Civil nehezményezés

Az ORTT panaszbizottságához beérkezett és a valóságshow-kat kifogásoló bejelentések arról árulkodnak, hogy mind határozottabban hallatják hangjukat a civil médiafigyelő csoportok Magyarországon, amelyeknek a tagjai tipikusan jobboldali nézeteket vallanak.

Szikszai Péter
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei év utolsó negyedében az előzőeknél mintegy 20 százalékkal több – összesen 227 – panasz érkezett az Országos Rádió- és Televíziótestület (ORTT) panaszbizottságához. A beadványok összetételére jellemző, hogy 20–30 százalékuk kötődik a valóságshow-k valamelyikéhez, és csupán nyolc az önkormányzati választások kampányához. B. Szabó Gábor, a panaszbizottság leköszönő, soros elnöke a múlt héten úgy fogalmazott: egyfajta társadalmi közfelháborodást váltottak ki a valóságshow-kban látható, hallható pornográf megnyilvánulások.
A panaszos ügyekkel kapcsolatban több szankciót is alkalmazott a médiatestület, de szinte eredmény nélkül. Mindössze egyszer sötétült el az RTL Klub képernyője, akkor is csupán azért, mert péntek délután hozott döntést a testület, így a csatornának nem volt lehetősége fellebbezni a bíróságnál, mivel már senki nem volt a hivatalban.
Mindenesetre tény, hogy a panaszbizottság döntéseit szinte automatikusan megfellebbezik a kifogásolt műsorok szolgáltatói. Hogy a műsorkészítők mennyire veszik komolyan a grémium döntéseit, azt jelzi Sváby Andrásnak, a Tv 2 műsorvezetőjének egy internetes magazinban megjelent kijelentése: „Nem is gondolnád, mennyi bérfeljelentő van, aki a műsorok után egyből az ORTT-hez rohan. Ilyenkor aztán jön a levél, hogy ennyi és ennyi millió forintot kellene fizetnünk. Az ügy bíróság elé kerül, amelyek általában nem találják helyesnek az ORTT döntését. Én nagyon jókat kacagok ezen a huzavonán, szinte már élvezem is, hogy perelgetnek.”
Az Országos Rádió- és Televíziótestület panaszbizottsága a magyar államigazgatás sajátos szervezete. A 21 fős testületet az ORTT-tagok jelölik, és egy alkufolyamat eredményeként kapják meg mandátumukat. A tagok nem lehetnek köztisztviselők, és nem kell hogy jártasak legyenek a média világában. Ennek ellenére általában sajtó- vagy egyéb médiatapasztalatokkal rendelkező jelöltek szoktak bekerülni a testületbe.
A beérkező panaszok alapján a soros elnök dönt, hogy tárgyalásra tűzi-e az ügyet, amelyről egy háromtagú eljárótanács hoz határozatot.
– A panaszbizottság egyfajta társadalmi érdekképviselet – mondja B. Szabó Gábor. – Szerencsés megoldás, hogy nem köztisztviselők alkotják, mert akkor túlságosan bürokratizált lenne.
A panaszbizottság a médiatörvény és az ORTT által jóváhagyott saját eljárási rendje alapján működik. A soros elnök szerint a törvény hiányosságai, illetve tartalma miatt a panaszbizottság hatásköre nem elég nagy.
Panaszt kétféle ügyben lehet benyújtani. Egyrészt a tájékoztatás kiegyensúlyozatlansága vagy nem tárgyszerű volta miatt – amire elsősorban a politikai műsorok esetében akad példa –, másrészt pedig egyéb, a médiatörvényt sértő esetekben. A képernyő előtt háborgó, majd tollat ragadó nézők közül azonban kevesen tudják, hogy a médiatörvény pártpolitikai kiegyensúlyozatlanság esetén kirekeszti őket az érintettség köréből, ezért állampolgárként nem élhetnek kifogással a szerintük nem kiegyensúlyozott vagy nem tárgyilagos hírműsor ellen. Panaszt ugyanis csak az érintett(ek) tehet(nek), azaz például a politikai párt(ok). A panaszok döntő többségét ugyanakkor még mindig magánszemélyek nyújtják be, és mindmáig feltűnően alacsony a politikai pártok, azok képviselői vagy a társadalmi szervezetek által benyújtott kifogások száma.
B. Szabó Gábor szerint a törvény esetleges módosítása esetén az lenne kívánatos, ha az Országgyűlés eltörölné vagy legalább bővítené az érintettség kategóriáját. (Arra a kérdésre, hogy jogi megfontolásból szűkíti-e a törvény az érintettséget, a panaszbizottság soros elnöke úgy válaszolt, hogy a törvény megalkotásakor „ennek inkább politikai okai lehettek”.)
A soros elnök új jelenségként említette, hogy megjelentek a szervezett médiafigyelő civil kezdeményezések, amelyek jelentős hányada egy viszonylag jól körülhatárolható politikai nézetrendszerhez – a jobboldalhoz – köthető. B. Szabó Gábor úgy látja, a civil kontroll jótékony hatással lehet a médiára. A panaszokból jól látszik, hogy már most is többfős, szervezett médiafigyelő „hálózat” jött létre, amelynek tagjai egymással egyeztetve, éberen őrködnek a pártatlanság és a tárgyilagosság felett. A legtöbb beadványt azonban – épp az érintettség hiánya miatt – a testület kénytelen elutasítani. Ha a panaszbizottság mégis tárgyalja az ügyet, és helyt ad a panasznak, akkor sem egyszerű a helyzet, mert a műsorszolgáltató rendszerint fellebbez a másodfokon eljáró ORTT-hez, annak elmarasztaló határozata esetén pedig bírósághoz fordul. Egy ilyen per pedig rendszerint csak hosszú hónapok, esetleg évek múlva zárul le jogerős ítélettel, amikor már senki sem emlékszik az ügyre, noha a médiában az azonnaliságnak döntő szerepe lenne, hiszen ez meggátolná a folyamatos törvénysértést.
– Talán nem lenne túl merész ötlet, ha a kiegyensúlyozatlansági panaszok elbírálása is kikerülne az államigazgatási hatáskörből, és a panaszbizottság határozata ellen nem lehetne jogorvoslattal élni, mint ahogy a panaszbizottság egyéb ügyekben hozott döntéseivel szemben sincs helye fellebbezésnek – javasolja B. Szabó Gábor.
Ebben ugyan benne rejlik a hibázás lehetősége, de a testület hatékonyabban tudna működni. A büntetések ugyanis nem elrettentőek. A bírságot a tévétársaságok zsebből kifizetik, a képernyő-elsötétítés időtartama pedig túl rövid ahhoz, hogy a csatorna ne legyen visszaeső, ráadásul a testület így megfoszthatja a nézőket kedvenc műsoruktól is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.