A fuvarozók tiltakoznak az adósarc miatt

A Pénzügyminisztérium által elkészített adótörvény-módosító tervezetek ellentétesek a hazai közlekedéspolitikával, gátolják azoknak a hazai vállalkozóknak a fejlődését, akik a közúti áruszállításban érdekeltek. A fuvarozókat képviselő szervezetek szerint az adókedvezmények csökkentése, illetve az áfa megemelése kedvezőtlenül hat a piacra, nehéz helyzetbe hozza a vállalkozókat: a megnövekedett terheket nem, vagy csak nagy nehézségek árán tudják majd beépíteni a fuvardíjba.

Putsay Gábor
2002. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg az európai környezetvédelmi normáknak is megfelelő, korszerű motorral ellátott haszongépjárművek, illetve autóbuszok üzemben tartói jelentős adókedvezményekben részesülnek. Az Euro 1-es környezetvédelmi előírásoknak megfelelően motorizált járművek tulajdonosai huszonöt, az Euro 2-es ötven-, míg az Euro 3-asok hatvanszázalékos kedvezményt vehetnek igénybe a súlyadó befizetésekor. Ugyanígy a nyerges vontatók tulajdonosai nyolcvan-, kilencven-, illetve kilencvenkét százalékos adókedvezményben részesülnek. A Pénzügyminisztérium által elkészített gépjárműadó-törvény tervezete szerint 2003. január 1-jétől az Euro 1-es járművek adókedvezményét teljesen eltörölnék, az Euro 2-esekét húsz, míg az Euro 3-asokét harminc százalékra csökkentenék. A nyerges vonatók tulajdonosai harminc-, illetve ötvenszázalékos adókedvezményt vehetnének igénybe – az Euro 1-es járműveknél szintén eltörölnék a kedvezményt. Ily módon a korszerű járművek üzemben tartóinak adóterhe jelentősen emelkedik, ugyanakkor a törvény az elavult és környezetszennyező gépjárművek adóját változatlanul hagyja. A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT-Hungary) álláspontja szerint a kormány tervezete olyan üzenetet hordoz, hogy ne fejlesszék járműveiket a vállalkozók, mivel azt az állam – a korábbi rendeletekkel ellentétben – nem támogatja, másrészt azokat sújtja a rendelet, akik eddig jelentős összegeket költöttek a korszerűsítésre. A belföldi fuvarozásban használt járművek átlagéletkora tíz év, a korábbi beruházások ellenére még mindig jelentős a volt keleti típusú teherautók és autóbuszok aránya. Abban az esetben, ha az állam is gátolja az új gépjárműbeszerzést, megakad a fejlődés. Romlik a közlekedésbiztonság, jelentős károkat szenved a környezet, és csökken a vállalkozók versenyképessége, ami öszszességében az egész társadalom számára kedvezőtlen. Karmos Gábor, a NIT-Hungary szervezeti igazgatója lapunknak elmondta: ezekkel a kormányzati célokkal nem tudnak azonosulni.
A jogszabálytervezetek ugyancsak ellentétesek a hazai közlekedéspolitika főbb irányelveivel, amelyeket még 1996-ban fogadott el az Országgyűlés. A hatályos irányelv ugyanis tartalmazza, hogy a közúti áruszállítási teljesítmények káros környezeti hatásainak mérséklése érdekében a környezetkímélő járművek beszerzését az állam közvetett eszközökkel – vám- és adókedvezmények, kedvező hitelfelvételek – segítse elő. A jelenleg kidolgozás alatt álló új közlekedéspolitikai koncepcióban is szerepel a biztonságos és a környezetet kevésbé terhelő közlekedés megteremtése.
A terhek növekedésével a vállalkozóknak kevésbé lesz arra módjuk, hogy megújítsák járműparkjukat, ezzel hosszú távon hátrányba kerülnek a piacon, csökken a versenyképességük. A megrendelők ugyanis egyre igényesebb szolgáltatásokat várnak, az amortizálódott gépjárműparkkal pedig ezt nem lehet teljesíteni. Az EU bővülésével a szigorú előírások miatt nem lesz piacuk azoknak, akik nem fordítanak megfelelő összeget a járműpark megújítására. Ezzel együtt az EU tagállamainak vállalkozói korszerű eszközökkel rendelkeznek, a szabad piacon könnyen lépéselőnybe kerülnek a hazaiakkal szemben.
Ugyanakkor az uniós direktívák nem késztetik az államot arra, hogy 2003-ban csökkentse a kedvezmények mértékét, hiszen a belföldi fuvarozásban a csatlakozást követően néhány éves átmeneti mentességet kapunk a gépjárműadó-jogharmonizációban.
A Pénzügyminisztérium tervezete szerint a jelenlegi tizenkettő helyett huszonöt százalékos áfát vetnének ki a belföldi árufuvarozó tevékenységre. Karmos Gábor elmondta: kifogásolják, hogy az árufuvarozáshoz tartozó kiegészítő szolgáltatások is – például a raktározás – a huszonöt százalékos áfakörbe kerülnek. Azt pedig végképp elítélik, hogy a parkolási díjak és az úthasználati díjak áfája is huszonöt százalékra emelkedik, amit a vállalkozók nem vonhatnak le az adójukból. Ezek a rendelkezések együttesen anyagilag rendkívül kedvezőtlenül érintik a vállalkozásokat, és gátolják a fejlődést. A tervezett módosítások még inkább a szürkegazdaság felé terelik a cégeket, jelentősen megnő azok köre, akik számla nélkül dolgoznak. A kormány szándéka teljesen ellentétes azokkal a törekvésekkel, hogy a főutakról az autópályákra tereljék a forgalmat. Amennyiben az úthasználati díjat növekvő áfa terheli, egyre kevesebben választják az autópályákat.
A hazai fuvarozókat érzékenyen érinti a gépjárműadó-kedvezmények megvonása, amit jelenleg új járművek vásárlásánál vehetnek igénybe. A jövő évtől megemelkedő költségeket a fuvardíjakba építik be – nyilatkozta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének főtitkára. Véleménye szerint a díjnövekedés mértéke a legnagyobb haszongépjárművek esetén sem haladja meg a kilométerenkénti húsz fillért. Ugyancsak a megrendelőket érinti majd a tizenhárom százalékkal növekvő áfa, hiszen ez a tétel is a fuvardíjban jelenik meg. Az inflációval együtt jövőre várhatóan húsz százalékkal emelkednek a bruttó díjak, ami a piacon jelentős változásokat hozhat – vélekedik Peredi Péter. Várhatóan csökken a vállalkozások száma, ugyanakkor új munkavállalók jelennek meg a piacon, hiszen 2003. január 1-jétől a 3,5 tonna össztömeg feletti gépjárműveken kötelezővé válik a tachográf – menetíró – használata. Az új rendelkezések – az uniós jogharmonizáció részeként – ellenőrizhetővé teszik a gépkocsivezetők munkaidejét, így a hosszabb fuvaroknál az eddigi egy helyett legalább két sofőrre lesz szükség. Peredi Péter elmondta: a gépjárműcserére feltétlenül szükség lesz a jövőben is, ugyanakkor a hazai szállítóeszközök kapacitása jelenleg harminc százalékkal haladja meg a tényleges keresletet. A fölösleges járműállomány folyamatosan eltűnik a piacról – vélekedik a főtitkár.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) nem ért egyet az adótételek jelentős emelésével, kifogásairól levélben tájékoztatta a pénzügyminisztert – közölte lapunkkal De Sorgo Tibor, az MKFE elnöke. Nem értenek egyet azzal, hogy az adótételek emelésére 2003-ban kerítsen sort az állam, ugyanis ezek nehezen illeszthetők be a fuvardíjba. Bizonytalan az áfaemelések hatása is. De Sorgo Tibor elmondta, hogy a hazai haszongépjármű-állomány több mint felét ki kellene cserélni ahhoz, hogy az üzemben tartók teljesíteni tudják az európai normákat. Hibának tartják, hogy a csatlakozás előtti évben növelik jelentős mértékben az adóterheket, amikor a magyar vállalkozóknak lenne idejük arra, hogy felkészüljenek az európai szabad versenyre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.