A szellem nagy égtájai

Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Sebeők János
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ab ovo. Így hívják Vámos Miklós könyvkiadóját. Ab ovo: magyarul ’eleve’, de szó szerint a ’tojástól fogva’. Ez is egyfajta időszámítás. „Krisztus után” helyett „tojás után” ennyi meg ennyi esztendő. Apropó, ab ovo, hol is tartunk a tojás szerint? By-by hüllők, Mizo-Mizo, éljenek a csecsszopó emlősök! Avagy repüljenek Spielberg dinosaurus-madarai? Kotkodács, kotkodács, minden napra egy tojás. Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Mi volt előbb? Kolumbusz tojása vagy a nyuszi tojta tojás? Mondják, a tojásból rántottát csinálni könnyű, de a rántottából tojást már nehezebb. Bocsánat ezért a humorgiáért, a játékért a szavakkal, fájdalomcsillapítónak szántam mindezt. Örömódának a fájdalomteli gondolkodás elé, mely ránk vár.
Mi volt előbb? A tyúk vagy a tojás? Birtokjogi szempontból a „ki volt ott előbb” perdöntő jelentőségű. Aki előbb volt ott, azé a birtok, lett légyen szó akár földbirtokról, akár szellemi tulajdonról, mondjuk egy találmányról. Filozófiailag azonban az előbb-később kérdés megtévesztő. Lényegesebb a rántotta-tojás kontra tojás-rántotta paradoxon, jelesül a reverzibilitás-irreverzibilitás kérdése, de még ez sem jó, hisz vagylagosság van benne: reverzibilitás vagy irreverzibilitás. A valódi kérdés a filozófiában és az ontológiában az, hogy a reverzibilitás és az irreverzibilitás közül melyik a nagyobb csoport? Melyik a végső válasz? Az irreverzibilitás, a visszafordíthatatlanság, avagy a reverzibilitás, a visszafordíthatóság és ismétlődés?
Mindkét fogalom kozmikus jelentőségű. Az irreverzibilitás fölött az ananké, a sors, a végzet, míg a reverzibilitás fölött az örökkévalóság uralkodik. Az ember mindkettőt megéli. Életünk egyetlen irreverzibilis nyíl, mely a halál felé mutat, a nappalok, éjszakák és évszakok ugyanakkor folyamatosan ismétlődnek, mintha visszatérnének. Ugyanaz a tavasz persze sohasem tér viszsza, kétszer ugyanabba a folyóba lépni nem lehet, ám a megújulás időről időre tökéletes. Vajon melyik a látszat? Melyik a „mája”? A történetiség avagy a periodicitás? A halál vagy a tavasz a végső igazság? A nagy kultúrák az e kérdésre adott válasz alapján sorolhatók három fő égtáj alá.
A Nyugat szerint az irreverzibilitás a nagyobb csoport. A lényeg történeti jellegű s unikális. Nyugaton a három monoteista világvallást, a judaizmust, a kereszténységet és az iszlámot értem. Mindhárom hit abból indul ki, hogy a világ teremtett, a teremtés egyszeri, meg nem ismételhető aktus, melynek eredménye egyetlen világ, s ez, akár valamiféle végtelen nagyságú személyiség, a rámért egyirányú időben a halál, a végső semmi felé halad. A halál neve a kereszténységben feltámadás. A judaisztikában és az iszlámban végítéletről beszélnek a bölcsek. Miként életünk a születésből a létezésen keresztül a halál felé, azonképp a világ a teremtésből a léten keresztül az örökkévalóság felé halad. Sem a halál, sem az örökkévalóság nem fordítható vissza, onnét többé nincs visszaút, ismétlésre nincs mód. Közvetve ez a célirányos, egyszeri jelleg, az irreverzibilitás mint felelősségteli kozmikus főcsoport elfogadása tette lehetővé, hogy az evolúció és progresszió eszméje Nyugatról származzék. E rövid summázat kereteit messze meghaladja, hogy a három világvallás különböző karakterisztikumára s különböző hozzájárulására a vektoriális világegészhez most rámutassak. E vallásokban s az általuk közvetve gerjesztett kultúrákban, így a nyugati technikai civilizációban is a lényeg, az egész, a kozmosz megélésének módja a haladás, a fejlődés, a progresszió, a visszafordíthatatlan út – tól–ig.
Út Keleten is van, például a tao, de a Kelet szerint a nagyobb, a végső csoport a reverzibilitás, avagy az ottlét. Keleten főképp a buddhizmust és a hinduizmust értem, de ide sorolható a taoizmus, a konfucianizmus és a sintoizmus is. Keleten az időnek nincs kezdete, a létezés örök, még akkor is, ha bizonyos művekben, például az upanisádokban felmerült a mitikus kezdet motívuma, ettől függetlenül azonban a keleti ember a lényeget a ciklikusságon és a folyamatosságon át éli meg. A brahmai teremtést a Visnu-Siva körforgás viszi a végtelenbe, míg a nirvána öröklétét a lélekvándorlás teszi sokszínűvé. A Keletet sok világmodell uralja, bolyongó, szent Odüsszeusz. A világ örök vagy esetleges, teremtettségében is végtelenül ismételhető, s a lélekvándorlással a karmának alávetett egyéni életút akárhányszor újrajátszható a nirvánáig. Mindez a beletörődés és a remény Nyugaton elképzelhetetlen vegyülékéhez vezet, a páriák optimizmusához s a hívők kasztszerű szkepsziséhez. Itt az iránytalanság a nagyobb, az út az iránytalanság felé vezet, s a végső döntések elodázhatók: majd következő életemben másképp. Újév után majd másképp élek, nem dohányzom, nem iszom stb. A keleti ontogenezis az embert pszichológiailag alkalmatlanná teszi a törekvésre. A progresszió és az evolúció ezért aztán nem is jöhetett Kelet felől. A Kelet mindent kibír, de nem lép.
Most pediglen következzék a spirituális Dél. Délen a törzsi és animista kultuszokat értem. Nyilván lehetetlenség számba venni azt a sok száz avagy több ezer mítoszt, kultuszt, melynek mindegyike egy-egy önálló válasz a kozmosz kérdéseire. De fő jellemzőjük, hogy bennük a kozmikus és az antropomorf arány még illeszthető, mondhatnók, a primitív világképek homokompatibilisek. A nagy monoteista vallások s a keleti bölcsek, hogy a görög bölcseletről mint a célközpontú Nyugat ideológiai beszállítójáról most szó ne essék, már kapiskálták a kozmosz valós arányait. Érezték, hogy a kozmikus az emberinél kifejezhetetlenül nagyobb. Ugyan kicsoda Jehovához képest az ember? S mit számít a Siva-ciklus évmilliárdjaihoz képest egy emberöltő? A janomani indián még nem érzi, hogy az egyetemleges megértése aránybeli dezantropomorfizációt követel az embertől. A délszaki ember a lényeget saját humán dimenzióján belül éli meg, s ennek a lényegnek nincs még epicentruma. A Nyugat epicentruma Isten, az Egy, a Cél, az Örökkévalóság, az Ítélet, a Feltámadás, a Kelet epicentruma a belső Tökéletesség, a Nirvána, a szent Zéró, a Dél fia viszont mindennemű előképzettség és ideológiai előítélet nélkül közlekedik élő és élettelen, élő és halott, létező és nem létező között, s számára ez az egész így, határtalanul s egymásba oltva a mitologikusan megélt s megmagyarázott világ.
Nyugat, Kelet és Dél, eddig egyértelmű, de mi lehet Észak? Észak az, ami a Nyugatból lett: a technikai civilizáció. A szekularizált világ. A másik háromtól különbözik abban, hogy nem kultikus szinten éli meg a lényeget. Északon is van persze hit, vannak itt keresztények, mohamedánok, zsidók, jógik és buddhisták is, ám a mindennapok már nem átmitologizáltak, a kultikus való emberi jog lett, avagy közösségi cselekedet, esetleg a szabad idő eltöltésének módja. Ami kultikusan meghatározó, az a technikai haladás, ő uralkodik mindennapjaink fölött, mindennapjaink arcélét ő faragja meg. A haladást lélektanilag – mint mondtam – a Nyugatba belekódolt egyszeriség tette lehetővé, ám paradoxmód a haladás, akárcsak a darwini evolúció, sehová se vezet. Miként az utolsó célirányos haladásmítoszban, a kommunizmusban a burzsoázia a proletariátus által megásta saját sírját, úgy a haladás mint célra tartás is megásta önnön sírját – s ez a sír a teleológia hiánya. A modern természettudomány cél nélküli fejlődésről beszél, a végcél csak látszat lehet. Sem a biológiai evolúciónak, sem a természettudományos kutatásnak, sem a technikának nincs végcélja, teilhard-i „ómega pont”-ja, ahová tart. Ugyanakkor e globális céltalanság közvetlen célok hálózatából építkezik, vagyis az ontológiai végcéltalanság a találmányok, innovációk, az emberi élet állandó jobbá tételén keresztül tételeződik az északi ember számára, ki a nagy jólétben folyvást csak dideregni tud.
Van-e hát megoldás, és kell-e megoldás mindarra, amit imént felvázoltam? Kell-e megoldás vajon a három tér- és egy idődimenzióra? Nem elég ennyi? A fizikában a nagy egyesítés sokak szerint csak extra dimenziók beszámításával vitelezhető ki. Elméleti értelemben a téridő „nincs megoldva”. A négy fentebb jellemzett kultúrdimenzió, égtáj számomra hasonló megoldatlanságról tanúskodik. A monoteista nyugati, a reinkarnatív keleti, az animista déli és a racionalista északi modell egy-egy szeparált szegmens, a teljesség egy-egy vetülete. Bármelyiket tekintjük is ősforrásnak, avagy egyedül üdvözítőnek: a megismerés tovább fog torzulni. Ezek a dimenziók csak egy új dimenzió, egy ötödik égtáj segítségével lesznek egyesíthetők. Amíg meg nem nyílik az ötödik égtáj, addig jobb híján marad az ökumené, a párbeszéd és a tolerancia. De ha megnyílik, akkor nem lesz szükség többé se ökumenére, se párbeszédre, se toleranciára, mert hirdethető helyett tapasztalt lesz az egység, és ő fog uralkodni a mindennapok fölött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.