Olajszennyezés Japánban is

A Japánhoz tartozó Idzu Osima-sziget közelében 400 ezer liter kőolaj ömlött a tengerbe, miután tegnap kigyulladt egy bahamai felségjelű szállítóhajó. A mentőalakulatok egyelőre meg sem tudják közelíteni a környezeti katasztrófával fenyegető baleset helyszínét. Még nem sikerült eloltani a tüzet azon a 20 ezer tonna cseppfolyósított földgázt szállító tankeren sem, amely Hongkong közelében gyulladt ki vasárnap. A spanyol partoknál múlt héten elsüllyedt szállítóhajóból származó, már több száz kilométer kiterjedésű olajszőnyeg legnagyobb darabja Franciaország felé tart.

Hírösszefoglaló
2002. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kigyulladt egy bahamai zászlóval közlekedő szállítóhajó a Japánhoz tartozó Idzu Osima-szigetnél. A baleset következtében 400 ezer liter kőolaj ömlött az óceánba – jelentette a CNN. A Yokohamából Jamaicába tartó, 56 ezer tonnás Hual Europe – négyezer autóból álló, 80 millió dollár értékű rakományával – a térségben vesztegel október elseje óta, amikor a tájfun elől menekülve zátonyra futott. Huszonnégy fős legénysége egy nappal később a sorsára hagyta; a tűz oka egyelőre ismeretlen.
A hajó fölött sűrű füst gomolyog, Idzu Osima lakóit már evakuálták. A japán hatóságok több mentőhajót és egy helikoptert is küldtek a baleset helyszínére, de egyelőre nem sikerült a lángoló hajó közelébe jutniuk. A szikláknak feszülő hajó tegnap az oldalára dőlt, s a hajótestben lévő 400 ezer liter olaj feltartóztathatatlanul ömlött az óceánba, környezeti katasztrófával fenyegetve a japán vizeket. A parti őrség szerint a megfeneklett hajó a sekély vízben nem süllyed el, ez azonban nem csökkenti a súlyos környezetszennyezés miatti aggodalmakat.
Egyelőre nem sikerült megfékezni a tűzvészt azon a tankerhajón sem, amelyik vasárnap gyulladt ki Hongkong közelében. Mint arról már beszámoltunk, a Panamában bejegyzett Gaz Poem géptermében ütött ki a tűz. A legénység mentőcsónakba ült, s elmenekült a húszezer tonna cseppfolyósított földgázt szállító hajóról, amely felrobbanhat, ha a lángok elérik a veszélyes rakományt. A várható robbanás elementáris erejére mutat, hogy a kínai hatóságok rendelkezése szerint egyetlen hajó sem úszhat tíz tengeri mérföldnél (18,5 kilométer) közelebb a bajba jutott tankerhez. A szél egyelőre nem a gázszállító tartályok irányába viszi a lángokat, de nemcsak segíti, hanem akadályozza is a mentőhajókat, amelyek az erős hullámzás miatt nem tudnak a tanker közelébe jutni. Az oltás egyelőre repülőgépről folyik, mérsékelt sikerrel. A beláthatatlan következményekkel fenyegető balesetek csak néhány nappal azután történtek, hogy a spanyol partoknál kettétört és elsülylyedt a 70 ezer tonna kőolajat szállító Prestige, s az élővilágot súlyosan veszélyeztető rakományának jelentős része a tengerbe ömlött.
A csapást elszenvedő spanyol autonóm tartomány, Galícia kormányának képviselője a helyi parlamentben bejelentette: az első jelentésekkel ellentétben nem 6 ezer, hanem legalább 11 ezer tonna olaj került a tengerbe, amikor a hajótest kettétört, s az azóta is szivárgó mennyiséggel együtt már legalább 20 ezer tonna, erősen mérgező anyagokat tartalmazó olajszármazék szennyezi a vizet. Ismeretes: már 500 kilométer hosszúságban és 30 kilométer szélességben olajszőnyegek úsznak a tenger felszínén. A legnagyobb – körülbelül 55 kilométer hosszú, 20 kilométer széles – olajfolt most 110 kilométerre van a parttól. A szél Franciaország felé hajtja, ahol a parton állandó figyelőszolgálat működik, hogy szükség esetén azonnal jelezze az olajfoltok közeledtét – adta hírül az AFP. – Inkább túl korán rendelem el a riadót, mint hogy váratlanul egy környezeti katasztrófa közepén találjuk magunkat – nyilatkozta Roselyne Bachelot környezetvédelmi miniszter.
A galíciai halászat már csődbe jutott. Az ebből és a kagylószedésből élő sok ezer ember – a kormány döntése alapján – kártalanítást kap majd, s mivel beláthatatlan ideig munka nélkül maradtak, természetesen a közterheket sem kell fizetniük. Az újrakezdéshez kedvező kamatozású hiteleket is felvehetnek majd, kérdés azonban, egyáltalán mikor lesz újra lehetséges és főként jövedelmező a halfogás ezen a tájon.
Jelenleg egy spanyol, egy francia és egy holland hajó végez a környéken tisztítómunkálatokat, úszó akadályok felállításával és a tengerbe ömlött kőolaj összegyűjtésével – jelentette az MTI. További négy hajó érkezése várható Belgiumból, az Egyesült Királyságból, Hollandiából és Németországból. A mintegy 141 szennyezett tengerparti fürdőhelyen 900 ember dolgozik, eddig 1500 tonna hulladékot takarítottak el. A konténerekben összegyűjtött kőolajat elszállítják és elégetik.
A katasztrófa nagyságát egyelőre felbecsülni sem lehet. Spanyol környezetvédők beszámolói szerint már a szerencsétlenség színhelyétől 700 kilométerre, Andalúziában is találtak olyan elpusztult vízimadarakat, amelyeknek a begyében kőolajmaradványok voltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.