A közterületeket az álló autók uralják

Hiányos a közlekedési hálózat Budapesten, amelynek súlyos következményeit nap mint nap áltélhetjük – állítja tanulmányában a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK). A szakértők szerint a főváros tömegközlekedése a leépülés korszakát éli.

MTI
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem követte a főváros súlyának, területének és népességének növekedését a közlekedési hálózat fejlesztése – vélik a BKIK közlekedés, szállítás, szállítmányozás osztálya által készített tanulmányának szerzői. A tanulmány megállapítása szerint Budapest autóforgalmának 80 százaléka az automobil megjelenéséig kialakult „kis-budapesti” úthálózaton bonyolódik, és a terjeszkedő város külső területrészeit új harántolóelemek nem kötik össze. A hiányos közlekedési hálózat legsúlyosabb következménye, hogy a városrészek közötti forgalmi kapcsolatok meghatározó hányada a belső városrészen át bonyolódik le, aránytalan terhelést okozva az egyébként is zsúfolt és forgalomcsillapítást igénylő belvárosban. Ráadásul alig épültek parkolóházak és mélygarázsok az elmúlt években, így a közterületek látképét az álló autók uralják.
A szerzők megállapítják: a Belváros parkolási gondjai véglegesen csak a város egészére kiterjedő, egységes parkolási rendszer megvalósításával és a Budapestre tartó autók egy részének még a városhatáron kívüli feltartóztatásával, korszerű közlekedési csomópontok kialakításával enyhíthetők.
A kamara szakértői szerint a fővárosi tömegközlekedés napjainkban a leépülés korszakát éli: romlik a finanszírozása, elavul az eszközparkja, csökken a teljesítménye és a napi utazásokból vállalt részesedése. – A városnak ki kell használnia azt a lehetőséget, amelyet az Európai Unió gazdasági, regionális céljaiból fakadóan kitüntetett súlyú „kapuvárosi” szerepkört kínál Budapestnek. E szerepkört a kontinens térszerkezetében elfoglalt fekvés és a kiváló szárazföldi kapcsolódások biztosítják – áll a tanulmányban, amely egyben rámutat: a főváros környéke három tervezett európai közlekedési folyosó és két csatlakozó folyosó találkozási pontja, kapu a keleti régiók és a Balkán felé, híd a Nyugat–Kelet közötti, egyre erősödő kereskedelemben.
A szerzők kifejtették: a főváros távolsági közlekedési kapcsolatai adottak, de minőségük nem felel meg a versenyképes szintnek. Mielőbb indokolt az országos gyorsforgalmi közúthálózat kiépítése az országhatárokig, és a vasúti pályák átfogó korszerűsítése. Emellett fontos, hogy a Duna folyamatosan hajózhatóvá váljon, a fővárosban és környékén pedig olyan vasúti és kombinált logisztikai bázisok épüljenek, amelyek egységes rendszert alkotnak. Elengedhetetlen a tanulmány szerzői szerint, hogy a Ferihegyi repülőtér intercityjáratait bekössék a légiterminál épületébe, később pedig épüljön meg a repteret a belvárossal összekötő szupergyors vonat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.