Szeptember közepe óta tart a 243 műszaki létesítmény átadás-átvétele az M3-as, M30-as autópályák új szakaszain, illetve a hozzájuk kapcsolódó két autóúton. A napokban az utolsó negyvenhárom építmény és műtárgy – köztük a Tisza-híd és a két ártéri híd – átadása megkezdődött, a jövő hét végéig a MAK, illetve a Magyar Hídépítő Konzorcium előre- láthatóan eleget tesz a szerződésben vállalt kötelezettségeinek: november 30-ig átadja az M3-as autópálya 60 kilométeres szakaszát Füzesebony és Polgár között, továbbá az M30-as első öt és fél kilométer hosszú szakaszát, illetve a két sztrádához kapcsolódó két autóutat Polgár, illetve Emőd térségében, amelyek együttesen tizenegy kilométer hosszúak – nyilatkozta lapunknak Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese, az M3-as projektvezetője.
A MAK – mint ismert – 2000 júliusában kezdte el a kivitelezési munkákat a Nemzeti Autópálya Rt. által kijelölt Füzesabony–Polgár–Emőd nyomvonalon, a szerződés szerinti átadási határidő 2002. november 30. Ugyancsak ehhez a határidőhöz kötötte a beruházó NA Rt. a Polgárt Oszlárral összekötő Tisza-híd átadását, amelynek fővállalkozója az MHK. Eddig valamennyi műszaki létesítmény megfelelt a beruházó, illetve a hatóságok – közlekedési, vízügyi, környezetvédelmi – elvárásainak az átadás során, a hiánypótlások listáján kisebb munkák szerepelnek, mint a szalagkorlát meghosszabbítása, az autópálya egy-egy szakaszán a forgalmi táblák áthelyezése, vízelvezető árkok meghosszabbítása – mondta Farkas László.
A szerződés szerint 83,7 milliárd forintért épült meg az M3-as, az M30-as a hozzá tartozó emődi elkerülővel, illetve a Tisza-híd. Az NA Rt. utólag adott megbízást a MAK-nak a polgárt elkerülő nyolc kilométer hosszú autóút megépítésére – amely az M3-as folytatása Görbeháza felé –, a kivitelezési költségek 6,7 milliárd forintot tettek ki. Farkas László közölte, hogy a kivitelezési költségek egyik esetben sem haladták meg a szerződésben rögzített értékeket. A M3-as projekt során 3,5 millió köbméter földet mozgattak meg, 800 ezer tonna aszfaltburkolatot fektettek le. Ezen- kívül 167 kilométer hosszú vadvédő kerítés épült, és 60 ezer fát ültettek. A projektben 400 hazai alvállalkozó vett részt.
Értesüléseink szerint a nagyközönség előtt december 5-én nyitják meg az M3-as autópályát Füzesabony–Polgár között, az M30-as első szakaszát és a két elkerülőutat.
Az M7-es sztráda felújítás alatt levő bal pályáján jelenleg három szakaszon folynak a kivitelezési munkák, ebből kettőn várhatóan november 18-án megindulhat a forgalom, az utolsó hat kilométer hoszszú építési területről pedig 25-én vonulnak le a MAK munkatársai. Ezzel véget ér a kilencvenhárom kilométer hosszú M7-es teljes felújítása – mondta Farkas László. A vezérigazgató-helyettes megemlítette: másfél év alatt a kivitelező cégek a burkolat felújítása mellett megépítettek egy húsz kilométer hosszú félautópályát Balatonaliga és Zamárdi között. Nyolc új híd épült, kilencvenöt hidat pedig felújítottak, a főpályán összesen 800 ezer tonna aszfaltot terítettek le. Az átadott útszakaszokon minőségi hiányosságot nem talált a beruházó – tette hozzá Farkas László. Ennek egyébként nagyon kicsi a valószínűsége, hiszen az egyes munkafolyamatok között minden esetben több ellenőrzést végeznek az erre kijelölt szervek, a kivitelezés közben addig nem folytathatta megbízatását a vállalkozó, amíg az észlelt hibát ki nem javította. Az M7-es projekt határideje 2002. november 30. A jobb pálya felújítása a húsz kilométer új félautópályával együtt 33,2 milliárd, a bal pálya 28,6 milliárd forintba került.
Az épülő szekszárdi Duna-híd utolsó elemét e hónap végén helyezik el, idén szerelik fel az átkelő korlátait, jövő tavasszal kerül sor a szigetelésre, illetve az aszfaltozási munkákra. A szekszárdi híddal együtt 2003. június 30-án kell megnyitni a forgalom előtt a húsz kilométer hosszú M9-es autóutat a 6. számú és az 51. számú főutak között. A Bács-Kiskun megyei szakaszon elkészültek az aszfaltrétegek, a dunántúli oldalon pedig az útpálya nyolcvan százalékán építették be a cementstabilizációs és az alsó aszfaltréteget, amely a téli hónapokban védi az útpályát.
***
Nincs megállapodás az M5-ösről. Az állami kezelésű autópályákon 2003. január 1-jétől várhatóan az inflációt meghaladó mértékű díjemelésre lehet számítani, a Budapest– Kiskunfélegyháza közötti sztrádát üzemeltető Alföld Konceszsziós Autópálya (AKA) Rt. az inflációval megegyező díjemelést hajt végre a tervek szerint. Januártól fizetni kell az M7-es használatáért is. Még mindig óriási a különbség az állami autópályák és az AKA által üzemeltetett M5-ös díjai között. Az állami sztrádákon a személygépkocsival közlekedők egy kilencnapos matricát jelenleg 1500 forintért válthatnak meg, a havi matrica 2600 forintba kerül. A havi matrica árának megfelelő összegért – pontosan 2690 forintért – lehet megtenni személygépkocsival egyetlen utat Budapest és Kiskunfélegyháza között. A kormány részéről Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az elmúlt hónapokban többször hangoztatta: a minisztérium megkezdte a konkrét tárgyalásokat a díjak csökkentéséről, az önkormányzati választások előtt a miniszter arról szólt, hogy felgyorsultak a tárgyalások, minden esély megvan arra, hogy a koncessziós társasággal megállapodjanak. Mindeddig konkrét eredményekről nem tudott beszámolni a kormány.
Elképesztő videón az ukrajnai kényszersorozás
