Baj van a számítástechnika-tanítással, legalábbis a gyermekem csoportjában – közölte szerkesztőségünkkel egy szülő, akinek fia egy jó nevű budapesti szakközépiskola negyedéves diákja. Gyakran előfordul, hogy a fiúk többsége ilyenkor pornográf webhelyeket lapozgat, a lányok pedig a Big Brother vágatlan adásával kötik le magukat. A szülő tudomása szerint ez egyáltalán nincs benne a tantervben… A tanár az osztállyal szemközt ül a saját gépe előtt, nem járja a termet. Olykor kezdőlapként is pornófotó jelenik meg némelyik képernyőn.
Az iskola előtt négy-öt negyedéves diáklány, megkérdem tőlük, mit tudnak az „ügyről”.
– Azért nem minden tanárnál vannak ilyen laza órák – pontosít egy festett hajú bakfis. – A miénk már attól is dühös, ha titokban szexfotót tesznek fel háttérnek. Rögtön visszaállítja.
Jótanuló-kinézetű társának más tanára van:
– Ha kérik tőle, hogy tíz percet hadd internetezzünk, engedi. Aztán negyvenöt perc lesz belőle… Emiatt nem haladunk eléggé az anyaggal sem.
Utánanézek, mi található a lányok által fejből megadott domainnév alatt. Csupa olyan egyéni, pár- és csoportkép, ahol a belső mindenestül külsővé válik és fordítva. Ausztráliában tilos 18 év alattiaknak szexuális tartalmakat szolgáltatni. Ott központilag intézkedtek, hogy interneten ez a tematika legfeljebb fizetős oldalakon jelenhessék meg. Az amerikai iskolákban szűrik az internetet.
A szakközépiskola igazgatóját megnyugtatom, nem írom le a nevét. Hívatja egyik kollégáját. Kiderül: évkezdetkor hiába állapodott meg a négy informatikatanárral, hogy csak némelyik gépen legyen internetelérési lehetőség – épp az erkölcstelen tartalmak iránti érdeklődés miatt. Az idén is mind a 135-140 gépen fogható a világháló. A számítástechnika-tanár arra hivatkozik, hogy gazdaságosabb az internetkapcsolatú szerveren közzétenni az órai feladatokat, mint papíron. Őnála havi két alkalommal van közvetlen nethasználat. Tízpercenként sétál körbe, kérdés, van-e értelme. Nagy az adatátviteli sávszélesség, hamar el lehet jutni új tartalmakhoz, és egy kattintásra bezárulhat a suttyomban megnyitott ablak.
– Most sem tudhatom egész biztosan, hogy távollétemben a húsz gépen mit nézegetnek a gyerekek – ismeri el.
Szóba hozom azt a tartalomszűrési technikát, amelyre a belső hálózat tűzfal (firewall) nevű része nyújt lehetőséget. Ám korábban az igazgató úgy értesült a külső rendszergazdától, hogy ha kiszűrnék a szexoldalakat, sok egyéb tartalom is elveszne.
– Az elsők között csatlakoztunk ’97-ben a Sulinet-programhoz – idézi fel az igazgató. – Tíz új gépet kaptunk az akkoriak mellé és internetelérést. Bevallom, félve tettük ki a gyerekek elé, sejtettük, hogy veszéllyel jár. De volt egy „köznyomás”: ha már beköttettük, éljünk vele bátran. Elvégre azért találták fel és juttatták el a gyerekekhez, hogy információt szerezhessenek. Számon lehet kérni az iskolán, hogy nem tud védekezni a mellékhatásokkal szemben?
Egy nap múlva kiderül: az iskolavezető tehetetlenségérzete csak pillanatnyi volt. Az intézményen belüli rendszergazda – aki informatikatanár is – arról tájékoztat, hogy máris alaposan korlátozták az internet szolgáltatásait. A gépekről csak a Sulinet portáljához és a szakképzéssel, felvételikkel foglalkozó helyekhez lehet kapcsolódni. A vezetés hosszú távú megoldást is tervez. Az internet majdani visszaállításához szűrőprogramot fognak vásárolni, és olyan előfizetéses adatbázist, amely a mindenkori pornográf helyek címlistáját tartalmazza.
Az igazgatónak nincs kétsége afelől, hogy újabb anyagi áldozattal jár az internet iskolán belüli tartalomszűrése. A Sulinet így is évi másfél-két millió forintjába került az intézménynek. Az állam csak az eszközökről, országos hálózatba való bekötésről és az előfizetés átvállalásáról gondoskodott, a gépek, a rendszer karbantartásáról már nem.
Egy tanulmányból idéz Karlovitz János Tibor, a székesfehérvári Kodolányi János Főiskola oktatója. Magyarországon kiugróan sok a számítástechnikai kiadvány, az iskolák hetven százaléka mégsem vásárol informatikai könyvet! Tehát sok helyütt nincs fogódzó az oktatáshoz. A szakértő azt is állítja, hogy – bár 1999 óta ez törvénytelen – még most sem pedagógusvégzettségű mindenki, aki informatikát tanít. A nagyobb tudásúak szívesebben helyezkednek el a jól fizető versenyszférában. Ráadásul szerinte azért is bajos foglalkoztatni informatikatanárt, mivel a középiskolai kerettanterv csak egy évfolyamon és mindössze 74 órában teszi kötelezővé a tárgy tanítását. Ezért gyakori, hogy az igazgató a rendszergazda feladatkörével is megbízza a pedagógust, holott ehhez nem ért. Vagy: nem pedagógusi diplomás rendszergazdát kötelez óratartásra is. Az informatikatanárnak nemritkán több állása van. Így már érthető, ha nem készül az órára, és engedi a szabad foglalkozást, egy kikötéssel: hogy senki ne zajongjon… Az oktatási szakértő azt tartaná jónak, ha a klasszikus tárgyak oktatói is adnának informatikaórán elvégzendő feladatokat, és egyáltalán, ha a tanárok bevonnák diákjaikat az elektronikus tartalomfejlesztésbe. Ilyen például az osztály-, sőt egyéni honlapkészítés, a helytörténeti munka digitalizálása.
„Digitális tananyagkorszak” – most talán ez a jelszó hallatszik ki legjobban az Oktatásügyi Minisztériumból.
– Azt szeretném, hogy amikor a komputerhasználatról beszélünk, ne csak számítástechnikát értsünk alatta, hanem számítógéppel segített földrajz-, matemati-ka-, történelem- stb. órákat – mutat irányt Racskó Péter, a Sulinet Programiroda vezetője, azt is említve, hogy informatikai normatívát fognak adni az iskoláknak.
A gyermekek erkölcsi épségét, pszichoszexuális fejlődését veszélyeztető iskolai pornóhozzáférésről ennyit mond:
– Ha tanórán ilyesmi megtörténhet, az kezelendő helyzet. A tárca nem szól bele, hogy az egyes iskolák tartalomszűréssel, netán didaktikailag rendezzék ezt a kérdést. Valószínűleg vannak hazai iskolák, ahol megszűrik az internetet…
– Miért ne lehetne a Sulinet központi szerverein elvégezni a letiltásokat?
– Nincs ilyen tárcadöntés. Talán megoldható, de nagyon bonyolult technológiai művelet lenne. Ám ha egy adott iskola bejelenti az igényét, támogatni fogjuk az ottani tartalomszűrés megteremtésében.
A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete nem érné be ennyivel. Keszei Sándor elnök megkeresésemre kijelenti, hogy – helyi tagegyesületeik jelzései nyomán – épp most készülnek felhívást intézni az oktatási tárcához, hogy tegyen lépéseket az internet szűretlen bevezetése miatt jelentkező gond központi elhárítására.
– Ne szenvedhessen az oktatás hatékonysága csorbát – érvel Keszei Sándor –, és a gyermekekben ne alakuljon ki kártékony függés.
A horvát kormányfő óva intett a vámháborútól
