Én nem tudom...

Kristóf Attila
2002. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, mi a bölcsesség. Van, akire azt mondják: bölcsen hallgat. A másikra: bölcsen beszél, és bölcsen cselekszik. Mondják azt is: fiatalság – bolondság. Sokszor az öregkor bölcsességéről beszélnek. Néha azonban Arzheimer doktor elrejti ezt a bölcsességet.
A napkeleti bölcsek a csillag járását követve hódoltak a jászolbölcsőben fekvő kisded előtt. De ott térdeltek a pásztorok is. Nyilvánvaló, hogy a bölcsesség nem egyenlő sem a tudással, sem az ésszel. Érzelem, sejtés, empátia és tolerancia szövi át. Talán rokon a jósággal is. Krisztus legkedvesebb tanítványai írástudatlan halászok voltak, ellenségei és elvesztői az írástudók.
Mi, keresztények úgy véljük, Péter bölcsebb volt Kajafásnál, a megtért Pál bölcsebb Saulnál. Mi hát a bölcsesség? Méltatlanul bár, de szívesen írnék erről most, amikor úgy érzem, hogy társadalmi értelemben balgaság és harag vesz körül. Az ószövetségi írásoknak van egy fejezetük, amely a Bölcsesség könyve címet viseli. Merész és balga dolog volna bölcselkednem a bölcsességről, mégis hadd idézzek e könyvből egy mondatot: „A bölcsesség kezdete, az Úr félelme.”
Nem szokás karácsonykor félelemről beszélni. Jézus szinte sohasem használta ezt a szót, bár emberi teste, érezvén a halál közelségét, vért izzadott. Így könyörgött ahhoz, aki a félelemmel teli földi világba küldte: „Atyám, ha akarod, kerüljön el ez a kehely. De ne az én akaratom teljesüljön, hanem a tiéd.” És akkor azt is mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet. Senki sem juthat el az Atyához, csak általam.”
Mit jelent a bölcsesség kezdete, az Isten félelme? Talán azt: gyakran kell gondolnunk a halálra? Ellenkezőleg! Jézus azt mondta: „Aki hisz bennem, ha meghal is, él.” Az istenfélő ember ezt az életet félti.
Az erre vonatkozó sztereotípia gyakran így hangzik: „Jámbor, istenfélő ember.” Jézus szerint az istenfélelem egyetlen lehetséges formája, túl a jámborságon, a szeretet. Míg az Ószövetség haragvó Istene rögvest és azonnal büntetett az e világi élet során, Jézus a büntetést és a jutalmazást kivonja a materiális dolgok köréből.
Pál szerint a hit (az istenfélelem) „bizonyosság egy soha nem látott dologban”. Ugyanakkor a hitet összekapcsolja a szeretettel, és a szeretetet tekinti a legelőrevalóbb és legbölcsebb dolognak. Könnyű belátni: minden rossz a szeretet hiányából fakad és minden jó a szeretetből.
Az „Úr félelme” természetesen azokra nem vonatkozik, akik Isten létezését tagadják, s így az „örök életről” vígan lemondanak. Ez a kérdés sarkalatos pontja a világnak, minden eszmének és ideának. De mi ebben a bölcsesség vagy balgaság?
Pál azt írja a korinthusbelieknek: „Hol a bölcs? Hol az írástudó? Hol a világnak vitázója? (…) Hanem a világ bolondjait választotta magának az Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket (…).”
Ézsaiás (a „rettentő titkok tudója”), aki Krisztus eljövetelét megjövendölte, így oldja fel a félelem és a szeretet közötti paradoxont: „Ne félj, én megváltottalak, neveden szólítottalak. Enyém vagy.”
A Mózes kőtábláira vésett Isten- és emberszeretetet a Megváltó eljöttével a legnagyobb parancsolattá lett. Azt mondhatjuk tehát: a bölcsesség kezdete, az Úr félelme, a szeretet. Nehéz bölcsesség ez, ne is agyunkban, hanem lelkünkben keressük.
A bölcsek ezért követték a csillag útját, a pásztorok ezért borultak térdre a jászol előtt. Ez a bölcsesség, amellyel az Istennel való találkozás után, az Úr fényességétől sugárzó arccal Mózes állt népe elé, s amellyel Jézus, halála előtt, Atyjához imádkozott. Ez a bölcsesség, a szeretet bölcsessége hozta létre Európát és a modern civilizációt.
Hogy hívőként, keresztényként mindig élünk-e ezzel a bölcsességgel, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.