Uniós váltóállítás a MÁV Rt.-nél

Létszámát tekintve a legnagyobb, tőkeerejével az ötödik, árbevétele szerint az ország tizennegyedik legnagyobb vállalata a MÁV Rt., amely idén is jelentős veszteséggel zárja az évet. Hitelállománya az év végén 105 milliárd forint lenne, ám a kormány átvállal a cégtől hatvanmilliárd forint állami garanciával korábban felvett hitelt. A kölcsönöktől nem szabadul a MÁV, mert az EU-s jogszabályok szerinti állami költségtérítési rendszerre való átállás 2003-ban nem valósul meg. Udvari László elnök úgy látja: jól jönne 2003-ban a normatív támogatási rendszer, de ennek hiányában sem törik meg a vasút reformja. Jövőre újabb hitelekért folyamodnak.

Putsay Gábor
2002. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyi veszteséggel zárja a MÁV a 2002. évet, és milyen anyagi helyzetben vág neki a tervezett európai uniós csatlakozás előtti utolsó évnek?
– A MÁV Rt. üzleti vesztesége a tervnek megfelelően 28,8 milliárd forint lesz, a mérleg szerinti negatív eredmény pedig hatmilliárd. Ez utóbbi abból adódik, hogy a kormány a MÁV által állami garanciával felvett hitelekből hatvanmilliárd forintot átvállal, így az esedékes tőketörlesztések elmaradása javítja az eredményt. Enélkül a vasúttársaság 105 milliárd forintos hitelállománynyal kezdené a 2003. esztendőt, ami lehetetlen gazdasági helyzetet eredményezne számunkra. A konszolidáció az első lépés ahhoz, hogy a társaság EU-konform finanszírozási rendszerre térjen át. Ez az EU-konform költségtérítési rendszer a tulajdonos részéről jövőre még nem valósul meg: mindez azt jelenti, hogy a közszolgáltatási célú személyszállításból adódó veszteségeket, valamint a kincstári tulajdonú pályavasút pályahasználati díjjal nem fedezett költségeit az állam 2003-ban sem vállalja át teljes mértékben.
– A konszolidáció újabb hitelek felvételéhez teremti meg a lehetőséget, amivel a MÁV jövőre ismét eladósodik. Az alacsony szintű támogatás kiegészítéseként továbbra is többmilliárdos kölcsönökből kell fedeznie a működését, ugyanígy a bankokhoz kell fordulnia, ha fejleszteni is szeretne.
– A MÁV vezetése kezdeményezte, hogy 2003-tól az állam vállalja át a személyszállításból adódó veszteségeket, ami az EU-s követelmény teljesítésén túlmenően a MÁV jövőjének és stabil gazdálkodási rendszerének egyik alapfeltétele. A MÁV első lépésben a személyszállítás, másodikban – 2004-től – a pályafenntartás pályahasználati díjjal nem fedezett költségeinek átvállalását kérte a kormánytól. Az előbbi 14,4 az utóbbi pedig 32,2 milliárd többletterhet jelentett volna a 2003-as költségvetésben. A kormány ezt nem tudta vállalni. Így a MÁV finanszírozási mechanizmusa 2003-ban is ugyanaz marad, mint 2002-ben, a működési költségek egy részét és a fejlesztéseket is hitelből kell biztosítania. A hitel csak a veszteségeket finanszírozza, nem tünteti el. A hiányzó támogatás kompenzációjaként az állam továbbra is garanciát vállal a MÁV hiteleire. A fejlesztések lendülete, a vasútreform ezzel nem törik meg. Az EU szerinti finanszírozási rendszert 2004-ben viszont feltétlenül meg kell teremteni.
– Mennyi a MÁV 2003-ra tervezett vesztesége?
– Harmincnyolcmilliárd forint. Korábban a kincstári eszközöknél az amortizációs költségeket a műszakilag indokolt mértéknél alacsonyabb szinten határozták meg, ezáltal kevesebb volt a kiadás, de kevesebb értékcsökkenési alap keletkezett. Ennek rendbetétele 9,2 milliárdos többletköltséget okoz. E többletköltségtől eltekintve a MÁV üzemi veszteségét a tervek szerint harminc százalékkal csökkentjük, ami fedezetet nyújt a jövő évi bérfejlesztésre.
– A vasúti reform következő lépése lesz a jelentős szervezeti átalakítás a MÁV Rt.-n belül: többek között erről tanúskodnak azok a terjedelmes pályázatok, amelyeket új vezetői állások betöltésére hirdettek meg a napilapokban. Az üzletágak szétválasztása, önállósítása miképp lendítheti előre a MÁV fejlődését, figyelembe véve az igen szűkre szabott forrásokat?
– Négy üzletág működik 2003-tól, ezek önálló mérleget készítenek és szintén saját elszámolási rendszer szerint működnek: személyszállítási, áruszállítási, gépészet-vontatási, infrastruktúra-kezelő üzletág. A pályavasút működteti a MÁV hálózatát. A versenyszférában az áruszállítás és a vontatóvasút működik. Az állam által megrendelt személyszállítás – a menetdíjbevétellel nem fedezett kiadásaira – költségtérítésben részesül. Állami támogatást kap a kincstári tulajdonú pályavasút is. A piaci viszonyok révén kialakulnak a valós érdekeltségi rendszerek, elterjed az üzleti gazdálkodási szemléleten alapuló működési rendszer. Az üzletágak az egymásnak nyújtott szolgáltatásokért díjakat fizetnek. A négy divízió élére pályáztatással választjuk ki a vezetőket még ebben az évben. Az üzletágak közvetlenül a vezérigazgatósághoz tartoznak, amely kizárólag irányító és stratégiai szerv lesz, a működési költségeit pedig az önálló divíziók fedezik. A négy üzletág területi szervezeteit 2003. március 31-ig kell kialakítani, addig eldől, hogy a jelenlegi területi igazgatóságok milyen formán alakulnak át. Másrészt 2004-től az áruk szabad áramlásának biztosítása végett a MÁV hálózatának húsz százalékát kötelező lesz megnyitni más vasúttársaságok előtt, amelyek szintén pályahasználati díj fejében vehetik igénybe a magyar infrastruktúrát, vagy akár vontatási díj ellenében a MÁV mozdonyparkját. A vasúti liberalizáció 2007-től lesz teljes, ekkortól belföldi fuvarokat is lebonyolíthatnak külföldi vasúttársaságok.
– A MÁV járműparkjának nagy része katasztrofális állapotban van, hosszú távon nehéz versenyeznie a tőkeerős vasúttársaságokkal. Egyetlen példa: az osztrák és a német vasút több száz olyan két és négy áramnemű mozdonyt rendelt, amelyekkel szinte bárhol vállalhatnak fuvart Európában.
– Az átlagosan 25 éves mozdonyaink ugyanolyan tömegű vonatokat ugyanazzal a sebességgel képesek vontatni a MÁV hálózatán, mint a legkorszerűbbek. A különbség, hogy drágább a fenntartásuk. Ami a versenyt illeti: erre elsősorban a nemzetközi tranzitszállításban lehet számítani. Főként az országok között lesz verseny a főbb vasúti korridorokon: nem mindegy, hogy a keleti piacokról, Ázsia felől a tengeri kikötőkig, vagy éppen Nyugat-Európából a Balkán irányába a magyar, a lengyel, az osztrák vagy a szlovák vonalakat veszik-e igénybe a társaságok.
– A személyszállítás állami feladat marad, tennivaló azonban akad bőven. Mi lesz a MÁV mintegy kétezer személyvagonjával, amelyek átlagéletkora harminc év?
– Folyamatban van a személyszállítási reform is. Ennek lényege, hogy bővítjük és továbbfejlesztjük a nagyvárosok közötti intercity- és az agglomerációk közlekedését biztosító vasúti forgalmat. Ehhez egyes elővárosi vonalakon a pályahálózat bővítését és a járműpark cseréjét kell megvalósítani. Készül a részletes terv, tízéves fejlesztési program, amely évi hetven-száz milliárdos költséggel számol. A középtávú fejlesztési és finanszírozási konstrukciót – amely hosszú lejáratú bankhiteleket, kötvénykibocsátásokat, állami támogatást is magában foglal – jövő év első felében szeretnénk a kormány elé terjeszteni.
– Hogyan hat a reform a vállalat méretére?
– A MÁV Rt. 7700 kilométeres vasúthálózatából 3500-3600 kilométeren bonyolódik az áru- és személyforgalom kétharmada. Veszteséges gazdálkodásunk alapvető oka ez a körülmény. Kikerülhetetlen, hogy optimalizáljuk a vállalat méretét a szállítási igényekhez képest. E cél megvalósításakor olyan regionális közlekedési rendszerek kialakítására törekszünk, amelyek eleget tesznek a szállítási igényeknek, működésüket többségében önkormányzati és EU-s pénzek biztosítják, és megteremtik a tőkebevonás lehetőségét. E tekintetben sokat várunk a regionális közigazgatási reformtól is. Nem a mellékvonalak megszüntetése a célunk, hanem más szervezeti alapon a hatékony működtetésük.
– A vállalat korszerűsítése, roszszabb esetben a piaci lehetőségek szűkülése egyértelműen a társaság létszámát is érinti. Milyen létszámcsökkentés várható és mikor?
– Jövőre egyik területen sem lesz csoportos létszámleépítés. Ám a MÁV fokozatosan eléri a szállítási igényeknek megfelelő méretét, ezért 2004–2005-re jelentős, több száz, több ezer fős elbocsátásokra lehet számítani. A MÁV dolgozóinak nagy része kizárólag vasúti képesítéssel rendelkezik, nem lehet csak úgy szélnek ereszteni az embereket. A dolgozók és családtagjaik iránti felelősségtudatom azt diktálja, hogy a létszámleépítés kizárólag államilag támogatott társadalmi-szociális programmal történhet meg, amely tartalmazza a munkaviszonynak megfelelő végkielégítéseket és a jövőbeni egzisztenciateremtés lehetőségeit.
– Figyelembe véve a készülő privatizációs hullámot, a MÁV-ból is értékesíthet az állam egy-egy területet. Milyen lehetőségeket vetettek fel eddig a vasúttársaságnál?
– Véglegesen jóváhagyott tervek még nincsenek, de azonnal lehetne privatizálni például több tízmilliárdos ingatlanvagyont. A MÁV-nak 22 ezer ingatlana van, ha a társaság értékesítené azt, amit nem használ ki teljes mértékben, 24 milliárd forintra tehetne szert. Eladható 2003–2005 között az az állomány, ami nem a vasúti közlekedést szolgálja. Az árufuvarozás területén fokozatosan megjelenik a vegyes tulajdon, szállítmányozási, logisztikai vállalatokkal kell majd társaságokat alapítani, amibe a MÁV is beszállhat például az áruszállító részlegével. EU-s ország vasútja vagy magántársaságok még nem érdeklődtek a MÁV felől. Ezzel sem a kormány, sem a MÁV Rt. nem számol.
– Mi lesz ön szerint a pénzbeli hozama a MÁV Rt. reformjának?
– A gazdaságosság és a szolgáltatási funkció alapján optimális vállalati méret, megfelelő színvonalú szolgáltatások mellett 2008-ig 47–57 milliárd forint hozam, 12–15 milliárd reformcélú költségráfordítás mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.