A karácsony színeváltozásai

Egységes terv a kommunista hatalomátvétel után a karácsony ünnepének megszüntetésére nem született Magyarországon. Annak érdekében viszont, hogy a klerikális reakció aknamunkáját megakadályozzák, többféle dologgal kísérleteztek a hatalom birtokosai. A titkos párthatározatokat a dolgozók a gyakorlatban, vagyis saját nyomorúságukon keresztül ismerhették meg.

Fáy Zoltán
2002. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az nap született, decemberben / Sztálin, huszonegyedikén, / Melyen az éj kezd zsugorodni / És növekedni kezd a fény. / Régi költők e naphoz sokszor / Fűztek homályos jóslatot, / De ő úgy hozta a jövőt, hogy / Homályos múltat oszlatott – köszöntötte a Szovjetunió Kommunista Pártja (SZKP) első emberét egyik valóban nagy költőnk, Devecseri Gábor Terjed a fény című, Sztálin születésnapjára alkotott versében. A generalisszimusz messiási attribútumai nem csupán az emberi nagyság hangsúlyozásának okán kerültek a költeménybe, hanem a korszellemnek megfelelően. Devecseri – bár ekkor őrnagy volt a katonai akadémián – valószínűleg nem ismerte a Magyar Dolgozók Pártja Politikai Bizottságának novemberében készített, szigorúan bizalmas útmutatóját, amelyben többek között a karácsony méltó, szocialista megünneplésére vonatkozó instrukciókat fogalmazták meg a szerzők. De akár ismerte, akár nem, kitűnő érzékkel próbálta meg a Megváltó születése ünnepének néhány fontosnak vélt vonását az időben igen közel álló alkalomra, Sztálin születésnapjára értelmezni, mintegy átvive a karácsony tartalmát, jelentését december 21-re, a téli napfordulóra, illetve Joszif Visszarionovics születésének nagy napjára. A párhuzam nem is titkolt, a költeményből pontosan kiderül, hogy Sztálin maga a megváltó.
Az antiklerikális harc jegyében fogant MDP PB-irányadás felhívta a figyelmet arra, hogy ki kell iktatni az emberek tudatából azokat a tévtanokat, amelyek szerint a karácsony Jézus születésének az ünnepe. E helyett a propagandamunkában hangsúlyozandó a békéért folytatott harc, a dolgozók jóléte, amely voltaképpen Sztálinnak köszönhető, vagy a szeretet, testvériség eszméje, úgy általánosságban.
Ebből is látható, hogy a párt főideológusai tudták: még a legerélyesebb, legintenzívebb propagandamunka se fogja kitörölni a dolgozók tudatából az ünnepet, de abban reménykedtek, hogy különféle eszközökkel meg lehet fosztani a karácsonyt eredeti jelentésétől. A szentesteünneplés letörésének leghatásosabb módszere a puszta félelemkeltés volt. Szinte szimbolikus jelentőségű, hogy az államvédelmi bizottság 1949. december 24-én hozta meg azt a határozatát, amely függetlenítette az ÁVH-t, a politikai bizottság pedig két nappal később szentesítette az önálló életre kelt, Belügyminisztériumtól független terrorszervezet működését. Szintén a karácsonyi ünnepkör alatt történt a magyar katolikus egyház vezetőjének, Mindszenty Józsefnek az elfogatása, akit 1949. december 26-án tartóztattak le. A párt ökle az ünnepen sem hevert tétlenül.
A téli főünnep az ötvenes évek elején inkább Sztálin születésnapja lett, semmint Jézus Krisztusé, december 24-e pedig átalakult fenyőünneppé. A fenyő a Télapó ajándéka, a Gyed Maróz örvendezteti meg az ifjúságot, de hogy túlságosan nagy kultusza ne támadhasson, megtiltották a karácsony előtti bérszámfejtést, és így nagyon egyszerűen megoldódott az ajándékozás problémája. Igaz, a boltokban amúgy se nagyon volt mit vásárolni, és a fontosabb élelmiszereket jegyre adták. Némi ellentmondás, hogy a párt ajándékaként 1951-ben egész decemberben jegy nélkül lehetett vásárolni kenyeret, lisztet, tejet, vajat, legalábbis elméletileg, mivel a közellátás akadozása miatt a legalapvetőbb élelmiszerek beszerzésére se nagyon volt lehetőség. Egy évvel később viszont sikerült komoly csapást mérni a klerikális reakcióra azzal, hogy karácsony másnapját törölték a munkaszüneti napok sorából, mivel a hosszú dologtalanság éppen az év végi hajrá munkalendületét törte volna meg indokolatlanul. 1954-ig tartott ez az embertelen próbálkozás, akkor ismét előtérbe került a télapósított fenyőünnep, és a dolgozók karácsony másnapján is otthon maradhattak.
A Télapó egyébként sok vonásában emlékeztetett a Mikulásra, mivel puttonya is volt meg szakálla is, csak épp a püspöksüvege alakult át piros usankává, és a szentéletű püspökkel szűnt meg minden kapcsolata. De az öntudatos ifjúságot az iskolai és üzemi ünnepségeken megajándékozta ezzel-azzal, amire a szűkös körülmények között lehetőség volt.
A karácsony átformálásánál fő szempont volt a kommunista ifjúság átnevelésének a kérdése. A fenyőünnep kézenfekvő lehetőség arra, hogy intenzív propagandamunkával száműzzék a családok életéből a reakciós csökevényeket, a megfigyelőknek, feljelentőknek pedig remek alkalom kínálkozott az ideológiai előrehaladás vagy viszszamaradás feltérképezésére. Egy-egy ártatlannak tűnő „na, mit hozott a Jézuska” kérdésből rögtön kiderült, hogy a fenyő hoz-za-e az ajándékot, a Télapó, vagy pedig még mindig a Jézuska. A házbizalmik fáradhatatlanul látogatták a lakásokat, vizsgálták az ünneplési szokásokat.
A Szabad Ifjúság című, fiatal munkás-parasztok számára készült hetilap 1950-es decemberi számaiban például egyetlenegyszer sincs leírva a karácsony szó, viszont nagyon épületes és változatos műfajú írásokat tanulmányozhattak a szabad ifjak Sztálin életéről és működéséről: olvashattak ódát a generalisszimuszról, értekezést katonai nagyságáról, forradalmi tevékenységéről, az éberségről és a munkaversenyről vagy Tito marsall árulásáról. Ez az év volt a mélypont: a későbbiekben legalább a karácsony szót nem akarták teljesen likvidálni az éber cenzorok. 1953. december 24-én, csütörtökön megjelent napilapokban például már olvasható volt a „karácsony” kifejezés, a Magyar Dolgozók Pártja központi lapja, a Szabad Nép még egy címben is le merte írni a bűvös szót, méghozzá a következő kontextusban: „A Szovjetunió válasza nagyon barátságos karácsonyi üdvözlet. Az angol sajtó a szovjet kormánynyilatkozatról”; a következő napon pedig színes beszámolót láthattak a lap olvasói a címoldalon A DISZ és a SZOT gyermekünnepélye címmel. Ez az írás azért érdekes, mert kiderül belőle a fenyőünnep rituáléja: a fiatalok vidáman, kacagva táncolnak, „zakatolnak”, majd bűvészek és artisták szórakoztatják a nagyérdeműt. Következő műsorszámként jelmezverseny teszi változatosabbá az estét a fenyőfa körül. Végül Brummogó Mackó bejelenti, hogy hamarosan megérkezik Télapó, aki az ajándék játékokat hozza az összegyűlteknek. Levezetésképpen még fellép a csinn-bumm cirkusz is, hogy méltó zárását adja a rendezvénynek. A forgatókönyv remekül bevált, a későbbi üzemi karácsonyokat és parlamenti fenyőfaünnepélyeket szinte mindig a fenti minta alapján rendezték meg.
Az ideológiai nyomás mérséklődésének a jeleként szokták említeni az 1958-ban készült, az MSZMP Központi Bizottságának tudományos és kulturális osztálya által öszszeállított és a Politikai Bizottság által jóváhagyott intézkedési tervet. Ez, bár továbbra is a vallásos világnézet elleni harc egyik feladatának nevezte a karácsonyi ünnepléseket, és kívánatosnak tartotta, hogy az évezredes hagyományokat szocialista szertartások váltsák fel, de annak érdekében, nehogy a buzgó propagandistákat elragadja a hév, az intézkedési terv azt is megemlítette, hogy a két szokásrend még sokáig fog birkózni egymással, míg végül a tudományos világnézet győzedelmeskedik.
A támadásnak ez a – korábbiakhoz képest – kicsit burkoltabb formája talán nagyobb kárt tudott okozni, mint a leplezetlen megsemmisítési szándék. A karácsony lassan, szinte észrevétlenül alakult át a frizsiderszocializmus konzumkultuszává, ahol a Megváltó születése helyett a haladó dolgozók már a békét és a szeretetet ünnepelték, ahogyan azt az Új Magyar Lexikon 1961-től 1984-ig tizenkétszer utánnyomott kiadásának szócikke írja.
Béke és szeretet. Politikailag korrekt fogalmak. Ma is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.