Részletes árajánlatokat, illetve a műszaki adatokat is tartalmazó ütemtervet kell készíteniük a pályázóknak; a tárgyalások huszonhat napon belül megkezdődnek. Az előminősítés során a cégek pénzügyi hátterét, eszközparkját és az eddig elvégzett fejlesztéseket vizsgálta az NA Rt. A közbeszerzési eljárást bonyolítja az a tény, hogy a vetélytárs konzorciumok, illetve cégek árajánlatai július 22-én a meghívásos tenderen – amit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) utasítására bonyolított le az NA, majd az országos felháborodás miatt eredménytelenné nyilvánították – nyilvánosságra kerültek. Mint ismert, az akkor győztes Strabag–Hídépítő konzorcium 54,65 milliárd forintos ajánlattal nyert, az Egri Útépítő Rt. a húsz kilométer hosszú autópálya-szakaszt 59,9, a Betonút Szolgáltató és Építő Rt. 62,9 milliárdért építtette volna meg. A jelenlegi pályázaton a Strabag Rt. önállóan vesz részt, a Szárszó Konzorciumot a Hídépítő Rt. vezeti, tag pedig a Betonút Rt. Az M7 Balaton 2002 vezető cége az Egút, konzorciumi tag a Debreceni Magas-, Mély- és Útépítő Rt. Az autópálya építését – ahol három völgyhidat, 32 alul- és felüljárót kell megépíteni – jövő márciusban kell elkezdeni, az átadás időpontja 2005. június 30.
Abban az esetben kerülhet sor a beruházásra, ha a kormány biztosítja a forrásokat. Mint arról korábban beszámoltunk, a GKM által elkészített három javaslat közül a Pénzügyminisztérium azt a változatot támogatja, amely szerint öszszesen hatvan kilométer autópálya épül 2006-ig, jövőre viszont nem számolnak új sztráda építésével. Bár Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az Európai Unió támogatásával is számol, annyi bizonyos, hogy az EU a csatlakozásig nem ad pénzt autópálya-építésre. Az ISPA-alapokból kizárólag a vasút fejlesztésére, illetve a főútvonalak terhelhetőségének növelésére – 11,5 tonnás tengelynyomásig – nyújt anyagi támogatást Magyarországnak az EU.
*
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) a gyorsforgalmiút-fejlesztő program keretében évi 27 milliárd forintnyi tőkét köteles biztosítani az NA-nak. Az idei forrást már teljes egészében megkapta az autópálya-építő cég – tudatták a bank kommunikációs igazgatóságán. Az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nél viszont idén még nem volt tőkeemelés. Utóbbi leánycég év vége előtt 13 milliárd forintnyi friss tőkét kaphat.
A költségvetési törvény szerint idén a kormány a központi büdzsé terhére 500 milliárd forintig felel készfizető kezesként az MFB öszszes hiteleinél, kezességeinél és garanciáinál. A fejlesztési banknál közölték: már az idei garantált kötelezettségvállalási „plafon” közelében járnak. Ha – mint felmerült – még 2002-ben újabb, százmillió eurós kölcsönt vesznek fel (aminek jó része autópálya-finanszírozásra kell), akkor a költségvetési törvény módosításával fel kell emelni az állami limit mértékét. Hírek szerint költségvetési berkekben erről már megkezdődtek a tárgyalások.
***
Sztráda Expressz, az ígéretek csúcsa. A 2015-ig szóló, úgynevezett Sztráda expressz program részeként az elkövetkező négy év alatt 830 kilométer hosszú autópálya és gyorsforgalmi út megépítését tervezi a kormány, megközelítőleg 1800 milliárdos költséggel – közölte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap Kecskeméten. A kormányciklus idejére kitűzött célokat részletezve elmondta: továbbépül az M3-as úgy, hogy 2005 végéig az M30-as Nyíregyházát, az M35-ös pedig Miskolcot érje el. Beszámolt arról is: az M5-ösről a jövő héten tárgyalnak a koncesszió tulajdonosával, az üzemeltető AKA Rt.-vel. A kormány elképzelése, hogy a határig tervezett M5-ös autópálya 2005-ig Szegedig megépüljön, illetve ezzel párhuzamosan a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő út is elkészüljön, utóbbi állami beruházásként. A jövőre elkészülő szekszárdi hídon kívül szeretnék megépíteni a dunaújvárosi hidat is. Csillag István szólt arról, hogy a Sztráda expressz program első négy évre szóló ütemének új eleme a román határig tervezett M44-es autóút kiépítése és a hátrányos helyzetű viharsarki és tiszazugi rész megközelíthetőségének javítása a 4-es út egyes szakaszainak kétszer két sávosításával, majd a határig történő gyorsforgalmi úttá fejlesztésével.
Jön a megemelt adókedvezmény
