Fércmunka

Barát Mihály
2002. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon szép, nagyon jó, csak éppen a torka véres – nagyjából ennyivel lehet jellemezni azt a költségvetési törvénynek nevezett fércművet, amelyet az utolsó pillanatban beterjesztve és elfogadtatva készített el az alig több mint fél éve hivatalban lévő kormány.
A koncepció lényege: az idei évre beszorítható tételeket – már úgyis mindegy alapon – könyveljük el 2002-re, a jövő évi hiányt pedig a dologi kiadások és a beruházások visszaszorításával nyomjuk le – még ha csak papíron is – az általunk megálmodott szintre. Az, hogy a felvázolt mutatók és folyamatok köszönő viszonyban sincsenek a jelenlegi helyzettel és a várható tendenciákkal, gyakorlatilag lényegtelen, a rossz bizonyítvány magyarázata még úgyis odébb van – jó esetben – egy esztendővel.
Az előkészítő munka színvonalát kiválóan tükrözte a már az első kanyarban benyújtott, nagyjából 1600 módosító indítvány, aminek legjavát aztán gépiesen, enyhén szólva is autokrata módon utasította el a kormánytöbbség. (Más kérdés, hogy a módosító indítványok egy része inkább a választókerület iránt tanúsított bizonyítási kényszerből, mint racionális alapon született.)
A fő probléma azonban nem itt, hanem a felvázolt sarokszámok tarthatatlanságában rejlik. A törvény mindjárt az elején 4,4 százalékos bruttó hazai terméknövekedést helyez kilátásba 2003-ra. Ez, figyelembe véve a 2002-re várható 3,2-3,3 százalékos GDP-növekedést és a világgazdaság egyre távolabbinak tűnő fellendülését, igencsak optimista prognózisnak tűnik. Nem lehet véletlen az sem, hogy az elemzők többsége 2003-ra négy százalék alatti bővülést vár, s a legoptimistább előrejelzések sem számolnak ezt meghaladó növekedéssel. Ez pedig sajnos azt jelenti, hogy minden bizonnyal el lehet felejteni a jövő évi bevételi előirányzatokat.
A kiadások leszorítása érdekében láthatóan mindent megtett a kabinet. A betáblázott tételek ennek megfelelően szinte sehol nem növekedtek 2002-höz képest, ami egy átlagos háztartás esetében talán megengedhető, de a büdzsé esetében semmi esetre sem: egyszerűen azért, mert biztos, hogy túl kell majd lépni az előirányzatot.
Persze néhány tételnél előkerült a felülről nyitott előirányzat trükkje is: ez azt jelenti, hogy ha esetleg kimerülnének az eredetileg betáblázott források, újabb – a hiányt növelő – milliárdokat lehet előhúzni a cilinderből. Jellemző példa erre az önkormányzatoknál a béremelésekre fordítható hárommilliárdos keret, amelynek, már most jól látható, hogy a sokszorosára lehet szükség.
Újabb gyenge pontja a „műnek”, hogy fejlesztési célokra alig biztosít forrásokat: a közútfejlesztésre fordítható összeg a beharangozott tervekhez képest szánalmasan kevés, az uniós csatlakozás kapujában nem jut pénz a vállalatok és a mezőgazdaság támogatására sem.
Látható tehát, hogy a jövő évi büdzsé egyelőre nem több egy ellentmondásokkal terhelt, összefércelt számhalmaznál: ha viszont valamilyen isteni csoda folytán sikerül tartani a benne meghatározott kereteket, a kormány – történelmi tettet hajtva végre – egyik évről a másikra felére csökkentheti az államháztartás hiányát. Az idei deficit ugyanis mindenképpen a GDP kilenc százaléka fölött lesz, amire Bokros Lajos regnálása óta nem akadt példa. Minden adott tehát az újrakezdéshez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.