett. Ezért a „polgári” stílus és meggyőződés mind Nyugat-, mind Kelet-Európában nem annyira a posztkeresztény jelleget ölti magára, mint a modern amerikait, ahol a keresztény értékbefolyás a szociális tömegellátás felé fordult, amelyet a Roosevelt nevéhez fűződő társadalmi béke és egyensúly jellemez. A baloldali forradalmat elkerülte ugyan ez a típusú társadalmi rendszer (New Deal, demokratikus Labour, Soziale Marktwirtschaft), de az értékrendszerre egyfajta „szocializmus” nyomta rá bélyegét. Ezt több mint 150 évvel ezelőtt Tocqueville előre látta, vagyis hogy a demokráciának feltétlenül szüksége van egy intézményes erkölcsi irányításra; fél századdal ezelőtt Maritain vakmerően a demokráciának ezen fordulatát és ígéretét (erkölcsiség, racionalitás, humanizmus) betöltöttnek vélte látni.
Létezik tehát egyfajta konfliktus a keresztény értékek és a modern ipari szociáldemokrata társadalom között, olyan konfliktus, amelyet a szuperproduktív fogyasztói társadalom jóléte ideig-óráig eltakar. A „takaró” alatt forrnak azonban másfajta konfliktusok (faji, nemzeti, vallási): a maritaini optimista formula, mely hézagokat mutat, és a polgári értékek esnek ennek először áldozatul. Tocqueville intő szavai érvényesebbek, mint valaha, mikor a „jövő polgárairól beszél, akik eladják énjüket az államnak, amely cserében leveszi róluk az önálló gondolkodás terhét”. Ezt a programot jeleníti meg drámai erővel Dosztojevszkij főinkvizítora a Karamazov testvérekben.
A társadalmi tudat alatt – Európáról beszélünk – azért is folyik az amerikanizálódás, mert sokan vannak meggyőződve a polgári értékek ilyen formában való megőrzéséről: amerikanizálódás vagy hajótörés! De mint ezt Tocqueville elemezte, és Jacques Maritain is észlelte élete vége felé, a kortárs társadalom tömegesedése (fogyasztás, szórakozás, iskolázás, szektásodás, információ, politikai pártok) legfeljebb néhány, majdnem titkosan működő kultúrcsoportot tűr meg, melyekben a polgári értékek zárt térben érvényre jutnak. Az üzleti és ideológiai tényezők uralják jelenleg a közösséget és annak stílusát. Ezek a tényezők fokozatosan, a technológia segítségével építik önmaguk számára a széles divat-avenue-kat, melyekből csak szerény mellékösvények nyílnak a kultúrértékek számára. Ezeken az ösvényeken komoly építőmunka folyik éppúgy, ahogy fél évezreddel ezelőtt a humanisták munkálkodtak céljaik elérésének érdekében Petrarcától Montaigne-ig: egyének, kis csoportok, iskolák, akadémiák Firenzétől Londonig.
A kérdés tehát, várható-e új reneszánsz? Ezt jelzi-e Fukuyama és Huntington üzenete, mely tipikusan nagyhatalmi stílusba van öltöztetve, és így csak egy történelmi pillanathoz szól, nem tovább, nem messzibbre. Nem szegi meg a történelmi szabályt, hogy a mindenkori hiperbirodalom a jelent és jövőt saját mintája alapján képzeli el, rajzolja meg, és univerzális érvényként hirdeti. A XIX. század – saját liberalizmusa által áthatva, és Tocqueville, Burckhardt, Max Weber analízisét még túlzásnak tartva – alig mérte fel a helyzet igazi természetét. Meg volt győződve arról, hogy ha van egyáltalán veszély, az csupán az állam részéről érkezhet. Ez érthető, mert a készülő liberalizált állam semlegesnek ígérkezett, de az ellene viselt harc még az emberek emlékezetében volt. 1927-ben Guido de Ruggiero olasz szociológus lelkesen üdvözölte az állam és a liberalizmus „kibékülését”, bár ugyanabban az időben Ortega y Gasset, a kultúra felől tekintve a dolgok állását, nem az államban, hanem a társadalomban önmagában fedezte fel az új és gyorsan ható mérget. Kortársánál, Aldous Huxleynál az állam még valami keret (tulajdonképpen a globalizmus menedzserei uralkodnak), de az életmód, a gondolkodás és viselkedés a társadalmi automatizmus szerint működik. Ez Orwellnél sincs másképpen: tudjuk, hogy az 1984 három állandó harcban álló világbirodalma nem a hitlerizmusról vagy sztálinizmusról veszi a végső modellt, hanem James Burnham menedzsereiről, akik a társadalmat igazgatják és irányítják. Ők nem királyok, császárok, köztársasági elnökök, még csak nem is diktátorok, hanem a társadalmat képviselő, sőt megtestesítő expertek. Értékeik pedig egyáltalán nem „kultúrértékek”, hanem a matematikai-mechanikai eszközök alkalmazása.
Értékeink silánysága és embertelensége tehát nem az államnak tulajdonítható, inkább a társadalom lázadásának, iránynélküliségének. A globalizmus sem annyira államnak készül, hanem inkább egy forma nélküli, vadul anarchikus társadalomnak. Ez a társadalom az, amely minden szeszélyét és szenvedélyét elnevezi értéknek; s amennyiben galádsága kiderül, menekülés közben az államra hárítja a felelősséget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.