Rögös a szállítók útja

A kormány támogatni kívánja a belföldi fuvarozásban érdekelt cégeket abban, hogy a környezetvédelmi normáknak megfelelő járműveket szerezzenek be a jövőben, ugyanakkor január 1-jétől éppen a korszerű járművek adókedvezményeit csökkentik. A vállalkozóknak egyre nagyobb terhet jelent a haszongépjárműpark cseréje.

Putsay Gábor
2002. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban a belföldi fuvarozásban részt vevő kilencvenhatezer haszongépjármű kétharmada nem rendelkezik az európai környezetvédelmi normáknak megfelelő Euro2-es, illetve Euro3-as motorral: károsanyag-kibocsátásuk és üzemanyag-felhasználásuk rendkívül magas, a korszerűtlen járművek fenntartása pedig nagyon költséges. A nemzetközi forgalomban használt 5650 haszongépjármű – amelyek teherbírása 3,5 tonna feletti – közül csaknem hatvan nem felel meg az Euro2-es, illetve Euro3-as normáknak, ezek azonban csak nyolcéves korukig közlekedhetnek.
Ruppert László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára a közúti járművek kibocsátása című konferencián tegnap elmondta: a készülő közlekedéspolitikai koncepció – amelyet várhatóan a jövő hét első felében fogadnak el – nagy hangsúlyt helyez a közúti közlekedésből származó káros környezeti hatások csökkentésére. Az új koncepció tartalmazza majd, hogy a környezetkímélő tehergépjárművek vásárlása esetén a tulajdonosok vám- és adókedvezményeket, illetve kedvező kamatozású hiteleket vehetnek igénybe. Ennek némileg ellentmond a fuvarozók adókedvezményének csökkentése, amit a héten fogadott el a parlament. Január 1-jétől a súlyadó befizetésekor az Euro1-es járművek esetében nem lehet kedvezményt igénybe venni, az Euro2-es járművekre vonatkozó adókedvezmény mértéke ötvenről húsz, míg az Euro3-soké hatvanról harminc százalékra csökken. A nyergesvontatók tulajdonosai harminc-, illetve ötvenszázalékos adókedvezményben részesülnek az eddigi kilencven, illetve kilencvenkettő helyett, az Euro1-es adókedvezmény szintén megszűnik. A fuvarozókat képviselő szervezetek szerint – mint azt megírtuk – a kormány döntése gátolja a gépjárműállomány megújításának folyamatát, kevésbé ösztönzi a tulajdonosokat, hogy új járműveket vásároljanak. Másrészt a megnövekedett terheket a fuvardíjba építik a vállalkozók, amely tovább csökkenti versenyképességüket.
Szakemberek szerint a tulajdonosok negyedének nem lesz a közeljövőben lehetősége arra, hogy elhasznált, korszerűtlen járműveiket lecseréljék. Más vélemények szerint ugyanakkor a szállítóeszközök kapacitása jelenleg harminc százalékkal haladja meg a tényleges piaci keresletet, így a fölösleges járműállomány fokozatosan eltűnik a piacról. A vállalkozók döntő többsége járműcsere esetén kizárólag használt teherautót vásárol, azt sem készpénzben fizeti ki, hanem lízingeli vagy haszonbérletbe veszi. A nyomott fuvardíjak miatt új járműre általában azoknak a cégeknek futja, akik saját terméküket szállítják, így más jövedelmekből gazdálkodják ki a teherautó vételárát.
Egy-egy 7,5 tonna hasznos terhelésű jármű – ami például a volt szocialista gyártmányú járműveket váltja le – új ára 12-15 millió forint, a pótkocsik pedig 8-10 millió forintba kerülnek. Abban az esteben tehát, ha a vállalkozó új, korszerű és a legmagasabb szintű környezetvédelmi normáknak is megfelelő járműszerelvényt kíván vásárolni, 20-25 millió forinttal kell számolnia. Amennyiben lízingel – többnyire ez jellemző a piacon –, 280-350 ezer forint havonta a törlesztőrészlet. Abban az esetben, ha a fuvaros haszonbérletbe veszi a járművet, a szerződés lejárta után nem lesz a sajátja, vissza kell szolgáltatnia a tulajdonosnak. A vállalkozók többsége a használt gépjármű mellett dönt, ugyanis két-hároméves korukban fele annyiba kerülnek, mint újonnan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.