December elején adják át az M3-ast

Jövő héten a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) előre- láthatólag átadja a Füzesabony és Polgár között megépült M3-as autópálya műszaki létesítményeit. Az M7-es sztráda utolsó, lezárt szakaszáról legkésőbb november 25-én vonulnak le a Magyar Autópálya-építő Konzorcium munkatársai. A forgalom előtt várhatóan december 5-én nyitják meg az M3-ast – értesült a Magyar Nemzet. A megnyitás után 65,5 kilométer hosszú új és 93 kilométer 2x2 sávos felújított sztrádát vehetnek igénybe az autósok.

Putsay Gábor
2002. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember közepe óta tart a 243 műszaki létesítmény átadás-átvétele az M3-as, M30-as autópályák új szakaszain, illetve a hozzájuk kapcsolódó két autóúton. A napokban az utolsó negyvenhárom építmény és műtárgy – köztük a Tisza-híd és a két ártéri híd – átadása megkezdődött, a jövő hét végéig a MAK, illetve a Magyar Hídépítő Konzorcium előre- láthatóan eleget tesz a szerződésben vállalt kötelezettségeinek: november 30-ig átadja az M3-as autópálya 60 kilométeres szakaszát Füzesebony és Polgár között, továbbá az M30-as első öt és fél kilométer hosszú szakaszát, illetve a két sztrádához kapcsolódó két autóutat Polgár, illetve Emőd térségében, amelyek együttesen tizenegy kilométer hosszúak – nyilatkozta lapunknak Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese, az M3-as projektvezetője.
A MAK – mint ismert – 2000 júliusában kezdte el a kivitelezési munkákat a Nemzeti Autópálya Rt. által kijelölt Füzesabony–Polgár–Emőd nyomvonalon, a szerződés szerinti átadási határidő 2002. november 30. Ugyancsak ehhez a határidőhöz kötötte a beruházó NA Rt. a Polgárt Oszlárral összekötő Tisza-híd átadását, amelynek fővállalkozója az MHK. Eddig valamennyi műszaki létesítmény megfelelt a beruházó, illetve a hatóságok – közlekedési, vízügyi, környezetvédelmi – elvárásainak az átadás során, a hiánypótlások listáján kisebb munkák szerepelnek, mint a szalagkorlát meghosszabbítása, az autópálya egy-egy szakaszán a forgalmi táblák áthelyezése, vízelvezető árkok meghosszabbítása – mondta Farkas László.
A szerződés szerint 83,7 milliárd forintért épült meg az M3-as, az M30-as a hozzá tartozó emődi elkerülővel, illetve a Tisza-híd. Az NA Rt. utólag adott megbízást a MAK-nak a polgárt elkerülő nyolc kilométer hosszú autóút megépítésére – amely az M3-as folytatása Görbeháza felé –, a kivitelezési költségek 6,7 milliárd forintot tettek ki. Farkas László közölte, hogy a kivitelezési költségek egyik esetben sem haladták meg a szerződésben rögzített értékeket. A M3-as projekt során 3,5 millió köbméter földet mozgattak meg, 800 ezer tonna aszfaltburkolatot fektettek le. Ezen- kívül 167 kilométer hosszú vadvédő kerítés épült, és 60 ezer fát ültettek. A projektben 400 hazai alvállalkozó vett részt.
Értesüléseink szerint a nagyközönség előtt december 5-én nyitják meg az M3-as autópályát Füzesabony–Polgár között, az M30-as első szakaszát és a két elkerülőutat.
Az M7-es sztráda felújítás alatt levő bal pályáján jelenleg három szakaszon folynak a kivitelezési munkák, ebből kettőn várhatóan november 18-án megindulhat a forgalom, az utolsó hat kilométer hoszszú építési területről pedig 25-én vonulnak le a MAK munkatársai. Ezzel véget ér a kilencvenhárom kilométer hosszú M7-es teljes felújítása – mondta Farkas László. A vezérigazgató-helyettes megemlítette: másfél év alatt a kivitelező cégek a burkolat felújítása mellett megépítettek egy húsz kilométer hosszú félautópályát Balatonaliga és Zamárdi között. Nyolc új híd épült, kilencvenöt hidat pedig felújítottak, a főpályán összesen 800 ezer tonna aszfaltot terítettek le. Az átadott útszakaszokon minőségi hiányosságot nem talált a beruházó – tette hozzá Farkas László. Ennek egyébként nagyon kicsi a valószínűsége, hiszen az egyes munkafolyamatok között minden esetben több ellenőrzést végeznek az erre kijelölt szervek, a kivitelezés közben addig nem folytathatta megbízatását a vállalkozó, amíg az észlelt hibát ki nem javította. Az M7-es projekt határideje 2002. november 30. A jobb pálya felújítása a húsz kilométer új félautópályával együtt 33,2 milliárd, a bal pálya 28,6 milliárd forintba került.
Az épülő szekszárdi Duna-híd utolsó elemét e hónap végén helyezik el, idén szerelik fel az átkelő korlátait, jövő tavasszal kerül sor a szigetelésre, illetve az aszfaltozási munkákra. A szekszárdi híddal együtt 2003. június 30-án kell megnyitni a forgalom előtt a húsz kilométer hosszú M9-es autóutat a 6. számú és az 51. számú főutak között. A Bács-Kiskun megyei szakaszon elkészültek az aszfaltrétegek, a dunántúli oldalon pedig az útpálya nyolcvan százalékán építették be a cementstabilizációs és az alsó aszfaltréteget, amely a téli hónapokban védi az útpályát.
***
Nincs megállapodás az M5-ösről. Az állami kezelésű autópályákon 2003. január 1-jétől várhatóan az inflációt meghaladó mértékű díjemelésre lehet számítani, a Budapest– Kiskunfélegyháza közötti sztrádát üzemeltető Alföld Konceszsziós Autópálya (AKA) Rt. az inflációval megegyező díjemelést hajt végre a tervek szerint. Januártól fizetni kell az M7-es használatáért is. Még mindig óriási a különbség az állami autópályák és az AKA által üzemeltetett M5-ös díjai között. Az állami sztrádákon a személygépkocsival közlekedők egy kilencnapos matricát jelenleg 1500 forintért válthatnak meg, a havi matrica 2600 forintba kerül. A havi matrica árának megfelelő összegért – pontosan 2690 forintért – lehet megtenni személygépkocsival egyetlen utat Budapest és Kiskunfélegyháza között. A kormány részéről Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az elmúlt hónapokban többször hangoztatta: a minisztérium megkezdte a konkrét tárgyalásokat a díjak csökkentéséről, az önkormányzati választások előtt a miniszter arról szólt, hogy felgyorsultak a tárgyalások, minden esély megvan arra, hogy a koncessziós társasággal megállapodjanak. Mindeddig konkrét eredményekről nem tudott beszámolni a kormány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.