A félreértett integráció

Magyarország immár tagként kíséri figyelemmel a NATO történetének eddigi legnagyobb bővítését. A társadalom széles rétegeiben hamar elfelejtődött azonban a közelmúlt, amikor biztonsági garanciák nélkül álltunk Európa eme keresztútján. Ideje lenne már mindenkinek megértenie, hogy egy szolidaritásra épülő értékközösség tagjai vagyunk, amelyben nemcsak jogok, hanem kötelességek is vannak. Egyebek mellett erről beszélgettünk Granasztói Györggyel, az Antall-kormány egykoron a NATO és az EU mellé rendelt nagykövetével, a Teleki Intézet főigazgatójával, aki a minap egyedüli magyar meghívottként vett részt azon a prágai csúccsal párhuzamosan a berlini Aspen Institute által rendezett konferencián, amelyen Zbigniew Brzezinskitől Timothy Garton Ashig felvonultak a legnagyobb amerikai és európai külpolitikai műhelyek neves képviselői.

2002. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve még a minapinál jóval nagyobb izgalommal készülődtünk a NATO csúcstalálkozójára. Ez természetes is, az azonban már kevésbé, hogy az eltelt néhány év alatt mintha kicsit elfelejtettük volna, mit is jelent nekünk a NATO-tagság.
– Ma már senki nem beszél arról, hogy Magyarországnak biztonsági garanciákra van szüksége, hiszen azok már megvannak. Az értékeknek abban a rendszerében élünk, amelyet a NATO-tagság ruházott ránk, s amelyet mi önkéntesen és nagy lelkesedéssel elfogadtunk.
– A felelősségteljes atlanti gondolkodás társadalmi háttérbe szorulása talán azzal is magyarázható, hogy közben egy régen várt, de köztudomásúan fájdalmasabb belépési szakasszal járó másik integrációra készülünk, s e két dolog sokszor összekeveredik az átlagember tudatában.
– Lehet, de a NATO-tagság és az európai integráció között két szempontból is alapvető a különbség. Először is a NATO-tagság egy igen vagy egy nem kérdése volt, míg az uniós tagságra tizenkét éve folyamatosan készülünk, előzetesen ehhez alakítva életünk számos területét. Az értékek terén még ennél is nagyobb a különbség. A NATO-tagság lényegében egy szolidaritási szövetség azok között, akik a biztonságot az atlanti keretek között igényelik. Az uniós tagságot ezzel szemben a legáltalánosabban úgy lehetne jellemezni, hogy az EU kedvezményeket, jutalmakat ad azon országoknak, amelyek saját igényeiket megfelelő módon meg tudják oldani. Szaknyelven mindezt szubszidiaritásnak nevezik. Manapság ezeket a különbségeket gyakran elfelejtik, s az Európai Unió pragmatizmusát időnként kiterjesztik olyan területekre is, mint a NATO-tagság. Így az emberek szeretnék ezt is gyakorlatiasan, mondhatnám, haszonelvűen felfogni. Így természetesnek veszik a biztonsági garanciákat, de ha a haderőfejlesztés miatt be kell nyúlni a zsebbe, avagy részt kell venni egy-egy akcióban, akkor a szolidaritás nem működik.
– Ez bizony szemléletbeli gondokat vet fel, s megkérdőjelezi a társadalom uniós érettségét is. De hol vannak a gyökerei ennek a passzív magatartásnak, annak, hogy a jogokat követeljük, a kötelességekről pedig nem túl erkölcsösen el-elfelejtkezünk?
– Hadd említsek ezzel kapcsolatban egy nem túl szokványos példát! Amikor 1968-ban a magyar csapatok a társadalomban rossz érzéseket keltve bevonultak Csehszlovákiába, a közvélemény megnyugtatására lépten-nyomon lehetett hallani, micsoda Eldorádó volt ott, amerre a mieink jártak, buliztak, ultiztak a helyi katonákkal, egyszóval remek volt a hangulat. A hivatalos propaganda tehát akkor teljesen természetesen azt a látszatot próbálta kelteni, hogy csak látszólag vagyunk szolidárisak a Dubcekéket büntető szocialista táborral, valójában nem is így gondoljuk a dolgot. Az ilyen érzések keltése azonban erkölcsi szempontból rendkívül destruktív, s ez a fajta magatartás a mai világban elfogadhatatlan. Az igazi problémát abban látom, hogy ennek ellenére vannak, akik nem erkölcsi távlatokban gondolkodnak, s nem értették meg, hogy a tagsággal milyen értékrendet tett az ország magáévá. A nemzetközi szolidaritást ugyanis Magyarország csakis a nemzeti erkölcs részeként tudja megélni.
– Ha itthon nem figyelt is mindenki oda, a NATO komoly elhatározásokra jutott Prágában, s itt nem csak az újabb bővítésre gondolok. A politikusok egyenesen a szövetség újjászületéseként értékelték a csúcsot. A történelmi pillanat ünnepélyessége a hivatalos szinten kissé háttérbe szorította a szövetség felhígulásának vagy a transzatlanti feszültségeknek a problémáját. Az ezzel párhuzamos konferencián a nagypolitika holdudvarában lévők azonban feltehetőleg nyíltabban beszéltek e gondokról.
– Így van. Világosan kirajzolódott például az amerikai és az európai elképzelések közötti éles kontraszt. Az amerikai gondolkodás lényege – s ezzel még mindenki egyet is ért –, hogy teljesen új biztonsági kihívások előtt áll a világ, az igazi problémát ma a terrorizmus, a szervezett bűnözés és a kábítószer jelenti. Olyan ellenféllel kell küzdeni, amely mindenhol jelen van, valójában mégis láthatatlan. Ez a helyzet alapvetően új biztonságpolitikai koncepciót feltételez, miközben a régi problémák sem tűnnek el.
– Egy ilyen nagyszabású politikai és szakértői találkozó arra is lehetőséget nyújt, hogy lemérjük Magyarország megítélését a világban. Már csak azért is, mert lassan egy éve, a kedvezménytörvény körüli viták kezdete óta defenzívában van a magyar külpolitika. Mi az oka ennek? Mit tapasztalt, miért nem értik vagy értik félre törekvéseinket Európában?
– Szinte valamennyi magánbeszélgetésben, de nyilvánosan is elhangzottak elgondolkodtató felvetések, még ha többször mérhetetlen tájékozatlanság tükröződött is egyes komoly személyek véleményéből. A státustörvény körüli feszültség tehát reális. Emiatt a teljes magyar politikai elit – hiszen óriási többséggel szavazták meg – elsősorban azért hibáztatható, mert elmaradt e törvény értelmezése a demokrácia nyelvén. Míg a státustörvény hazai kommunikálása jónak mondható, addig áldozatául esett az ilyenkor szokásosan felbukkanó, országokhoz, bizonyos ellenséges érzületű körökhöz is köthető külpolitikai manipulációknak. A befolyásolható tömeg előtt azonban nyilvánvalóvá kellett volna tenni, hogy e törvény megalkotása miért is példamutató Európában. Kivédhetetlenül a mi javunkra szól ugyanis, hogy Magyarország például a román civil társadalom fejlődését segíti azzal, ha helyben maradásra ösztönzi a magyarságot. Ezzel éppen a fordítottját teszi annak, mint a németek, akik kiszivattyúzták a szász elitet, meggyöngítve ezzel a román polgári társadalmat. Ráadásul Magyarország anyagilag is hozzájárul ahhoz, hogy határon túli fiatalokat képezzen, akik aztán otthon kamatoztatják tudásukat. Ezt az érvet Prágában a bírálók is elfogadták, megjegyezték azonban, hogy miért nem hallottak erről korábban is. Azért, mert képtelenek voltunk ezt kifelé kommunikálni.
– Ne feledjük el, hogy az sem használt az ügynek, hogy egyesek a határokon kívül is intenzíven kampányoltak…
– Ez így van, s a belső viták exportálásának hátrányos következményeként a piszok csak növekszik, de azért azt senki ne higgye, hogy rá nem hull ebből vissza semmi!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.