Kigyulladt egy bahamai zászlóval közlekedő szállítóhajó a Japánhoz tartozó Idzu Osima-szigetnél. A baleset következtében 400 ezer liter kőolaj ömlött az óceánba – jelentette a CNN. A Yokohamából Jamaicába tartó, 56 ezer tonnás Hual Europe – négyezer autóból álló, 80 millió dollár értékű rakományával – a térségben vesztegel október elseje óta, amikor a tájfun elől menekülve zátonyra futott. Huszonnégy fős legénysége egy nappal később a sorsára hagyta; a tűz oka egyelőre ismeretlen.
A hajó fölött sűrű füst gomolyog, Idzu Osima lakóit már evakuálták. A japán hatóságok több mentőhajót és egy helikoptert is küldtek a baleset helyszínére, de egyelőre nem sikerült a lángoló hajó közelébe jutniuk. A szikláknak feszülő hajó tegnap az oldalára dőlt, s a hajótestben lévő 400 ezer liter olaj feltartóztathatatlanul ömlött az óceánba, környezeti katasztrófával fenyegetve a japán vizeket. A parti őrség szerint a megfeneklett hajó a sekély vízben nem süllyed el, ez azonban nem csökkenti a súlyos környezetszennyezés miatti aggodalmakat.
Egyelőre nem sikerült megfékezni a tűzvészt azon a tankerhajón sem, amelyik vasárnap gyulladt ki Hongkong közelében. Mint arról már beszámoltunk, a Panamában bejegyzett Gaz Poem géptermében ütött ki a tűz. A legénység mentőcsónakba ült, s elmenekült a húszezer tonna cseppfolyósított földgázt szállító hajóról, amely felrobbanhat, ha a lángok elérik a veszélyes rakományt. A várható robbanás elementáris erejére mutat, hogy a kínai hatóságok rendelkezése szerint egyetlen hajó sem úszhat tíz tengeri mérföldnél (18,5 kilométer) közelebb a bajba jutott tankerhez. A szél egyelőre nem a gázszállító tartályok irányába viszi a lángokat, de nemcsak segíti, hanem akadályozza is a mentőhajókat, amelyek az erős hullámzás miatt nem tudnak a tanker közelébe jutni. Az oltás egyelőre repülőgépről folyik, mérsékelt sikerrel. A beláthatatlan következményekkel fenyegető balesetek csak néhány nappal azután történtek, hogy a spanyol partoknál kettétört és elsülylyedt a 70 ezer tonna kőolajat szállító Prestige, s az élővilágot súlyosan veszélyeztető rakományának jelentős része a tengerbe ömlött.
A csapást elszenvedő spanyol autonóm tartomány, Galícia kormányának képviselője a helyi parlamentben bejelentette: az első jelentésekkel ellentétben nem 6 ezer, hanem legalább 11 ezer tonna olaj került a tengerbe, amikor a hajótest kettétört, s az azóta is szivárgó mennyiséggel együtt már legalább 20 ezer tonna, erősen mérgező anyagokat tartalmazó olajszármazék szennyezi a vizet. Ismeretes: már 500 kilométer hosszúságban és 30 kilométer szélességben olajszőnyegek úsznak a tenger felszínén. A legnagyobb – körülbelül 55 kilométer hosszú, 20 kilométer széles – olajfolt most 110 kilométerre van a parttól. A szél Franciaország felé hajtja, ahol a parton állandó figyelőszolgálat működik, hogy szükség esetén azonnal jelezze az olajfoltok közeledtét – adta hírül az AFP. – Inkább túl korán rendelem el a riadót, mint hogy váratlanul egy környezeti katasztrófa közepén találjuk magunkat – nyilatkozta Roselyne Bachelot környezetvédelmi miniszter.
A galíciai halászat már csődbe jutott. Az ebből és a kagylószedésből élő sok ezer ember – a kormány döntése alapján – kártalanítást kap majd, s mivel beláthatatlan ideig munka nélkül maradtak, természetesen a közterheket sem kell fizetniük. Az újrakezdéshez kedvező kamatozású hiteleket is felvehetnek majd, kérdés azonban, egyáltalán mikor lesz újra lehetséges és főként jövedelmező a halfogás ezen a tájon.
Jelenleg egy spanyol, egy francia és egy holland hajó végez a környéken tisztítómunkálatokat, úszó akadályok felállításával és a tengerbe ömlött kőolaj összegyűjtésével – jelentette az MTI. További négy hajó érkezése várható Belgiumból, az Egyesült Királyságból, Hollandiából és Németországból. A mintegy 141 szennyezett tengerparti fürdőhelyen 900 ember dolgozik, eddig 1500 tonna hulladékot takarítottak el. A konténerekben összegyűjtött kőolajat elszállítják és elégetik.
A katasztrófa nagyságát egyelőre felbecsülni sem lehet. Spanyol környezetvédők beszámolói szerint már a szerencsétlenség színhelyétől 700 kilométerre, Andalúziában is találtak olyan elpusztult vízimadarakat, amelyeknek a begyében kőolajmaradványok voltak.
A horvát kormányfő óva intett a vámháborútól
