Módosításdömping a költségvetéshez

Vitatható körülmények között kezdte meg a jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslat módosító indítványainak tárgyalását az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága. Kiderült ugyanis, hogy a módosító indítványokat csak közvetlenül az ülés előtt kaphatták meg a képviselők, így annak érdemi áttanulmányozására nem nyílt lehetőség. Az ellenzék indítványozta az ülés elnapolását, ám a kezdeményezés nem kapott kormánypárti támogatást.

Barát Mihály
2002. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig példa nélkül álló körülmények között kezdte meg a jövő évi költségvetéshez benyújtott módosító indítványok tárgyalását az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi bizottsága: az 1563 indítványt tartalmazó iratanyagot a képviselők egy órával az ülés megkezdése előtt kapták kézhez, így az elvi lehetőségük sem adatott meg arra, hogy megismerkedjenek a háromkötetnyi iratcsomóba foglalt számokkal. Az 1563 módosító indítvány az Országgyűlés törvénykezési gyakorlatában példátlannak számít, hiszen az eddigi legtöbb indítvány – amelyet 1999-ben nyújtottak be a büdzséhez – száma sem közelítette meg az ezer darabot.
A körülményekre tekintettel Font Sándor, az MDF országgyűlési képviselője az ülés kezdetén ügyrendi javaslattal állt elő: az ellenzéki honatya azt javasolta, hogy az ajánlás kézhezkapása és az ülés megkezdése között eltelt rövid időre tekintettel a módosító indítványok tárgyalását halassza hétfőre a bizottság. A javaslatot csak az ellenzéki képviselők támogatták, így a testület elkezdte az érdemi munkát.
Font az egyik ellenzéki módosító indítvány elutasítása kapcsán arról is érdeklődött: döntött-e a kormány a módosító indítványokról. Várfalvi István, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára – aki a kormány képviseletében volt jelen az ülésen – erre válaszolva közölte: kormánydöntés természetesen nem született az indítványokról, ám a szaktárca bizonyos konkrét kérdésekről előzetesen egyeztetett az érintettekkel. Az ellenzéki képviselő ennek alapján úgy vélekedett: egyértelműen látszik, hogy kormánydöntés nem áll a döntések hátterében, így a kormánypárti képviselők egy hangulatra alapozva merik vállalni a Pénzügyminisztérium állásfogalásait. Ennek alapján tisztán látszik, hogy még a szocialista képviselők sincsenek tisztában a jövő évi költségvetéssel – vonta le a következtetést Font Sándor.
A szocialista képviselőcsoport módosító indítványai elsősorban az önkormányzatok béremelésből következő költségeinek kiegészítését segítenék elő, illetve többletforrást biztosítanának a rendőrség működéséhez is. A szocialisták indítványozták azt is, hogy a költségvetés rendelkezzen arról: a privatizációból befolyó összeget fordítsák az infrastruktúra fejlesztésére. A Fidesz módosító indítványai a beruházásokra, a kis- és középvállalkozások támogatására, a lakásépítésekre, illetve a mezőgazdasági termelők megsegítésére juttatnának többletforrásokat. Az ellenzék 140 milliárddal több támogatásban részesítené Budapestet, s több forrás jutna az egészségügynek és az oktatásnak is.
A délután tárgyalt módosító indítványok közül inkább a kormányoldal által előterjesztettek kaptak támogatást, az ellenzéki kezdeményezések többségét elutasította a testület. Erre a sorsra jutott Font Sándor javaslata is, amely azt indítványozta, hogy a Szerencsejáték Felügyelet költségvetésnek juttatandó havi hozzájárulását emeljék meg. A képviselő az indítványt azzal indokolta, hogy a felügyelet az idén többet fizet a törvényjavaslatban szereplő irányszámnál, ám ezt a jövőre várható bevételek nagyságrendje nem támasztja alá. A pénzügyi tárca képviselője szerint ugyanakkor nem lehet módosítani az irányszámon, hiszen annak meghatározási módját jogszabály írja elő.
Az ellenzéki javaslatok nagyobb részét forráshiányra hivatkozva utasította el a kormányoldal: így például nem fogadták el azt az indítványt sem, amely nyolcmillió forintos alaptámogatást biztosított volna a köztestületi önkéntes tűzoltóságok működéséhez, az előterjesztésben szereplő hétmillió forintos helyett. A 2003. évi költségvetés részletes vitája kedden kezdődik a parlamentben.

Adóprés és megszorítás. A magyar kormány számára a legnagyobb kihívás az, hogy miként lesz képes összeegyeztetni a gazdasági növekedés felgyorsítását a további szerkezeti – különösen az egészségügy terén végrehajtandó – reformok véghezvitelével, miközben a költségvetési hiányt is uralnia kell – állapítja meg a Economist Intelligence Unit Magyarországról kiadott legújabb országjelentése. A londoni Economist-csoport gazdaságelemzői szerint a kormánykoalíció a költségvetési hiány jelentős csökkentésére kötelezte el magát az adóterhek kurtítását célzó korábbi tervei rovására. (MTI)

Az államháztartás mérlege (milliárd forint)*

2001 2002 2003
Központi költségvetés (tényleges) (várt) (tervezett)

Bevételek 4608,0 4323,9 4734,5
Kiadások 4470,9 5646,4 5303,5
Egyenleg –402,9 –1322,5 –569,0
Egyenleg a GDP százalékában –2,7 –7,9 –3,1
Egészségbiztosítási alap
Bevételek 884,7 1032,1 990,9
Kiadások 915,0 1110,5 1268,0
Egyenleg –30,3 –78,4 –277,1
Egyenleg a GDP százalékában –0,2 –0,5 –1,5
Nyugdíj-biztosítási alap
Bevételek 1176,6 1406,9 1501,5
Kiadások 1175,1 1406,9 1501,5
Egyenleg 1,5 0,0 0,0
Egyenleg a GDP százalékában 0,0 0,0 0,0
Helyi önkormányzatok
Bevételek 1903,7 2116,4 2355,2
Kiadások 1902,4 2154,4 2355,2
Egyenleg –9,9 –44,0 –6,0
Egyenleg a GDP százalékában –0,1 –0,3 0,0
Az államháztartás egyenlege a GDP százalékában –3,0 –8,7 –4,6
Forrás: költségvetési törvényjavaslat
* Privatizációs bevételek nélkül

(Képünkön: Amíg a parlamentben a jövő évi költségvetést foltozgatták a honatyák, addig László Csaba pénzügyminiszter nagy formátumú elődjére, Kossuth Lajosra emlékezett. Az első felelős magyar kormány pénzügyminiszterére Kossuth-bankót ábrázoló tábla emlékeztet tegnap óta egykori lakhelyén, a Nádor utcában)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.