Nincs pénz autópályára

A Balatonszárszó–Ordacsehi közötti autópálya-szakasz megépítésére kiírt közbeszerzési pályázat előminősítéses fordulójában a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. mindhárom jelentkezőt alkalmasnak találta, így az ártárgyalásra a Strabag Építő Kft.-t, a Szárszó Konzorciumot és az M7 Balaton 2002 közös vállalkozást egyaránt meghívják.

Putsay Gábor
2002. 10. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Részletes árajánlatokat, illetve a műszaki adatokat is tartalmazó ütemtervet kell készíteniük a pályázóknak; a tárgyalások huszonhat napon belül megkezdődnek. Az előminősítés során a cégek pénzügyi hátterét, eszközparkját és az eddig elvégzett fejlesztéseket vizsgálta az NA Rt. A közbeszerzési eljárást bonyolítja az a tény, hogy a vetélytárs konzorciumok, illetve cégek árajánlatai július 22-én a meghívásos tenderen – amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) utasítására bonyolított le az NA, majd az országos felháborodás miatt eredménytelenné nyilvánították – nyilvánosságra kerültek. Mint ismert, az akkor győztes Strabag–Hídépítő konzorcium 54,65 milliárd forintos ajánlattal nyert, az Egri Útépítő Rt. a húsz kilométer hosszú autópálya-szakaszt 59,9, a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. 62,9 milliárdért építtette volna meg. A jelenlegi pályázaton a Strabag Rt. önállóan vesz részt, a Szárszó Konzorciumot a Hídépítő Rt. vezeti, tag pedig a Betonút Rt. Az M7 Balaton 2002 vezető cége az Egút, konzorciumi tag a Debreceni Magas-, Mély- és Útépítő Rt. Az autópálya építését – ahol három völgyhidat, 32 alul- és felüljárót kell megépíteni – jövő márciusban kell elkezdeni, az átadás időpontja 2005. június 30.
Abban az esetben kerülhet sor a beruházásra, ha a kormány biztosítja a forrásokat. Mint arról korábban beszámoltunk, a GKM által elkészített három javaslat közül a Pénzügyminisztérium azt a változatot támogatja, amely szerint öszszesen hatvan kilométer autópálya épül 2006-ig, jövőre viszont nem számolnak új sztráda építésével. Bár Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az Európai Unió támogatásával is számol, annyi bizonyos, hogy az EU a csatlakozásig nem ad pénzt autópálya-építésre. Az ISPA-alapokból kizárólag a vasút fejlesztésére, illetve a főútvonalak terhelhetőségének növelésére – 11,5 tonnás tengelynyomásig – nyújt anyagi támogatást Magyarországnak az EU.
*
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a gyorsforgalmiút-fejlesztő program keretében évi 27 milliárd forintnyi tőkét köteles biztosítani az NA-nak. Az idei forrást már teljes egészében megkapta az autópálya-építő cég – tudatták a bank kommunikációs igazgatóságán. Az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nél viszont idén még nem volt tőkeemelés. Utóbbi leánycég év vége előtt 13 milliárd forintnyi friss tőkét kaphat.
A költségvetési törvény szerint idén a kormány a központi büdzsé terhére 500 milliárd forintig felel készfizető kezesként az MFB öszszes hiteleinél, kezességeinél és garanciáinál. A fejlesztési banknál közölték: már az idei garantált kötelezettségvállalási „plafon” közelében járnak. Ha – mint felmerült – még 2002-ben újabb, százmillió eurós kölcsönt vesznek fel (aminek jó része autópálya-finanszírozásra kell), akkor a költségvetési törvény módosításával fel kell emelni az állami limit mértékét. Hírek szerint költségvetési berkekben erről már megkezdődtek a tárgyalások.
***
Sztráda Expressz, az ígéretek csúcsa. A 2015-ig szóló, úgynevezett Sztráda expressz program részeként az elkövetkező négy év alatt 830 kilométer hosszú autópálya és gyorsforgalmi út megépítését tervezi a kormány, megközelítőleg 1800 milliárdos költséggel – közölte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap Kecskeméten. A kormányciklus idejére kitűzött célokat részletezve elmondta: továbbépül az M3-as úgy, hogy 2005 végéig az M30-as Nyíregyházát, az M35-ös pedig Miskolcot érje el. Beszámolt arról is: az M5-ösről a jövő héten tárgyalnak a koncesszió tulajdonosával, az üzemeltető AKA Rt.-vel. A kormány elképzelése, hogy a határig tervezett M5-ös autópálya 2005-ig Szegedig megépüljön, illetve ezzel párhuzamosan a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő út is elkészüljön, utóbbi állami beruházásként. A jövőre elkészülő szekszárdi hídon kívül szeretnék megépíteni a dunaújvárosi hidat is. Csillag István szólt arról, hogy a Sztráda expressz program első négy évre szóló ütemének új eleme a román határig tervezett M44-es autóút kiépítése és a hátrányos helyzetű viharsarki és tiszazugi rész megközelíthetőségének javítása a 4-es út egyes szakaszainak kétszer két sávosításával, majd a határig történő gyorsforgalmi úttá fejlesztésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.