Nézni és úgy maradni

Dévényi István
2002. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Big Brother egyre népszerűbb. Dr. Gál Zsigmond Zoltán pszichiáter főorvos, igazságügyi elmeszakértő szerint azért, mert a műsor a magányos emberek végső mentsvára.
– A pszichológia voyernek nevezi a – sok esetben szexuális indíttatású – leskelődő magatartást. A műsor készítői kitűnően ráéreztek, hogy kisebb-nagyobb mértékben mindannyiunkban megtalálható a voyerség, amelynek elfojtását a szocializáció során tanultuk meg. A sikerhez azonban ez még nem lenne elegendő: a modern kor társadalmában gyakori jelenség a magány, az egyedüllét, s az is, hogy az izolálódott egyed a televízió előtt ülve, mások életének figyelésével csökkenti magányérzetét.
Mint ahogy az is fontos, hogy a kamerák mindennap rögzítsenek valami érdekes eseményt.
– Nem felejthetjük el, hogy egy bevált licencet vásárolt meg a tv2. A jogokkal rendelkező holland Endemol bizonyára előre meghatározta, milyen személyiségeket szeretne a képernyőn látni saját márkaneve alatt, hiszen a műsor jó hírnevét, piaci értékét ronthatja, ha unalomba fullad az adás. Ma már elmondhatjuk, a műsorkészítők remek munkát végeztek. A szelektálás sikerrel ültette el a konfliktus magvát, melynek fejlődéséhez a bezártság kiváló táptalajt nyújtott. A műsor „hétköznapi hősei” egytől egyig alacsony intellektusú személyek. Intellektuellek vég nélküli moralizálásából fél óra is elég lenne, a mérsékeltebb intellektusú személyiségek gondolataik helyett viszont tetteikkel hívják fel magukra a figyelmet. Szimbolikus aktusok, metaforikus üzenetek helyett valódi pofonokat és közösüléseket leshet a néző. Összességében kijelenthetjük: a szereplők kisebb-nagyobb mértékű személyiségzavarral küzdenek, gondolataikat pótcselekvésekkel fedik el, és rendkívül fontos tulajdonságuk az exhibicionizmus.
Gondolataikat pótcselekvéssel elfedő, személyiségzavaros médiasztárok? Mindez megerősíti azt a vélekedést, amely szerint a műfaj kifejezetten káros hatású.
Számos civil szervezet, több nemzetközi fórum fellép az erőszakos cselekedeteket, szexuális aktusokat leplezetlenül bemutató műsorok ellen. Ezek a programok a nemzetközi piacokon jól értékesíthetők, az erőszak és a szexualitás ugyanis nem igényli a nyelvi kompetenciát, és nem is kultúraspecifikus. Mindenki számára könnyedén dekódolható mindkettő. Az ilyen jellegű műsorfolyamok tehát gyakran extrém haszonnal kecsegtetnek. Ebbe a sorba illenek a valóságshow-k is, amelyek nem az erőszakra koncentrálnak, bár abba hajló emberi konfliktusokat is ábrázolhatnak, de a szexuális jeleneteket leplezetlenül mutatják be. A kifogások alapja az, hogy a gyermekek szexuális szocializációjáról alkotott hagyományos elképzeléseinkbe ezek a programok nem illenek bele. A társadalomtudósok évtizedekkel ezelőtt diagnosztizálták, hogy a modern ipari társadalmakban aggasztó elmagányosodás figyelhető meg. A személyes kapcsolatok helyett a tömegmédiumokban keressük és találjuk meg azokat az élményeket, amelyek miatt az embert méltán nevezzük – és ez ma már valódi ellentmondás – társas lénynek. Mások életének, konfliktusainak kifürkészése szolgáltatja az elmagányosodott ember élményanyagát. A műsor kritikai elemzése nem lehet teljes anélkül, hogy ne beszélnénk azokról a súlyos problémákról, amelyek ma az Egyesült Államok és Nyugat-Európa társadalmai mellett Magyarország népességét is jellemzik. Álszent dolog a valóságshow-k beszüntetését követelni, amíg ezen folyamatok visszafordításának fontosságáról említést sem teszünk.
Csakhogy nem véletlenül követelik egyre többen a hasonszőrű műsorok beszüntetését, gondoljunk például Pongó akcióira…
Pongó akcióit inkább bizarrnak nevezném, személyiségét a túlérzékenység és az akarnokság egyszerre jellemzi. Feszültségeit leginkább pótcselekvésekkel próbálja leküzdeni, súlyzózik, fut vagy takarít. Pontos diagnózist természetesen csak alapos kivizsgálás után nyújthat a pszichiáter. Mégis, annyi talán kijelenthető: Pongó bár nem skizofrén, adódhatnak olyan szituációk, amelyek átlendítik az egészséges tudatállapotból a kórosba.
A hol spontán keletkező, hol mesterségesen gerjesztett konfliktusok megváltoztathatják a szereplők egyéniségét?
Valamilyen mértékű változáson bizonyára átmennek. A műsor ideje alatt a szereplők ugyanis csaknem mindent elárulnak önmagukról, lelepleződnek a nézők és persze családjuk körében is. Átlátszó személyiséggé válnak, s ez nehézséget okozhat a hazatéréskor. Ráadásul olyan kínos szituációkat élhetnek át a kamerák előtt, amelyek a bizalom megrendüléséhez vezethetnek. De ezt a konfliktust a szereplőknek már nem az ország nyilvánossága előtt kell megoldaniuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.