Víziók nélkül Willy Brandt utódai

Gúny és káröröm kíséri a szociáldemokraták vezette német kormány és az annak élén álló kancellár egyre kritikusabb napjait. A hazai slágerlista élére ugrott fel például az a zenei pamflet, amely „Adódal” címen pellengérezi ki Gerhard Schrödert. Még érzékenyebben érinti az SPD-t az ausztriai választás kimenetele, miután a konzervatív ÖVP a berlini koalíció elrettentő példájának ábrázolásával tette fel a koronát a kampányidőszakra.

Stefan Lázár
2002. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1875-ben Gothában megalakult Német Szociáldemokrata Párt – a Munkásegyesület és a Munkáspárt egyesülésével – hoszszú történetének egyik legkritikusabb állomásához érkezett. Az új német „keleti politika” kialakításával történelmi érdemeket szerzett Willy Brandt utódai, a liberális piacgazdaság mellett bátran kiálló Karl Schiller örökösei most azzal a váddal találják szemben magukat, hogy elődeikkel kapcsolatban nincsenek vízióik, és elmulasztották egy jövőbe vezető program kidolgozását. „Nem rendelkezünk megfelelő alappal, amellyel igazolni tudnánk politikánk helyességét” – vallotta be a tartományi szervezetek egyik vezetője.
E tényállás annál is inkább elgondolkodtató, mert a két évvel ezelőtt lezajlott pártkongresszus küldöttei új program kidolgozása mellett foglaltak állást, és a kijelölt bizottság tavaly Nürnbergben már bemutatta vázlatát. A grémiumot vezető Rudolf Scharpingot azonban személyi, valamint a rábízott védelmi minisztérium problémái foglalták le, és a programról folyó vita holtpontra jutott. Az így elfecsérelt időt rövid távon behozni nem lehetett. „Mélyreható vitára lenne szükség a hétszázezer taggal rendelkező pártban. További nehézséget jelent, hogy az SPD első alkalommal készül megújulásra, párhuzamosan a rá nehezedő kormányfeladatokkal. Így a véleménykialakítás folyamata legfeljebb 2004 végén fejeződne be” – hangoztatta a főtitkár, Olaf Scholz.
Az SPD parlamenti frakciójának voltak ugyan pragmatikus politikát szorgalmazó fiatal tagjai („Hálózat Berlin”), akik azt az embertípust képviselték, aki 1998-ban a kancellári székbe segítette Gerhard Schrödert, szakítva a tradicionális dogmákkal, vitaképesen, a gazdasági élet felé fordulva, nem radikálisan, de határozottan figyelmeztetve a buktatókra. Az „új szociáldemokrácia” kialakulásába vetett hit – a kezdetben optimista szociológusok bánatára – nem hozott eredményt, az ideológiai korszakváltás elmaradt. „El a kezekkel a neoliberális újdonságoktól; megmaradni a biztosnak vélt bevált úton” – hangzott az SPD-jelszó. Ez pedig mélyponthoz vezetett. Tavaly harmincezer vállalat vált fizetésképtelenné, az idén további negyvenezer jutott hasonló sorsra. Aggasztó az állam, a tartományok és a városok anyagi helyzete. A kormány kapkodó gazdaság- és adópolitikája arra késztet számtalan vállalkozót, hogy tőkéjét a határokon kívül fektesse be. A tervezett adóemeléssel kapcsolatban a CDU–CSU-frakció elnökhelyettese, a gazdasági szakértő Friedrich Merz kijelentette: „Elmezavarban szenved az a pénzügyminiszter, aki a recesszió peremén negyvennyolc adóemelést tartalmazó törvényjavaslatot terjeszt be.”
A munkanélküliség megfékezésére és csökkentésére alakult bizottság vezetője, a kancellár által ünnepelt Peter Hartz – alig néhány héttel reformterveinek beterjesztése után – máris visszakozott, és bátortalansággal vádolta a politikai vezetést, mert az nem hajlandó egy az egyben megvalósítani a kidolgozott terveket. A kormány ugyanis ismét meghajolt a szakszervezetek akarata és befolyása előtt. A kuszált és kiszámíthatatlan helyzet legújabb következménye: az ismert történész, Arnulf Baring kiadta a jelszót: „Polgárok, fel a barikádokra!” A forradalmi felszólítás elsődlegesen a szociáldemokratákat veszi célba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.